Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av arvidb »

Jag ska bygga in en display i en styrbox (se bild i denna tråd) och skulle behöva något slags transparent plastskiva/-film framför.

Läser man på lite så bör filtret vara av bandpasstyp med en transmissivitet på omkring 25-45 % runt 580 nm (helst), alternativt neutralgrått med omkring 25 % transmissivitet (nödlösning). Källa (sida 11-12).

Jag tänker mig en plastskiva storlek 160x80 eller däromkring så att jag kan täcka hela ovansidan på lådan och slipper tänka på snygga kanter/infogning. Tjocklek från några tiondelar upp till några millimetrar?

Någon som har koll på var man kan hitta sånt här? Websökning och Ebay har gett absolut noll resultat...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av Glenn »

Elfa sålde förr, kanske fortfarande men när jag letade sist hittade jag inte.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av MadModder »

Skulle det inte funka med vanliga färgfilter för VFD:er, och fästa på klar plexi?
Typ detta
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18286
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av 4kTRB »

Jag har använt sånna där A4-mappar till liknande.
De finns i olika kulörer. Vill man tona ner mer
så tar man 2 lager.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av GeekJoan »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av MadModder »

Solfilm ja...
Det satte jag på glasrutan till serverskåpet.
Det enda man ser är det som lyser. :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av arvidb »

Tack för tipsen! Geekjoans film var ju väldigt talande!

Slutsatsen blir väl då att man helt enkelt får experimentera lite - "välspecade" displayfönster kanske inte säljs i enstaka ex?

Geekjoan: vet du om man kan få tag i sån där grå plastskiva som du visar i filmen inom EU nånstans?

Man kunde ju testa att kombinera med färgfilter till scenbelysning också kanske.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av tecno »

Kolla med http://www.teaterteknik.se/index.html nära och bra.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av GeekJoan »

arvidb skrev: 16 mars 2021, 14:49:45 Geekjoan: vet du om man kan få tag i sån där grå plastskiva som du visar i filmen inom EU nånstans?
Klart det går. Jag köpte min på plasticprodukter.se. Nu jobbade jag där för några år sen, så det är bara åka förbi. Det borde finnas många som säljer. Annars är sån där tunn film/solfilm också prefekt, betydligt enklare att få tag i och jobba med.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har renoverat ett Cyclone, nätdelen hade totalhavererat, likriktaren var helt kass, elyterna kassa etc. En åtgärd jag gjorde var att sätta 91 volts zenerdioder i stället för 100 volt för spänningen till displayerna.
Jag bytte även transformatorn till spelet då jag trodde den var kass. Men, det visade sig sen att startströmmen för spelet var störren än 10 A om spelet hade varit spänningslöst en längre tid. Jag har kvar originaltrafon.
Remmen till cyclonen var av, men det löse jag genom att kapa kanterna och superlimma ihop den.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av E Kafeman »

Alternativt solfilm till bilar får inte vara allt för tonande för att vara godkänt för bilbruk.
För mer påtaglig effekt köpte jag en slags värmeskyddande rullgardin på firma som sålde solskydd för hus. Rullgardinen har en sida med kraftigt försilvrande reflektion och genomsikten dämpades en hel del. Finns olika färger och neutralt.

En möjlighet är att gjuta sitt egna displayfönster. Dels finns gjutharts till 3D UV-printrar som man antagligen kan härda i UV-lådan för kretskorts-framkallning. Bara att hälla ut en skvätt på en slät yta till önskat format.
Gjuta med klar/färgad polyester-plast är en möjlighet. Lite bättre polyester och den påstås klara UV utan att gulna och inte bubbla sönder av ålder.
Exempel: https://www.amazon.se/s?k=harts&me=A25M ... nb_sb_noss

För en "torrare" genomlysning av LCD-display, färgning och invertering kan man använda polariserande film. I synnerhet för större LCD-displayer kan det vara intressant. Här finns sådant billigt: https://polarizingsheet.com/
Fungerar bra som kontrasthöjande även för LED, alternativt kontrastdämpande om någon använder polariserade solglasögon.
Färgade varianter finns för speciella ändamål, såsom manuellt variabel färgkorrektion och falskt färgade LCD-displayer.
Jag köper mina filter från 3M. Lite dyrare och kanske högre kvalitet.

