PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEGA

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEGA

Inlägg av fosfor »

Hej!

Jag har experimenterat med väldigt billiga läsgafflar tidigare (har några tidigare trådar i ämnet).

Nu har jag införskaffat ett par finfina gafflar som till och med var lite dyra, ca 160 kr styck (mot tidigare ca 10-15 kr styck).
Främst för att de är inbyggda i ett chassi med monteringshål, skyddskomponenter i, lysdiod inbyggd och kommer med en smidig sladd,
så de blir praktiska att montera plus mindre trubbel att pyssla med dom. Tidigare läsgafflar satt på breadboards med massa kablage o motstånd.

Det är dessa
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _U25_P.pdf

Den har 4 kablar
Brun + (denna går till Arduinons 5V output).
Blå - (denna går till Arduinons GND).
Svart output 1 - Denna skickar ständigt signal och bryts först när den täcks (används inte).
Vit output 2 - Denna är ständigt av och skickar signal när den täcks över (det är denna jag använder).

Den ger nästan 5V ut som signal när den bryts, och för att få ner den till ca 2.4V som Arduino Mega vill ha in som signal
så måste jag sätta hela 8.54 MegaOHM mellan vit kabel och signal in till Arduinon.
Ett ganska knepigt värde, och varesig mer eller mindre fungerar att använda. Smidigast hade ju varit om det räckt med 10M Ω .

Det fungerar ju som det är nu,
men det jag undrar är om det på något sätt går att manipulera till det så att jag kan använda ett smidigare värde? :humm:

Mvh F

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av Glenn »

alltså, vill inte arduinon ha en logiknivåsignal ? drivs den på 3.3V eller nåt ?

Då vore kanske en logiklevel-shifter vara ett bättre val mellan, eller om man vill göra det enklare, en zenerdiod ?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av Jonaz »

Varför måste det vara 2.4v?
En trave zenerdioder i serie borde gå.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2359
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av ajje »

Det verkar som den där har opencollectorutgångar.

Då ska du ha ett motstånd till matningsspänningen som pullup.

Antingen till samma spänningsnivå som arduionon matas ifrå, eller en högre spänning, och så sätter du en zener mot jord som begränsar spänningen på arduinons ingång.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av fosfor »

Hmm... :humm:

Ja en zenerdiod verkade kunna göra susen, testade med en som ger 3.3V, men hade ingen 2.4V liggande.
Så kanske om jag beställer ett gäng 2.4V's zenerdioder då, såg att det finns på Conrad.

ajje: Hur menar du med en pull-up? Observera att jag är nybörjade på detta :P Varför behövs en sådan? Vad gör den?
Jag läste något om att Arduino har inbyggda pull-ups i sina ingångar, är detta något som alltid är aktiverat?


2.3-2.4V är kanske ett lite osmidigt värde att ha som input till Arduinon?
Men det är inget jag bestämt via koden, jag har bara deklarerat dom som inputs.
Går det att ändra vilken spänning den ser som ett inputvärde? Alltså vad den ser som High och Low.
Eller är detta kanske onödigt?
Senast redigerad av fosfor 4 mars 2019, 14:18:09, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av SeniorLemuren »

Zenerdioder brukar man kanske inte ha hemma alltid. men resistorer brukar det ju finnas så gör en spänningsdelare i stället.
5v3_3v.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av fosfor »

SeniorLemuren:

Ok, skall testa pronto!
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av fosfor »

SeniorLemuren skrev:Zenerdioder brukar man kanske inte ha hemma alltid. men resistorer brukar det ju finnas så gör en spänningsdelare i stället.
5v3_3v.JPG
SeniorLemuren: Detta fungerade väldigt bra! Tack så mycket.
Men jag undrar, vad skulle vara fördel/nackdel att köra med motstånd kontra att köra med en zenerdiod?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av SeniorLemuren »

I mitt fall så har jag alla tänkbara resistorvärden man kan behöva i min gömmor, men jag har mycket sällan en zenerdiod med rätt värden. Så det brukar bli resistorer. Värdena på resistorerna behöver ju inte heller vara 2.2K resp, 3.3K huvudsaken är att förhållandet mellan dem är det rätta och att de inte har för låg resistans så att strömmen blir onödigt hög genom spänningsdelaren.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av Glenn »

I detta fallet kanske det inte spelar nån roll, men zenerdioden skyddar ju aktivt mot spänningar över dess nivå, med spänningsdelaren kommer ju utnivån att vara beroende av in-nivån.

Det är en skillnad om man har en insignal man inte riktigt vet vilka nivåer den kan få.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av GastonDeVille »

Vad är det för innehåll i såna omvandlingskretsar typ dessa ... https://www.sparkfun.com/products/12009
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av Castor »

En mosFET o några motstånd
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av fosfor »

GastonDeVille: Det där ser ju rätt praktiskt ut!
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av fosfor »

Castor skrev:En mosFET o några motstånd
Varför just en mosfet??
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: PANASONIC läsgaffel införskaffad - En undran Arduino MEG

Inlägg av fosfor »

SeniorLemuren skrev:I mitt fall så har jag alla tänkbara resistorvärden man kan behöva i min gömmor, men jag har mycket sällan en zenerdiod med rätt värden. Så det brukar bli resistorer. Värdena på resistorerna behöver ju inte heller vara 2.2K resp, 3.3K huvudsaken är att förhållandet mellan dem är det rätta och att de inte har för låg resistans så att strömmen blir onödigt hög genom spänningsdelaren.
Ett litet udda fenomen här som du kanske kan förklara.
När jag kör din lösning, så kan Arduinon läsa signalen trots att den hamnar lite "fel" på 2.88V.
Verkar fungera det med helt utan problem.

Men när jag kör enbart en massa motstånd i serie för att skära när spänningen (då jag kommer upp i Mega ohm),
så måste signalspänningen ligga väldigt exakt på 2.35V, varesig mer eller mindre.

Hur kommer det sig att jag med din lösning där kan ligga på en signal som är högre i spänning??? :shock:
Skriv svar