lins för laserskärning ?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

lins för laserskärning ?

Inlägg av grym »

har någon 808nm laserdiod liggandes och jag skulle behöva skära papper med lite precision

vad ska man kolla efter för linser till sådant?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: lins för laserskärning ?

Inlägg av grym »

bumpar tråden lite lätt
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: lins för laserskärning ?

Inlägg av Henry »

Skall ha någon IR lins tror jag och den finns i en förseglad glasburk med zeolit kommer jag ihåg men köptes för en 8 år sedan tror jag så vet inte helt var den är, kan ev vara en znse lins och det är lite overkill för 808nm. Vanligt hederligt glas har sedan tom ca 5 - 10% bättre transmission för 808 nm och borde således klara det utan problem såvida det inte handlar om kW. Inte 100% genomsläpp men inte heller långt ifrån med runt en 85 - 90% och glaslinser borde finnas i en större mängd på ebay tex.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: lins för laserskärning ?

Inlägg av grym »

om man kollar på ebay, vad bör man söka på?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: lins för laserskärning ?

Inlägg av Henry »

Var och kollade i förrådet idag men kunde tyvärr inte hitta burken.

Som sagt vanliga linser funkar för denna våglängd och har lite bättre genomsläpp vid 808 nm än tex SnZe och KBr som är till för djupare IR, men kan rek att leta tunnare linser av kvarts eller väldigt tunna linser av borosilikatglas så är dock dessa ett än bättre val än glas då dessa ligger en aningen över 90% genomsläpp för 808 nm.

Konvex-konvex borde väl sedan funka så blir inte reflektionen bakåt koncentrerad in i laserdioden om det skulle orsaka problem utan sprids men går förstås att rikta en plano-konvex lins aningen i lite vinkel annars, fokusavstånd efter eget val.
Skriv svar