Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysning?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysning?

Inlägg av EPG »

Jag har handlat lite grejer från http://www.ledvision.se/, bland annat en stjärnhimmel och lite LED-strippar.
Såhär ser det ut typ:
stjärnhimmel_sovrum.jpeg
Detta är alltså tänkt som takbelysningen i mitt sovrum, man kan även ändra färgen på belysningen i alla möjliga olika kombinationer.
I mitt fall så har jag valt denna LED-stripe som är monterad i en 45° aluminiumprofil bakom en kant i taket på så sätt att man inte ser själva ljuskällan:
http://www.ledvision.se/led-stripes/fle ... 9-2wm.html
För att driva strippen så köpte jag detta drivdon http://www.ledvision.se/led-dmx-kontrol ... coder.html som jag i sin tur matar med ett 24V DC spänningsaggregat.
Jag har tänkt att gömma styrningen till belysningen i en kopplingslåda i klädkammaren intill sovrummet:
Kopplingslåda_belysning_sovrum.jpeg
Tanken med hela grejen är att jag ska kunna reglera ljusstyrkan på belysningen beroende på hur mycket klockan är.
Det är nämligen så att jag är ganska morgontrött på vinterhalvåret så min tanke är att kunna styra belysningen så att "solen" går upp samma tid oavsett om det är vår, sommar, höst eller vinter.
Exempelvis om den börjar på 1% ljusstyrka vid 5:00 och sen reglerar den automatiskt upp till full ljusstyrka under en timmes tid så att vid 6:00 så är ljuset 100%.

Ledstrippen har 5st "poler", en för varje färg: Röd, grön, blå och vit samt en gemensam plus, det är alltså plussen som är gemensam och inte minus som annars är normalt gällande inom det mesta inom både elektronikens och automation/styrskåpens värld.

Nu är ju frågan, hur löser jag det här enklast?
Gissar att de flesta hade svarat att jag skaffar en Arduino UNO, programmerar in 24h klocka och sen kör PWM-styrning på en utgång och sedan kopplar jag denna utgång till nån typ av komponent som helt enkelt reglerar resistansen hos en "elektroniskt styrd" potentiometer som sitter i serie med den gemensamma plussen till LED-stripparna.
Då kan jag även programmera in en "skipfunktion", alltså att jag kan koppla en ingång på Arduinot till en (återfjädrande) knapp på väggen så att när denna ingång triggas så hoppar den helt enkelt över nästföljande "soluppgång". Exempelvis när man kommer hem sent efter en blöt utekväll och gärna vill sova ruset av si gå länge det bara är möjligt.

Sen lär jag väl få komplettera ytteliggare med reläer och logik för att kunna tända/släcka belysningen som jag vill exempelvis kvällstid utan att det påverkar soluppgångsfunktionen.

Nu är det ju dock så att bara för att det är jag så vill jag ju krångla till det lite extra...
Jag har nämligen tänkt att placera ut några dolda högtalare i taket också. Detta för att kunna kombinera den virtuella soluppgången med typ fågelsång, syrsor, vind i träden etc.
Denna ska ju i så fall också styras analogt, både i amplitud och i intensitet och detta är nog inget som jag tror att en Arduino Uno klarar av, i alla fall inte ensamt.

Sen vill jag nog ha ytteliggare en "skipfunktion" för ljudet också så man kan få en ljudlös soluppgång.

Frågan är då, vad är det för grejer jag ska skaffa?

Till att börja med, ska jag styra det med en Arduino + "elektronisk potentiometer" + ljudmodul (finns det någon sån att få tag på?) eller ska jag istället satsa på att styra det med en Raspberry PI eller liknande?

Finns det kanske någon som har gjort något liknande tidigare som man kan få tips och idéer ifrån?.
Att kunna tända/släcka med mobilen via appar och grejer är inget jag bryr mig om men däremot funderar jag på om man kanske skulle behöva någon typ av batteribackup så att "dygnsrytmen" inte rubbas vid händelse av exempelvis strömavbrott.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av arvidb »

pellebeefmaster skrev:Nu är ju frågan, hur löser jag det här enklast?
Gissar att de flesta hade svarat att jag skaffar en Arduino UNO, programmerar in 24h klocka och sen kör PWM-styrning på en utgång och sedan kopplar jag denna utgång till nån typ av komponent som helt enkelt reglerar resistansen hos en "elektroniskt styrd" potentiometer som sitter i serie med den gemensamma plussen till LED-stripparna.
Du har ju redan köpt ett drivdon med inbyggd reglering, så varför vill du köra med ytterligare en reglering i serie?

