LED med mycket stor spridningsvinkel

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av Pen »

Jag skulle behöva LED med mycket stor spridningsvinkel för att ersätta en rundstrålande glödlampa. Vinkeln bör vara omkring 120 grader. Finns dessa och var kan jag hitta dem? Färgen bör vara varmvit och storlek 5mm går bra.

Tillämpningen är ombyggnad av lok till modelljärnvägen. Loken har en plastprofil i fronten som leder ljuset ut till lokets "lyktor" i karossens front (samma plastprofil utgör också själva lyktorna). Plastprofilen omsluter glödlampan och är i behov av rundstrålning för att det ska fungera bra.

Pen
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av MadModder »

Jag antar du menar ±120°, så det även lyser lite bakåt?

Annars har du den här: http://www.upplyst.se/product_info.php? ... d0k2oi4bs4
Tyvärr bara i 100-pack. Styrkan går ju att dra ner med större värde på motståndet.

Sen finns det lysdioder med inverterad kon som mest lyser åt sidorna och förhållandevis lite rakt fram. Sådana är nog mer lämpliga för att användas i skivformade ljusledare. Vet inte vilka som säljer sådana.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av Pen »

Precis. För att förtydliga lite så vore det optimalt med:
- Spridningsvinkel +- 120 grader
- 5mm klassisk hålmonterad

En 5mm LED passar precis i hålet som blir när man tar bort glödlampan - det ger den enklaste monteringen. Man kanske skulle kunna klara sig med +- 90 grader om man inte skjuter in den helt eller om den är avkortad som den du länkar till.

Mm, hundra stycken kanske är lite väl mycket att köpa när man måste prova sig fram.

Den där med inverterad kon skulle kunna passa för det ena av de nu aktuella loken. Där sitter lampan så att man bara är i behov av strålning runt om, alltså ingenting rakt fram. I det andra loket sitter lampan tvärtom och då behövs hela spektrat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av MadModder »

Elfa.se har en varmvit med 100°, art-nr 301-58-805
Den är av naturliga skäl väldigt kort, men det går ju att fila ner flänsen så man kan trycka in den i hålet bättre.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av Pen »

Den där kan nog fungera. Tack för tipset.

Javisst kan jag fila ner den.

En annan ide som precis for upp i mitt huvud var att ta en tur till skräpbutikerna och se om det finns någon billig jul-ljusslinga som har rundstrålande LED som man kan plocka ut.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av Pen »

Så här ser det alltså ut. I det andra loket sitter glödlampan vinklad 90 grader (pekar uppåt).
Lokbelysning.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av MadModder »

Just det, där sa du nåt.
Slingan jag precis kasserat har lysdioder med inverterad kon!
Av märket "anslut" och köpt på Jula för några år sen.
Vet inte om de har kvar den typen längre. På hemsidan ser det bara ut som de har lysdioder med välvda linser nu. :humm:
Det kanske går att öppna nån kartong och kolla. Kanske den som kostar 29 spänn.

En annan idé är ju att ta två eller tre ytmonterade lysdioder och montera på en liten hållare så de lyser rakt åt sidorna.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av Pucco »

Den här typen är ytmonterad men bara 1,6x1,6 mm och borde gå att löda trådar på. 170 grader spridningsvinkel.
https://www.digikey.se/product-detail/s ... ND/7426938
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av Pen »

Javisst, den skulle också kunna fungera. Jag fäster ändå med smältlim, så det går nog bra att montera.

Beträffande Anslut ljusslinga så råkade jag ha en sådan inköpt förra året. Spridningsvinkeln kan nog duga och det är en sådan där inverterad kon.
Anslut.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Pen 13 november 2021, 11:30:12, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av MadModder »

Fast kollar man på polar radiation pattern en bit ner i databladet för den på digikey så verkar det som om de anger den totala spridningsvinkeln, dvs ±85°.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av Pucco »

Exakt på samma sätt som den du länkade till på Elfa, +-50 grader.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av Pen »

Ok.

Men då är nog Jula Anslut den bästa matchen för närvarande. Och jag tror att den där för 29 kronor faktiskt är platt med inverterad kon om man tittar riktigt noga på bilderna. Spridningen ser också ut att vara ungefär som den jag fotograferade. Min kom dock i en kartong och inte påse, men annars ser den rätt lik ut.

Hoppas nu bara att inte den där blinkningen som visas i videon är inbyggd i själva LED'en. Minns att vi hade svårt förra året att hitta en som inte blinkade och hade sig beroende på hur många gånger man slog till och från strömmen :-(

Pen
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av Akai »

När jag byter ut glödlampor i äldre grejer avsedda för glödljus, ofta HIFI utrustning, så brukar jag sandpappra lysdioderna med ett fint sandpapper, det gör att spridningen ökar. Ofta fungerar det mycket bra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av MadModder »

Hmm... det har du rätt i Pucco.
Då är det upplyst.se som avviker då och inte anger den totala? För där ser man att det verkligen lyser i totalt 180° (fast ljuset är ju överexponerat i fotot)
Dock anger både de och elfas datablad vinkeln för 2θ1/2.
Är nog svårt att se helt enkelt. Det kommer ju ljus en bra bit utanför angiven vinkel också, men med lägre intensitet.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: LED med mycket stor spridningsvinkel

Inlägg av Klickmans »

Akai skrev: 13 november 2021, 11:33:11 När jag byter ut glödlampor i äldre grejer avsedda för glödljus, ofta HIFI utrustning, så brukar jag sandpappra lysdioderna med ett fint sandpapper, det gör att spridningen ökar. Ofta fungerar det mycket bra.

Gjorde nästan samma sak med 10mm Orange klara lysdioder. Monterade benen i skruvdragarens chuck och la dit slippapper.

Ungefär som att svarva trä, fast med papper istället för stål. Full patte på skruvdragaren ett par sekunder, sen var det klart.

Resultatet blev sidenmatta lysdioder med jämnt fin sken, tror jag skrev om det i Permotråden förra året.
Skriv svar