Styrd belysning efter dygnet

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av FormerMazda »

Sitter och spånar lite, jag gillar ju idén med att man begränsar det blåa på kvällen, och snarare ökar det på morgonen för att bli piggare.

Använder idag Philips Hue, och det systemet medger ju ändringen av färgtempen (och färgen om man så vill), men har mig veterligen inte nån automatik för att välja färgtemp efter dygnet.
Alltså, jag vill ha en taklampa, och styra den med en knapp. Idag kan jag programmera knappen att tända lampan till ett färgschema, men inte välja schema dynamiskt efter tiden på dygnet.

Det finns ju en uppsjö med appar till hue, men ingen som mig veterligen ger mig möjligheten att ändra vilken färg en knapp tänder en lampa med.

Går man på DALI eller liknande så ska ju detta gå att fixa, men det är redan dyrt med hue..

Vet EF om någon lösning på min önskan?
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av Jonyverse »

Det finns rätt många styrmojänger för att tända och släcka lampor.
Jag har ett par olika system hemma och den ena -Homey kan styra rätt många fabrikat. Bland annat Ikea och Philips Hue. På/av, färg och styrka.
Det går att göra styrscheman efter datum och tid, solens alla lägen, väder, andra händelser.

Homey är ganska billig men kompetent och finns på Kjell&Co.
Senast redigerad av Jonyverse 21 maj 2021, 12:11:22, redigerad totalt 1 gång.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av FormerMazda »

DET lät intressant!
Ska googlas på endaste gången!
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av Jonyverse »

Gör det. Du kommer att ha kul med en sån.
Jag skaffar nya lampor detektorer och kontakter hela tiden.

Jag styr lampor med trådlösa väggbrytare och detektorer förutom direkt från Homey.
Bl a tänds vissa lampor när solen går upp, andra på tid och så har jag en "gå upp och kissa" -belysning med gulare och svagare ljus, som går över till "min fru går upp i svinottan till jobbet" -belysning. med annan färgton och styrka.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av FormerMazda »

Kikat lite på en homey nu, gillar ju skarpt de positiva reaktionerna och att den stödjer "allt" på marknaden.
Förstår också att det är lätt att skapa scener med detta flow.
Nu skulle man ha en en att leka med! :)

Men det blir dyrt att köpa en för att testa så att säga.
Hur skulle du göra ett flow som tänder en lampa till olika färger beroende på tiden på dygnet. Helst vill man ju ha en mjuk övergång över dygnet, men fasta tider kan funka antar jag.
Kronberg
Inlägg: 142
Blev medlem: 9 april 2004, 18:51:29

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av Kronberg »

FormerMazda skrev: 21 maj 2021, 11:19:27 Det finns ju en uppsjö med appar till hue, men ingen som mig veterligen ger mig möjligheten att ändra vilken färg en knapp tänder en lampa med.
Med Hue Tap brytaren kan man iaf ha olika scener per knapp med original Hue appen under Hue Labs.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av FormerMazda »

Joo, och man kan aktivera olika scener med upprepade tryck.
Men att ett tryck resulterar i en scen styrt av tiden på dygnet vet jag inte hur man ska få till..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av Icecap »

Jag har en algoritme som ger solens upp- och nergångstider. Man kan kanske använda värden därifrån?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av FormerMazda »

De flesta systemen (hue inkluderat) har inbyggt att kunna trigga på solens upp och nergång, baseras väl på nån data med positionangivelse mm.
Men att ett knapptryck ska använda den datan till att välja en scen (färgtemp) går mig veterligen inte lösa med hue. Så där är mitt problem.

Homey vet jag inte om den kan det, men den lär kunna mer än hue.

Helst skulle jag vilja friprogrammera en DUC till detta, men då går hues lampor bort, då får man gå på DALI eller KNX. Och då blir priset lite genom taket tyvärr.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av FormerMazda »

Ohoj Jonyverse! :)

Får jag be dig testa om det jag önskar går att göra med homey?
Jag har varit på vippen ett tag nu att köpa en homey för att testa, men det blir lite dyrt bara för ett test, dyrt om det inte funkar alltså.
Men om du kan göra nån form av test så skulle det kännas säkrare att ta det vidare och köpa en egen att utveckla på.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av FormerMazda »

En uppdatering är på sin plats här.

Jag fick aldrig klarhet i om homey var min lösning, och jag vill inte köpa en för att testa.

Philips släppte faktiskt en ny fjärr som gav möjligheten nästan som jag ville, den kan tända olika färger beroende på tiden på dygnet.
Men en tänd lampa ändrar sen inte färgen förens man trycker igen.
Jag vill att om jag tänt en lampa så ska den ändras automatiskt så länge den är tänd.
Och med färg menar jag ton, varm-kallt alltså.

Så googlade jag vad en esp32 kan göra åt saken, och det gick lite för enkelt nästan!

Philips hue har ett api, det finns en enkel guide för hur man använder det och kan då med JSON läsa och styra lampor:
https://developers.meethue.com/develop/get-started-2/

Med den guiden och ett exempel från github:
https://github.com/stunes/esp32_lamp

Så kan jag tända och släcka alla lampor i en grupp. Eller ja, sätta färg och sånt.

Så min tanke är en enkel loop som var 30e minut eller nåt kollar lampa för lampa om den är tänd och vilken färg den har.
Om den är tänd och har en färg som finns i tabellen för dygnsljusfärgerna så sätts nya färgen.
Så har man tänt till schemat som sätter en färg i tabellen så kommer esp32 styra lampan, sätter man nån annan färg så styrs inte lampan av esp32.

Teorin är enkel, jobbet blir väl att skapa tabellen med färger och känna efter vad en bra styrning är. Känns som mycket trimmande.

Men när ingen annan verkar göra det jag söker så är det kanske enda sättet att gå i mål! :)
Kronberg
Inlägg: 142
Blev medlem: 9 april 2004, 18:51:29

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av Kronberg »

Apple homekit + hue verkar klara av det med funktionen dynamic lighting.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av FormerMazda »

Tackar för tipset!
Dock får jag ju samma problem där som med homey, det verkar klara eller kan klara, men tills jag vet att det klarar så vill jag inte investera i det.
Särskilt en apple-pryl då jag inte har nån apple-pryl sen tidigare, men den kanske funkar helt fristående utan nåt annat än några nya konton?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av Jonaz »

Har du kollat på Homeassistant? Där kan du ändra det efter klockslag, 2 timmar innan solupp/nedgång etc..
Krävs en rpi3 om du bara vill testa lite.
Eller en virituell linux maskin.
Annars är en rpi4 med ssd att rekomendera.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Styrd belysning efter dygnet

Inlägg av FormerMazda »

Kikade som hastigast på Homeassistant nu, och det verkar ju helt klart som det finns möjligheter med det.
Men direkt kände jag också att jag inte vet om jag är sugen på att sätta mig in i att få igång det på en rPi eller liknande.
Försöker begränsa mig lite i vad jag labbar i för språk och system, och linux/rPi har jag flera gånger valt att hålla mig undan.
Skriv svar