Simens fotoelement?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Simens fotoelement?

Inlägg av helmut »

Håller på och renoverar några filmprojektor och skulle behöva byta ut 10 st fotoelement. Fotoelementen är av samma typ och storlek som Simens BPY 11 med måtten 2,35x 4,65 och tjockleken 0,65 mm.
http://www.htmldatasheet.com/siemens/bpy11.htm
Dessvärre finns det inte plats för modernare inplastade fotoelement. Har sökt på nätet efter fotoelementet men inte hittat någon firma i Sverige som har Simens fotoelement. Vill helst köpa fotoelementen från någon svensk firma så jag vet att det är ett fotoelement från Simens och inget som kan gå sönder.
Någon som har förslag på var jag kan hitta Simens fotoelement
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Simens fotoelement?

Inlägg av LaRdA »

Tittade runt lite men kunde inte hitta något, men skulle det gå att anpassa kretsen att fungera med en fotodiod istället?
Om det skulle kunna fungera, finns det något extra utrymme att arbeta med än 2,35x 4,65 x 0,65 mm?

Edit:Kollade lite på fotodioder utifall det skulle gå att anpassa kretsen och hittade ett exempel som kanske skulle få plats.
https://www.vishay.com/docs/84565/vemd8080.pdf 4.8mm × 2.5mm × 0.48mm
Vill man inte löda små ledare på chippet så skulle det nog gå att göra ett litet 0,1mm flex PCB att montera den på, och få en sensor som rätt bra matchar Simens fotoelementet.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Simens fotoelement?

Inlägg av helmut »

Problemet är att fotocellerna ska sitta så tätt att det bara är några hundradels millimeter mellan elementen. Tror att dessa kommer att fungera men jag får monter två ljusledare som ska sitta några tiondels mm från filmremsan och sedan leder ljuset till fotoelementen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Simens fotoelement?

Inlägg av LaRdA »

Har du möjlighet att skissa upp hur det ska monteras och vilka mått är viktiga?
Kanske kan hitta något som kan passa bättre.
Skriv svar