ITR20001-T opto interupter

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

ITR20001-T opto interupter

Inlägg av gripner »

Håller på att labba lite med en ITR20001

Den skickar ut en IR signal i ena ögat och tar emot reflektionen i andra ögat. Tänkt för små avstånd.
Det fungerar utan större problem.
Dock vad jag märkt är att när jag öppnar dörren ut till gården så dagsljus väller in (ej direkt på enheten) utan ambient endast.
ITR20001 transistordelen öppnar 100%, dvs ger signal UTAN att IR delen behöver aktiveras.
Finns det någon färgad plast eller dylikt man skulle kunna använda för att "filtrera" bort solens påverkan?
Dock kanske inte hjälper så mycket, är ju trotts allt säkert en del IR våglängder i solljus.

Testade att använda sensorn genom en 3mm glasskiva inomhus, dock plockar sensorn upp glaset (vanligt fönsterglas) borde ju lysa rakt igenom,
är vanligt glas så reflekterande för IR?

en annan kul sak. svart PLA är typ omöjligt att detektera. Tänkte IR borde ju inte bry sig om färger.

edit: datablad
https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... oduct.code}
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: ITR20001-T opto interupter

Inlägg av gripner »

Googlade lite till hittade detta

"Ungefär 60% av solljusets energi ligger i det synliga området (400 - 750 nm). Vanligt glas släpper igenom våglängder mellan ca 350 - 2500 nm. Där finns 95% av solljusets energi. Vanligt glas fungerar alltså utmärkt för dig"

samt detta:
Infraröd (IR) 405-0,3THz 740 nm–1 mm


IR borde blåsa rakt igenom en glasskiva, vilket mitt test strider emot.
hummm
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: ITR20001-T opto interupter

Inlägg av gripner »

Polyethylene terephthalate (PET) typ den plasten som finns i vanliga pet flaskor, den släpper igenom IR bra. men dessvärre synligt ljus oxå
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: ITR20001-T opto interupter

Inlägg av breflabb »

Mörktfärgad plast typ sådana som sitter på fjärrkontroller kan fungera ganska bra.
Samma problem hade visa gamla TV apparater en gång i tiden som gick bra att fixa
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: ITR20001-T opto interupter

Inlägg av Pen »

Jag testade nyligen lite olika ir-sensorer. De kombi-sensorer jag hade hemma i lådan hade väldigt dålig selektivitet för våglängder. Sensorsidan hade klarfärgad plastlins. Databladet för din sensor visar ju också på väldligt dålig selektivitet.

Sedan köpte jag hem en påse med lösa ir-foto transistorer med inbyggt dagsljusfilter och det var en signifikant skillnad. För lysrörsbelysning och LED-belysning var skillnaden total, för soljus och glödljus betydande. Det var dessa jag provade:
https://www.electrokit.com/produkt/ltr4 ... 30v-3-2ma/

Tyvärr är databladet rätt dassigt och saknar selektivitetskurva så det är svårt att jämföra på pappret. Men jag skulle försöka hitta sensorer med filter - helst med specad kurva.

Som @breflabb säger så handlar det nog om filter - inbyggt i linsen eller utanför. Solljuset vid jordytan har en dipp vid just 940nm så jag gissar att det är därför man lagt sig där. Men om sensorn reagerar utanför dippen så faller ju vitsen bort.
Skriv svar