Beräkning av motstånd

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
lgbsamlaren
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 augusti 2015, 07:24:34

Beräkning av motstånd

Inlägg av lgbsamlaren »

Har fått tag på en ritning över 4 lysdioder som blixtrar. Har byggt och testat och det funkar bra .
Men hur beräknar man om man vill ändra volt styrkan ? Elchemat är beräknat på ett 9 v batteri men jag har högre.. beräknas det bara vad leden behöver eller tar 555 eller kondensatorn något med ..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Beräkning av motstånd

Inlägg av Icecap »

Först o främst är det schema utan styrning av strömmen genom LED'na. Det betyder att LED'na tar stryk eller att 555'arna gör eller att båda gör.

En 555 fungerar (enl. mitt minne) upp till 18V men kopplingen av LED'arna kommer då att elda upp något.

Schemat lever på att ett 9V batteri har högt inre motstånd vilket totalt sett fungerar som strömbegränsare i kopplingen. Därför ska det beräknas en del och kopplas lite om innan du kan få svar.

Så du måste ge nödvändig information om vilken spänning du vill använda, vilken typ LED du använder osv.
lgbsamlaren
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 augusti 2015, 07:24:34

Re: Beräkning av motstånd

Inlägg av lgbsamlaren »

Så enligt dig är det inget bra kopplings schema då...
Som du skriver då funkar 555 bara till 18 volt ( max ) optimalt är något lägre. Lysdioder 0,20 mA 1,92-2,06 volt.,
Finns det inte något som sänker från 18 v till 9 i stället för motstånd mm ?
lgbsamlaren
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 augusti 2015, 07:24:34

Re: Beräkning av motstånd

Inlägg av lgbsamlaren »

Fil på och 555 och lysdioder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Beräkning av motstånd

Inlägg av Icecap »

En LM7809 tar spänningen ner till 9V - men om du har 18V in till den blir verkningsgraden under 50%. Om detta är ett problem eller inte vet jag inte, det beror på om drifttiden på batteriet är av betydelse.

Men kopplingen som sådan är dålig, man SKA styra så att LED'na inte får mer ström än vad de tål OCH att man inte överbelastar drivkretsen. Man brukar göra detta vid att ta ett motstånd i serie med LED'n/LED'arna, ett motstånd som beräknas noga.

LED'na tål 20mA DC - men ofta tål de högre ström under mycket kort tid. Många IR-LED tål t.ex. 1A - men då bara med 10% duty-cycle och med drivpulser upp till 10ms längd. Synliga LED brukar tåla en del mindre.

Kopplingen du använder medger 50% duty-cycle så OM frekvensen som den växlar mellan L1,L2 & L3,L4 är hög nog kan du tillåta upp till 40mA i strömkretsen - men jag tror inte att kopplingen medger korta nog pulser så du bör hålla strömmen till 20mA.
Skriv svar