TFT-skärm och Hastighetskamera

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av 4kTRB »

Skruvade ned ljusstyrkan på en sån där pekskärm och efter en stund närmade jag mig en radarkamera. Skärmen började blinka, pulsera, och när jag passerat försvann det. Jaha nu vet man det också! Jag testade sedan vid ett par andra kameror men då hände inget.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av limpan4all »

Du har skaffat dig en radardetektor, som troligen dessutom är laglig...
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av elshorto »

Det sägs att dom inte är igång hela tiden, du får köra fort förbi och se om det blixtrar. :D
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av Castor »

Så här säger trafikverket i en intervju från 2018.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... artkameror
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av 4kTRB »

En LED-matris svagt strömsatt kanske fungerar bra också?
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av elshorto »

:humm: Eva Lundberg som är expert säger att dom mäter hela tiden men skärmen blinkade bara vid ett tillfälle.
Ljuger Eva eller är skärmen en dålig radardetektor?
Det vore ju roligast om Eva ljuger.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av 4kTRB »

Olika utffekt?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av E Kafeman »

Typiska fasta hastighets-radarn utefter vägarna har pulsad uteffekt på 100mW vid 24GHz. Pulsfrekvens gissningsvis ~20Hz och den är normalt igång kontinuerligt. Det är sådan teknik att den fungerar stabilast om den är ständigt igång. Kamera/blixt kan däremot vara avstängd.
Antenn-arrayens strålningsdiagram är ungefär som ett bil-fjärrljus. Om allt är rätt injusterat så är centrum på strålningsdiagrammet mot vägen vid ca 30 meters avstånd men den mäter samma bil flera gånger på olika avstånd. Typiskt 20 ggr med början vid 150 m avstånd.
Vanligaste radarn som finns i kameraskåpen är nog Sensys RS242. Den har viss möjlighet att mäta hastighet på flera fordon samtidigt och särskilja vem som är vem på fotot.
Tror inte den multi-tekniken används för man är försiktig med allt som kan leda till tvist och rättegång då det är svårt/omöjligt att bevisa teknikens ofelbarhet men det kan säkert ändras så jag chansar inte.
LCD-skärmar kan reagera på svaga laddningar och kan då fladdra i ljusstyrka pga svaga radarpulser. TFT kan säkert också reagerar men dess transistorer lär inte vara särskilt lättdrivna vid 24GHz men det är fortfarande en LCD i grunden så det är säkert möjligt att det var radarn som märktes.

Har uppdaterat avgiven uteffekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av 4kTRB »

Den här kommer inte fungera pga 24GHz?
https://www.infineon.com/dgdl/Infineon- ... 0730a11057
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av E Kafeman »

Detektor-diod är en sak, den andra är hur du ska leda fram 24GHz till den, vilket inte är helt lätt.
Slutligen om du vill ha en kontrollerad riktverkan krävs en hel del beräkning och mätning för att skapa en avstämd ock korrekt fasad antenn-array vid denna frekvensen.
För mätning behövs mätinstrument som hanterar frekvensen. En VNA som hanterar frekvensen kostar för en enkel model typiskt 300.000 kr.

Betydligt enklare att låta någon annan göra det jobbet så köper man en antenn med detektordioden inbyggd, behövs bara komplettera med lågfrekvent förstärkare för den demodulerade signalen.
Här är förslag på antenn+diod samt inbyggd spänningsföljare för 24GHz: https://www.aliexpress.com/i/4000004021718.html
Kretskortsmönstret man ser är 8 stycken sammankopplade antenner som är fasade så att de samverkar till att skapa en gemensam strållob.
Kåpan bakom är viktig del i antenn-arrangemanget då den är reflektor samt skyddar dioden.

Har inte dissekerat dessa kretsar men ofta är detektor-dioden mycket känslig för ESD så man sätter invändigt i kåpan en transistor som skyddande mellanbuffer till anslutnings-pinnarna.
Därav tre pinnar för att ge transistorn en matningsspänning utöver detekterad spänning och jord.

Ett vanligt alternativ till antenn-array för dessa frekvenser är horn-antenn. Den är fullt möjlig att tillverka själv. Enklast om man har tillgång till svarv.
För uppfattning av dimensioner kan man jämföra med parabol-huvud till satellit-tv som ofta arbetar på 12 GHz, dvs alla mått på parabolhuvudet/hornantennen ska göras hälften så stora vid 24GHz.
Har man ett kasserat parabol-huvud så kan där finnas dioder och andra kretsar som duger även vid 24GHz och ofta är dioden en transistor med lite integrerad strömförstärkning, som underöättar efterföljande steg och förenklar brus-hanteringen.

