Relativt billig blå LCD [Bild]

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Relativt billig blå LCD [Bild]

Inlägg av EagleSpirit »

Idag (igår) fick jag hem min blåa LCD och var bara tvungen att se hur den såg ut när den var igång. Så jag började kapa lite kablar och koppla ihop den med min labb parallellport. Funkade perfa förutom att jag kopplade totalt fel första gången :D

Här är en bild iaf:
Bild

Den är köpt på fractronics för totalt 325kr.

PS. Den är lite blåare i verkligheten.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Snygg! Har själv köpt LCD:er från fractronics... har dock bara löt ditt kablar etc på en av dem... tids nog testar man nog den med...

//Rille
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Re: Relativt billig blå LCD [Bild]

Inlägg av Raceman »

Mycket snygg. Jag har sett att Hydrobensin pumpar har bytt sina från
grön/gula till blåa. Lite ovant med vit text istället för svart men snyggt är det. Jag såg att min lokala elektronikfirma hade "vanliga" LCD displayer för 350:- kanske lite dyrt men jag funderar på ett köp iallafall. Mitt shiftlight projekt ser ut att få vänta ett tag pga att jag inte kan programmering ännu. Tänkte börja med LCD istället pga att det finns så mycket program somjag kanske kan lära mig av.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jo LCD är en ganska enkel kontstruktion och nästan allt man behöver veta om informationen som skickas till LCDn står ju dokumentet som jag tror strombom skrev. Sedan är det ju bara att testa sig fram. Det är nästan omöjligt att förstöra en krets genom att labba i mjukvaran, OM man kopplat rätt :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Nu har http://www.fractalposter.com/fractronics fått in en grafisk LCD 64*128 för 350 spänn. ser mycket trevlig ut. :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har beställt en sådan - inte så fasligt dyr som grafiska brukar vara. Skall ta lite bilder vid provkörning (när det nu blir).
killer00
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 september 2003, 13:19:32

Inlägg av killer00 »

En fråga, en "icke-grafisk" lcd verkar ju ganska lätt att styra, man bara skickar ut en sträng med bokstäver, eller hur?

Men på grafiska, hur gör man då? Eller det kanske går att skicka ut en text-sträng till den också? Men om man vill ha lite mer avancerat, kanske nåt flashigt användargränssnitt?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

den är ruskigt snygg.. önskar jag hade tid att koppla in min som ligger här vidsidan tangentbordet...
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Killer00: Du skriver nog vilken/vilka pixlar som ska sättas eller tas bort, så teckentabellen får man göra i sin microcontroller, dator eller vad man nu tänkt koppla in den till.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jepp, den är vacker! (äger också en :D )
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hehe, just de, lcdn. Har inte haft tid att göra klart den. Men jag ska bara borra några hål, fixa ett kretskort och sätta dit lite andra grejer så är det klart. Då lägger jag upp nya bilder :) Vill inte lägga upp de dåliga bilderna jag har nu
Freddy.S
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 februari 2004, 01:27:41
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Freddy.S »

www.gizmodd.com finns det mycket biliiga displayer. En sån där med vit text och blåbakgrund 20 x 4 tecken kostar bara 210 spänn. Verkar väldigt trevlig. :razz:
Dukeman
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 april 2004, 19:54:27
Ort: Fagersta

Inlägg av Dukeman »

Eaglesprit: Vart kan det dokumentet tänkas finnas då? jag har lite gamla prylar hemmsa med lcd-er i, man kanske skulle ta och fixa upp en ;)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=28

jag håller faktiskt på att jobba med min nu, men försöker styra den med en PIC. Det funkar absolut inte. Kan inte initiera skiten. Har nästan suttit två dagar nu och har inte fått det att fungera :(
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> EagleSpirit

Jag leker också med min, men min sprang igång problemfritt.

Jag bygger upp feta menyer med en PIC som hjärta (eller snarare två PICar faktist, den andra hanterar rattar & knappar).
Skriv svar