Inbränning i en 0,96" Oled display

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av newbadboy »

Har byggt en lite pryl med en Oled display som på länken

https://www.ebay.com/itm/0-96-I2C-IIC-S ... SwWEdds7jU

I vanliga är bakgrunden svart och jag har bla en batteristapel ritad på displayen. I vissa lägen inverterar jag hela displayen till vit bakgrund och har då märkt at det skett en inbränning i displayen bla av batteristapeln och av lite siffror. Det är eg inget jag bryr mig om men då undrar man kommer detta bli ännu värre och kan det bli så illa att ex där jag i vanliga har lite siffror som oftast är noll men sedan ändras till andra nr så kommer inbränningen störa avläsningen.

Blir inbränning värre och värre eller bränner det till en viss nivå och sedan inte mer?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av breflabb »

Inbränningen kommer att kvarstå på dom pikxslar som är brända,den sprider sig inte
från det stället. Där innehållet varierar så brukar det inte bränna så jäkla fort,eller inte alls
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av newbadboy »

Ok. Följdfråga.

Anta att det står siffran 0 på ett ställe mestadels av tiden. Denna nollan syns nu svagt inbrännt när jag inverterar displayen. Men det stör inte.

När nollan ändras till andra siffror syns i bränningen inte alls nu. Min farhåga är att denna nollan kommer bli hårdare i bränd så att det till slut svårt att läsa av andra siffror för nollan kommer synas så pass starkt.

Tankar kring detta?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av newbadboy »

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av Icecap »

Billiga OLED har fortfarande problem med livslängden.
Minns ett av de första OLED (grön 2*16 text) som kom på hobbymarknaden, drifttid angavs till 220 timmar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av newbadboy »

Har du ngt ex på såna med bra livslängd?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av Icecap »

Inte jag men det ska finnas i databladen så det är bara att läsa.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av newbadboy »

Ahh ok trodde du hade ngn specifik. De billiga på eBay kan man sällan hitta ngn info om.

Jag ska iaf försöka dimma displayen så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av Henry »

Pris brukar förstås annars gå hand i hand med livslängd och dylikt och det är normalt inget man hittar på tex Ebay men om det då skulle vara en radikal skillnad för betydligt dyrare vet jag dock ej. Statiska bilder är inte bra, då bör man ev överväga bra LCD istället och det finns förstås i massor till bra pris som funkar bättre till sådant även om om kontrasten kanske inte är lika bra.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av newbadboy »

Hade tur. Mjukvaru libet hade stöd för display on off genom två enkla anrop. Så nu är displayen avstängd när den inte används. Displayen är eg aktiv men själva oled panelen ligger i standby.

Dock skickar antingen on eller off kommandot kontinuerligt. Är detta ngt som är onyttigt för displayen?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av Henry »

Nepp.
Landry27
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 maj 2020, 23:15:30

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av Landry27 »

newbadboy skrev:Har byggt en lite pryl med en Oled display som på länken

https://www.ebay.com/itm/0-96-I2C-IIC-S ... SwWEdds7jURegroupement de prêt immobilier

I vanliga är bakgrunden svart och jag har bla en batteristapel ritad på displayen. I vissa lägen inverterar jag hela displayen till vit bakgrund och har då märkt at det skett en inbränning i displayen bla av batteristapeln och av lite siffror. Det är eg inget jag bryr mig om men då undrar man kommer detta bli ännu värre och kan det bli så illa att ex där jag i vanliga har lite siffror som oftast är noll men sedan ändras till andra nr så kommer inbränningen störa avläsningen.

Blir inbränning värre och värre eller bränner det till en viss nivå och sedan inte mer?
Hej Jag undrar vad som orsakade brännskador på skärmen bland annat av batteriet och av vissa siffror
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av newbadboy »

Vad jag förstått år det eg att de pixlar som alltid lyser tappar helt enkelt styrka med tiden så att den pixeln lyser svagare. Så att dra ner ljusstyrka alternativt släcka display så mycket som möjligt är att föredra.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av adent »

Jag har en digitaltvbox med en oled, den har stått igång i minst 5 år och den är kraftigt inbränd skulle jag säga. Tror nog det går att se annan text ännu.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Inbränning i en 0,96" Oled display

Inlägg av Icecap »

LED i alla dess former slits! Efter x timmar vid nominell drift har de tappat 30% av intensiteten och det anses som brytpunkten, alltså "trasigt".

Jag har sett tidiga OLED text-display med x (enl. databladet) ställt till 225 timmar!

Men intensiteten kan ofta regleras och om man t.ex. ställer den till 50% kommer ögat knappast att se skillnaden och livslängden fördubblas.

Äldre blå LED slits en del snabbare än nyare typer, detta har betydelse för t.ex. LED-skyltar där man låter den stå fast med blå bakgrund.
Skriv svar