Drivdonet du köpt pratar DMX512 och kan/måste alltså styras digitalt, genom att man sänder den ljusstyrka man vill ha på respektive kanal. Läs artikeln som jag länkade ovan för info om hur DMX-protokollet funkar. Sen gäller det bara att hitta ett DMX-sändarkort som går enkelt att använda med Arduino, RPi eller vad du nu väljer för styrenhet, samt lämpligt mjukvarubibliotek.

Kul projekt för övrigt! :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av Icecap »

Och behöver du en uträkning på soluppgång/nergång baserat på datum och placering har jag en liggande. Då kan du enkelt räkna ut OM det behövs en upprampning (typ sommaren).
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av EPG »

arvidb skrev: Du har ju redan köpt ett drivdon med inbyggd reglering, så varför vill du köra med ytterligare en reglering i serie?

Drivdonet du köpt pratar DMX512 och kan/måste alltså styras digitalt, genom att man sänder den ljusstyrka man vill ha på respektive kanal. Läs artikeln som jag länkade ovan för info om hur DMX-protokollet funkar. Sen gäller det bara att hitta ett DMX-sändarkort som går enkelt att använda med Arduino, RPi eller vad du nu väljer för styrenhet, samt lämpligt mjukvarubibliotek.

Kul projekt för övrigt! :tumupp:
Tackar! :)

Bra med tipset om DMX-protokollet. Jag hade ingen aning om detta. Nu har jag lite att förkovra mig i ikväll.
Hoppas bara det finns något bra omvandlarkort så man kan omvandla Arduinon (eller RPI:ns) PWM-signal till ett språk som mitt drivdon förstår.
Icecap skrev: Och behöver du en uträkning på soluppgång/nergång baserat på datum och placering har jag en liggande. Då kan du enkelt räkna ut OM det behövs en upprampning (typ sommaren).
Det jag möjligen skulle behöva vore något som flyttar sekvensen en timme frammåt/bakåt i samband med ändring mellan sommar/vintertid i så fall. Själva poängen är ju att kompensera för solbanans variationer mellan årstiderna :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av arvidb »

Jag tror att det vettiga är att se till så att Arduinon eller RPin direkt pratar DMX-protokollet. Att gå via PWM blir nog mest krångligt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av breflabb »

≥ Det jag möjligen skulle behöva vore något som flyttar sekvensen en timme frammåt/bakåt i samband med ändring mellan sommar/vintertid i så fall. Själva poängen är ju att kompensera för solbanans variationer mellan årstiderna :)

Förhoppningsvis så blir vi av med detta elände nästa år om EU lyckas med
bedriften att enas.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av EPG »

arvidb skrev:Jag tror att det vettiga är att se till så att Arduinon eller RPin direkt pratar DMX-protokollet. Att gå via PWM blir nog mest krångligt.
Du menar att man kan får RPI:n att snacka DMX direkt via en av GPIO:orna då eller menar du att man monterar på ett DMX512-kort (RS-485?) direkt på RPI-kortet?
breflabb skrev:
pellebeefmaster skrev:Det jag möjligen skulle behöva vore något som flyttar sekvensen en timme frammåt/bakåt i samband med ändring mellan sommar/vintertid i så fall. Själva poängen är ju att kompensera för solbanans variationer mellan årstiderna :)
Förhoppningsvis så blir vi av med detta elände nästa år om EU lyckas med
bedriften att enas.
Jo det har ju snackats en hel del om detta de senaste åren :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av arvidb »

Något slags hårdvara kommer du att behöva för nivåomvandlingen till RS-485, ja. Det finns shields till Arduino. Vill du använda en RPi så är det kanske enklast med en DMX-kontroller ansluten via USB. Jag har inte hundra koll så bäst är nog att googla lite på hur andra har gjort.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av EPG »

Nu har jag läst på lite, kör jag med en Arduino så räcker det med att jag kopplar en av analog write-utgångarna till en MAX485-krets som funkar som "tolk" för att kunna snacka DMX.
DMX512-protokollet innebär att man har 512 olika kanaler att leka med och varje kanal går att sätta i 256 olika steg.
Drivdonet jag har kan ju styra färgerna röd, grön, blå och vit, detta innebär att det går åt 4st kanaler.
Så om jag exemplevis vill ha svagt gult sken så kan jag t.ex sätta kanal 1 (röd) till 32 (1/8 av full ljusstyrka) och lika så med kanal 2 (grön).

Arduinon jobbar ju med millisekunder så det är ju relativt enkelt att göra ett soluppgångsprogram där.
Om man vill att "soluppgångssekvensen" ska pågå under en timmes tid (kanske kör längre tid sen, vi får se) så räknar man först ut hur många millisekunder en timme är (3,6 miljoner för att vara exakt).
Sedan delar man den siffran med 256 och får då 14062,5, alltså så sätter jag kanal 4 (vit) till 1 i 14062 millisekunder, sedan sätter jag kanal 4 till 2 i 14063 millisekunder, kanal 4 till 3 i 14062 millisekunder osv.
Alltså varje "steg" varar i drygt 14 sekunder.

