Laserdiod

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Laserdiod

Inlägg av helmut »

Behöver lysa upp ett fotoelement med en röd punkt. Punkten behöver ha en diameter på ca 2-3 mm och ha hög ljusstyrka. Tänkte använda lysdioder men dessa har ganska stor spridning. Spridningen går att minska om jag använder en lins.
Fick förslaget att jag ska använda en röd laser. Min erfarenhet av laser är att om jag belyser en vit yta med en röd laserpekare kan jag se ett gytter av små prickar. Vet inte om det är en synvilla som beror på att jag har ett mindre synfel på båda ögonen. Eftersom fotoelementet måste ge en brusfri spänning/ström får det inte finnas någon brus från ljuskällan.
I min ungdom kommer jag ihåg att glasögonbutikerna brukade ha en roterande cylinder som belystes med laser. Stod prickarna stilla hade man en perfekt syn och rörde sig prickarna uppåt eller neråt skulle man knata ini butiken och boka tid för en synundersöknig eftersom man då hade ett synfel.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Laserdiod

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gyttret av små prickar är enkelt förklarat skurar av laserljus. Att det flimrar ligger i laserns natur.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Laserdiod

Inlägg av hcb »

Jag tror inte att du får något brus från prickarna. Om du har en koherent laserkälla får du dem genom interferens av det spridda ljuset:
https://en.wikipedia.org/wiki/Speckle_pattern
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Laserdiod

Inlägg av elshorto »

Även en laserdiod behöver en lins för att forma strålen.
Jag har köpt en modul som man enkelt ändrade punktstorlek med. Tror det var en sådan här:
https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/5629439
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Laserdiod

Inlägg av helmut »

Var på studiebesök i Filminstitutets maskinrum och på tontillsatts fanns samma symbol som finns i Cd spelaren. Funderar på om det verkligen sitter en laser eller om det bara är en smalstrålande stark lysdiod. Tydligen ska ljuset från en stark lysdiod också kunna skada ögonen om man tittar in i lysdioden.
Skriv svar