Även om skrotat parabolhuvud är gratis så är det mycket enklare att köpa färdigt på AliX. Det är fortfarande ändå en del som behövs byggas runt omkring om man vill bygga sin egen radar-varnare.
Sådan varnare är olaglig att använda om syftet är att detektera radar-stolpar utefter vägarna, så det ska man inte göra.

Bygg in AliX antenn+detektor i en gammal mobiltelefon så får man rum med batteri och en arduino+display som lämpligt spelar en ringsignal när signal detektera. Sätts i mobilhållare på instrumentbrädan.
Naturligtvis inte i syfte att lyssna på radarskåpen men sådan detektor är bra om man vill bli förvarnad för nedfallande satelliter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av Glenn »

E Kafeman skrev: Vanligaste radarn som finns i kameraskåpen är nog Sensys RS242. Den har viss möjlighet att mäta hastighet på flera fordon samtidigt och särskilja vem som är vem på fotot.
Tror inte den multi-tekniken används för man är försiktig med allt som kan leda till tvist och rättegång då det är svårt/omöjligt att bevisa teknikens ofelbarhet men det kan säkert ändras så jag chansar inte.[/size]
Tydligen kasseras alla foton som innehåller mer än en bil av den anledningen.

Jag kör för övrigt till jobbet på en sträcka som har.. hmm sex ? sju ? fartkameror, det har hänt ett antal gånger att nån idiot har gjort en omkörning precis vid fartkameran, en enda gång har det dock blixtrat, men jag hörde inget om det (å andra sidan var det väl uppenbart att det var den omkörande bilen som triggat)

Kamerorna på den sträckan verkar f.ö vara avstängda nästan hela tiden, man ser relativt ofta folk som kör för fort och det blixtrar sällan.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av AndLi »

Varför är det idiotiskt att göra en omkörning vid en kamera? De står ju ofta på raksträckor, där säkra omkörningar kan ske!

Jag har råkat missa 90 till 70 övergångar ibland och fått några blixtar mot mig. Men det har aldrig kommit någon lapp i lådan... Undra vad ration blixt:böter är...
På hur många meters avstånd tas normalt bilden? Kan det vara så att jag har en genetisk sammannsättning som gör mig inkompatiibel med denna typ av övervakning?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av Glenn »

Därför att när jag kör i 70 på en 70-sträcka innebär en omkörning att man bryter mot hastighetsgränsen, och att göra det inför en fartkamera är väl sådär smart, även om den nu filtrerar bort "dubbelkort".


Alla kort där föraren är skymd av nåt, eller det är svårt att se ansiktet kasseras väl också, sen är det ju en massa bilder som skickas ut men som inte håller i rätten och aldrig dras dit då.

Det sägs att ingen som blivit fotad med solglasögon har fällts mot sitt nekande, vet ej om det stämmer.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av E Kafeman »

Ta inte mina ord för fakta, jag står inte för böterna, saker ändrar sej och det kan skilja mellan olika radar-system men radarn injusterad som tänkt tar upp till 20 fartmätningar på fordonet från 150 meters avstånd fram till 30 meters avstånd som är besluts-avstånd om kameran ska ta en bild på 18 meters avstånd.
För att radarn inte ska få svårtolkade störningar så bör vägen vara rak och utan hinder på av radarn överblickbara området.

Det är ett jobbigt oskick när man legat bakom långtradare i flera mil krokig backig länsväg i speciellt Värmland (min fördom) i kanske neråt 40 km/t och sedan dyker det upp en efterlängtad kort men tillräcklig raksträcka där man satt en fartkamera mitt på. Min fördom är att förvarningen för dessa skåp är sämre i Värmland så jag har råkat ut för det flera gånger att man blir varse kameran först när man ligger i framkant på lastbilen, där man fått upp maxfart för att slippa ligga i sido-sprutet från långtradaren och få kortast möjliga omkörningssträcka.
Förvarningen om kameran har man då på andra sidan av långtradaren.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: TFT-skärm och Hastighetskamera

Inlägg av ajje »

AndLi skrev:Kan det vara så att jag har en genetisk sammannsättning som gör mig inkompatiibel med denna typ av övervakning?
Precis så är det för mig.

Genetiken har gjort mig skyddad mot plåtpoliserna.

191cm lång med det mesta av "överlängden" i ryggen. Det betyder att mitt ansikte alltid är skymt bakom solskyddet när det blixtrar.
Skriv svar