Optisk nivåsensor till toatank?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av SeniorLemuren »

LeCanard skrev:Såg en variant där man igenom en slang som mynnar ut vid tankbotten, pumpade luft för att sedan läsa av trycket när det "peakade". inte mycket som kan gegga igen där.
Det systemet användes på båten White Eagle som jag restaurerade i Florida. Alla tankar på båten hade ett tunt rör uppdraget till en panel i cockpit och där kunde man skifta in valfri tank och dra några pumpdrag i ett litet handtag varvid trycket som visades representerade den aktuella volymen i vald tank.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av Mizzarrogh »

Skulle en vanlig standardmanometer med Bourdonrör fungera, tro, eller blir det för högt motstånd för detta med en standardmanometer?
Blev också litet sugen på att göra detta nu, framför allt på bränsletanken som backupsystem när det blåser.

Vad använde ni som pump ombord på båten?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av SeniorLemuren »

Om du menar pumpen till tankmätaren så var det en liten pump ungefär som en miniatyrcykelpump infälld i mätarepanelen. Vad för typ av tryckmätare vet jag inte, men den var rätt stor och tydlig vill jag minnas.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, när du sade det, Vill minnas att det en gång i tiden fanns små manuella membranpumpar för bränsle, någonting liknande en sådan kanske skulle fungera...
Kom att tänka på att det ju finns billiga manometrar för cykelpumpar som borde reagera på lägre tryck och vara tillräckligt exakta för detta kanske, borde kanske gå att ta tryckröret och mekanismen från en sådan...

Undras om en gammal bränslepump till B18, eller en SAAB motor skulle fungera, eller om det tar för lång tid, kanske gingo att göra någonting så att man vevade på ett vred så att hävarmen till membranet pumpade upp torrtryck... Måste kolla om jag har någon liggandes med någorlunda helt membran man kunde testa med...

Resten borde ju gått lösa med tex en bit bromsrör av koppar (eller i TS fall nylonslang eller vad man nu har hemma...)

På båten kanske man också skulle addera en liten kran på toppröret så att man slipper få in innehållet i tanken i mätröret om det kränger.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av SeniorLemuren »

Letade lite i mina fotarkiv och hittade en bild på panelen. Längst till höger ser man pumphandtaget. De andra är tankvalsknapparna. Till vänster om instrumenten sitter omvandlingstabellerna Tryck/Volym för de olika tankarna. Hittade även en trevlig bild på jullunchen på White Eagle. Någon som känner igen jultomtan? Hon var dotter till ägaren.
tankmätare White Eagle (2).JPG
jullunch White Eagle.jpg
Natacha Peyre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av rikkitikkitavi »

SeniorLemuren skrev:
LeCanard skrev:Såg en variant där man igenom en slang som mynnar ut vid tankbotten, pumpade luft för att sedan läsa av trycket när det "peakade". inte mycket som kan gegga igen där.
Det systemet användes på båten White Eagle som jag restaurerade i Florida. Alla tankar på båten hade ett tunt rör uppdraget till en panel i cockpit och där kunde man skifta in valfri tank och dra några pumpdrag i ett litet handtag varvid trycket som visades representerade den aktuella volymen i vald tank.
Skittankar, flexibla väggar, vågor = rörelse, genomföringar i botten => läckage. Därför vill man nog inte sätta några rör i denna om det går att undvika.
Lättare med ett rör som går ner från toppen.

Bubbelrör med kontinuerligt flöde av ånga eller luft är vanligt inom processindustrin när man har media i tanken som lätt sätter igen, exempelvis avloppsströmmar , massabruk eller processer med stelnande eller kristalliserande media. Bubbelrör används ofta också för flödesmätningar på stora flöden genom sk skiboards. Ofta gör man rören ner ifrån toppen, eller har ett kontinuerligt flöde av luft ex in i rör som ansluter i botten.

Varianten med en pump som man pumpar in luft och läser av mottrycket med en manometer kalibrerad i vätskepelarens nivå eller tankens volym är också vanlig men bygger på en rutin följs. Kanske inte så svårt ombord på en båt.

Enda problemet jag kan se är att i små tankar är det svårt att få bra avläsning, 0,5 m skitdjup ger bara 0,05 bars mottryck och en liten slang och en kraftig pumpare gör nog att mottrycket i slangen ger feldetektering. Men det blir aldrig så att vätskenivån är högre än indikerat, tvärtom kan det bli en felaktig hög avläsning.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant, Tror det borde gå att lösa med en liten kran man kan stänga till röret med nära tanken då det inte används, räknar man tex antal pumptag så borde man få ett hyggligt indexvärde tycker man.
Toatanken är ju av stål så tror inte den flexar mer än att man kan få ett hyggligt indexvärde på nivån (om någon frågar så använder jag den givetvis alltid och tömmer den alltid i hamn till svartvattenpost... Fast kan iof förstå om man inte vill att 500 personer spolar toan direkt i hamnbassängen, eller spolar ut en massa giftiga kemikalier direkt i havet, verkar tyvärr finnas folk som gör det, är de som ger kollektivt dåligt rykte. ). Bränsletanken flexar nästan inte alls på min båt, de brukar vara stadigare byggda för att tåla visst undertryck i sjögång. (blir kanske annat med en modern plasttank i en liten båt, har faktiskt aldrig tänkt på det, men föreställer mig att de bärbara tankarna (eller mitt tank av plast) flexar betydligt mer, men för bränsle ombord tycker jag att flottörmätaren ger ett tillräckligt användbart värde till de bärbara tankar jag och brorsan använder till motorbåten.)