Sen när de 3,6 miljonerna millisekunder har gått så kan man ju välja om man vill rampa ned ljuset eller bara låta det vara tänt med full ljusstyrka under en viss tid och sedan släcka när det har blivit ljust ute.

Och sen när sekvensen är slut så är det ju bara att man tar reda på hur många millisekunder det är tills samma tid nästa dygn och skriver ett kommando att den börjar om programmet efter denna tid.

Detta är ju den absolut enklaste lösningen, det finns då bara två problem: Det ena är att man inte får med ljudet, det andra är att man måste starta upp Arduinon vid exakt rätt tid på dygnet för att det ska bli rätt så efter ett strömavbrott så gäller det att komma ihåg detta och starta den vid rätt klockslag.

Jag tror att jag börjar så för att komma igång och sen gör jag nåt mer avancerat med RPI-styrning senare sen.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av Micke_s »

Kör du Arduino så kan du bygga en enkel tidsinställning över USB för inställning av tiden.

millis() rullar runt på 50dagar. Så beroende på hur du skriver så kan det vara ett problem eller ej.
https://www.arduino.cc/reference/en/lan ... me/millis/
https://www.baldengineer.com/arduino-ho ... illis.html

Kanske är värt att bygga en minuträknare.


Trevligt projekt helt klar.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av EPG »

Det verkar ju inte vara några problem att få plats med det jag behöver i lådan i alla fall.
Ett 5V DC nätaggregat, några reläer, lite 0,75 kvadrat RK och några partex så är man ju i mål.
Kopplingslåda_innehåll1.jpeg
Micke_s skrev:Kör du Arduino så kan du bygga en enkel tidsinställning över USB för inställning av tiden.

millis() rullar runt på 50dagar. Så beroende på hur du skriver så kan det vara ett problem eller ej.
https://www.arduino.cc/reference/en/lan ... me/millis/
https://www.baldengineer.com/arduino-ho ... illis.html

Kanske är värt att bygga en minuträknare.


Trevligt projekt helt klar.
Varför funkar det bara i 50 dagar?
Tanken är ju att programmet ska kunna rulla på i 365 dagar om året.

Nu kanske tråden börjar att ramla över mer från optokomponenter till "inbäddade system" så nån moderator får gärna placera tråden där där den bäst hör hemma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av Icecap »

Själva milisec-räknaren är en 32 bitars räknare som alltså har räknat fullt på 52 dagar.

Men hur man använder den är en annan sak. Det är fullt möjligt att använda den till att räkna sekunder och därifrån räkna minuter, timmar osv.

Sen är det ju frågan för hur exakt den räknar då kristallen knappast är trimmad.

EDIT: att räknaren har räknat fullt betyder bara att den går från 0xFFFFFFFF till 0x00000000. Gör man mjukvaran rätt fungerar den annars normalt.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av EPG »

I så fall så låter det ju som att det är bättre att jag skaffar ett vanligt tidur för montage på dinskena som programmeras så att det triggar en ingång på Arduinon en gång per dygn och sen så programmerar jag detta så att programmet resettas varje gång den ingången går hög.

Då kan jag även använda en annan utgång på tiduret till att styra om jag vill ha väggpanelen eller Arduinon som DMX512 master beroende på vilken tiden på dygnet är.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av Icecap »

Du kan inte nollställa milisec-räknaren utan att utföra en elektrisk RESET. Och att göra ett programmerat system beroende av extern RESET är - i min optik - definitivt en nödlösning som man ska undvika så långt det går.

Jag har system som fungerar med en DS3232 RTC, den kan ge 1 sek pulser ut. Dessa skickas till en interrupt-ingång och det fungerar riktigt bra.

Med dessa 1 sek pulser räknar jag sedan sekundräknaren upp. Den är på 32 bit också och håller då ca. 136 år - så till den tid strunter jag i det.

Jag har funktioner för att räkna om sekunder-sedan-xxx till datum o tid och vice-versa så jag kan skriva in och läsa ut i "vanlig" textformat.

Kan såklart också tolka GPS-data för att ställa klockan, något jag använder i vardagen sedan månader.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Reglera ljusstyrkan på LED-strippar till sovrumsbelysnin

Inlägg av Borre »

Läs den andra länken Micke_s länkar till. Att millis rullar över efter drygt 49 dagar behöver inte vara ett problem alls.
Skriv svar