Få ner ljusstyrka

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Få ner ljusstyrka

Inlägg av danei »

NULL skrev:Håller med där om att det inte är linjärt, du kan kanske kolla med att sätta två lampor i serie, och se hur det verkar...
Nej. Precis som jah skrev så är ljusstyrkan i princip proportionell mot strömmen, även om det inte uppfattas så. Resistorer är klart bättre än serieresistanser efter som det minskar effekten av spänningsvariationer. Med dioder blir de större i förhållande till det användbara spänningen.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Få ner ljusstyrka

Inlägg av hcb »

>Resistorer är klart bättre än serieresistanser

Det där får du nog utveckla :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Få ner ljusstyrka

Inlägg av danei »

Det var meningen att jag skulle skriva dioder. Det gjorde jag uppenbarligen inte. :oops:
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Få ner ljusstyrka

Inlägg av limpan4all »

De flesta ledlampor jag har sett för fordon har konstantström switch regulatorer i sig. Detta gör att dom fungerar bra från 10V till 30V med samma ljusstyrka ut.
I så fall kan man bara reglera ljusstyrkan genom att pulsbreddsmodulera deras matningsspänning men det kommer aldrig att bli särskillt bra eller modifiera drivelektroniken (som oftast är ingjuten) eller göra egen drivelektronik.
Så om du inte kännr dig komfortabel med sista meningen så kasta skiten i en säljannons på Tradera eller Blocket och köp nytt...
Skriv svar