(Ts skulle som jag fattade ha till en stationär tank på torra land, så för honom borde det inte vara några problemas och han behöver ju egentligen bara veta om man kan fortsätta att använda toan en tid till, eller om den bara får användas i nödfall, bra att veta om man väntar gäster tex... :) ) ..

Edit, vi använder också toatank vid mina föräldrars stuga och jag tycker att den elektriska sondgivaren med öppna elektroder fungerar mycket bra fortfarande´, har man funderingar är det ju bara att gå ut och tälja till en käpp man sticker ned i tömningsluckan.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av SeniorLemuren »

rikkitikkitavi skrev:
SeniorLemuren skrev:
LeCanard skrev:Såg en variant där man igenom en slang som mynnar ut vid tankbotten, pumpade luft för att sedan läsa av trycket när det "peakade". inte mycket som kan gegga igen där.
Det systemet användes på båten White Eagle som jag restaurerade i Florida. Alla tankar på båten hade ett tunt rör uppdraget till en panel i cockpit och där kunde man skifta in valfri tank och dra några pumpdrag i ett litet handtag varvid trycket som visades representerade den aktuella volymen i vald tank.
Skittankar, flexibla väggar, vågor = rörelse, genomföringar i botten => läckage. Därför vill man nog inte sätta några rör i denna om det går att undvika.
Lättare med ett rör som går ner från toppen.

Bubbelrör med kontinuerligt flöde av ånga eller luft är vanligt inom processindustrin när man har media i tanken som lätt sätter igen, exempelvis avloppsströmmar , massabruk eller processer med stelnande eller kristalliserande media. Bubbelrör används ofta också för flödesmätningar på stora flöden genom sk skiboards. Ofta gör man rören ner ifrån toppen, eller har ett kontinuerligt flöde av luft ex in i rör som ansluter i botten.

Varianten med en pump som man pumpar in luft och läser av mottrycket med en manometer kalibrerad i vätskepelarens nivå eller tankens volym är också vanlig men bygger på en rutin följs. Kanske inte så svårt ombord på en båt.

Enda problemet jag kan se är att i små tankar är det svårt att få bra avläsning, 0,5 m skitdjup ger bara 0,05 bars mottryck och en liten slang och en kraftig pumpare gör nog att mottrycket i slangen ger feldetektering. Men det blir aldrig så att vätskenivån är högre än indikerat, tvärtom kan det bli en felaktig hög avläsning.
Självklart går röret in i toppen på tankarna. Att avläsa värdet i detta fall var mycket enkelt och gav ett mycket korrekt värde. Grejen är ju att man inte kör en pump hela tiden utan man trycker in den knapp vars tank man vill kolla pumpar sedan med knappen intryckt tills visaren slutar stiga då har man fyllt röret med luft, man läser sedan av trycket när man slutat pumpa och trycket stabiliserats. (Det blåser alltså inte i röret när man avläser och när man släppt knappen så stängs röret från pumpen till tanken).

När det gäller t.ex White Eagle så lästa man alltid av samtlig information var fjärde timme och antecknade i loggboken. Vid den resan jag var med på från Tampa Bay till Fort Lauderdale så var det mitt jobb som maskinchef att göra detta. Skittanken behövdes emellertid inte avläsas från dag 2 eftersom alla utom kapten och jag var så sjösjuka att de spytt och skitit tvärstopp i alla avlopp till septitanken så den slutade stiga. Det enda som steg var soppan på golvet alla 7 toaletterna när skurhinkarna blivit fulla. :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av Mizzarrogh »

Själva elektroderna till givaren på toatanken här verkar gjord av någonting som ser ut som PVC (eller möjligen ABS) plast och har en elektrod i botten av rostfritt stål och litet längre upp en ring av rostfritt stål, vilket gör att den inte kan sättas igen (eftersom den inte har några ytor saker kan fastna på) eller oxidera på ytan som kretskortslaminat.

I lådan sitter någonting som ser ut som en baskoppling för en förstärkare samt ett 9V batteri, alternativt ingång för batterieliminator.

Om man trycker på en knapp på dosan ser man om givaren är kortsluten av skitvattnet, den har även en knapp i annan färg som tänder en lysdiod om batteriet ger ström.
Om tanken är full lyser en röd lysdiod, har för mig att den även har ett steg för nästan full med en gul LED.
(Jepp, barnen tycker det är skitkul att använda fjärrkontrollen för att se hur mycket man sk---t... :mrgreen: Fast det mesta är väl egentligen vatten från spoltanken antar jag.)

Blir nog ett sådant trycksystem till båten. :tumupp:
Håller på att leta en pump som passar bara och håller någorlunda bra kvalitet...
Resten får bli bromsledning av koppar och någon typ av mekanisk ventil som motsvarar knapparna på panelen.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Optisk nivåsensor till toatank?

Inlägg av Biker »

Är det enklare o ställa tanken på en våg bara?
Skriv svar