Har alltid en packe med olika typer av färgad cellofan hemma. Duger till displayer, ljussensorer och strålkastare där man vill färga ljuset utan att det är extrema färgfilter till extrema priser som det ofta är på filter som används till optiska apparater.

Färgningseffekten för vanlig cellofan är rätt måttlig med hyggligt god optisk genomsikt och filmen är ofta är tunnare än ett vanligt papper. Bägge sidorna är släta/blanka.
Just för LED-displayer är det annars vanligt med genomfärgat plexiglas med en sida frostad för mindre reflektioner.
Det finns även tjockare cellofan och cellofan som är något mer mjölkaktiga i genomsikten. Köpte en rulle orange på rulle från företag som sålde scen-belysning.

Det finns en fördel med att cellofanen inte filtrerar så skarpt, och det är att man kan mixa olika färglager för olika effekt på färgen som lyser igenom resp. reflekterad nyans. Rött ytterst och gult innanför ger en relativt varm röd ton från displayen medans det ser nära svart ut i övrigt. Nackdelen med tunn cellofan är att den måste läggas på en glas eller plexiglas-skiva mha såpvatten för att bli slätt utan luftbubblor. Filmen är allt för fladdrig för att ensam kunna utgöra display-fönster.
Jag köpte senast en packe om 100 st blandade klara färger i A4-storlek från någon hobby-slöjd som jag inte hittar nu men detta bör vara samma: https://www.storochliten.se/cellofanpapper-a4-100-st
Kostar 100kr med frakt, 1 kr per blad, prisvärt även om man bara vill utvärdera relativt andra alternativ.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av arvidb »

E Kafeman skrev:Jag köper mina filter från 3M.
Jag har försökt hitta 3M A5910, som tipsas om i Avagos app note i första inlägget, men inte ens lyckats hitta datablad. (Kanske beroende på att 3M:s hemsida är trasig - jag kommer åt huvudsidan https://www.3m.com/ men alla länkar där ger "Access denied".) Har du koll på vad det är för slags film och kanske till och med var den går att köpa?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av arvidb »

GeekJoan skrev: 16 mars 2021, 19:57:38 Klart det går. Jag köpte min på plasticprodukter.se. Nu jobbade jag där för några år sen, så det är bara åka förbi.
Tack för tipset! Nu med covid blir det rätt svårt att åka förbi dock. Det vore bra att hitta nånstans där man kan klicka hem en bit grå plast via en webshop.

Jag skickade en förfrågan till Stocksundet nu. Det såg ju lovande ut att de nämner rökfärgade spillbitar där. :)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av E Kafeman »

arvidb skrev: 17 mars 2021, 09:17:20 Har du koll på vad det är för slags film och kanske till och med var den går att köpa?
Nej jag har ingen koll på sådant men köp en trave cellofan så följer det gula filter om det var det du ville ha (580nm).
Ju tjockare lager med cellofan ju mer dämpas och är det avsett för LED så är det nog inga krav på optiska egenskaper eller att det ska var smalbandig filtrering.
Är det inte förfärligt noga att nyansen är identisk med något annat så väljer man filter med någorlunda samma färg som lysdioderna, för högsta kontrast. Det är alltid lika färger på både filter och LED som fungerar bäst ihop.
Det borde i så fall vara betydligt viktigare hur du vill att yttre ljusreflexer ska se ut eller undertryckas då t.ex. lampor och solljus från olycklig vinkel kan göra en blank display nära kontrastlös och med osynliga siffror oavsett filter bakom.

De polarisations-filmer jag får från 3M kommer ifrån 3M's avdelning i Schweiz då jag har haft lite R&D med dom.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Var köpa kontrastfilter till LED-display?

Inlägg av arvidb »

Aha, du pratade om polarisationsfilter. De beskrivs också i Avagos app note och verkar mest hjälpa mot reflekterat ljus från starka ljuskällor (typ solljus)? För diffust "mellanstarkt" ljus (typ arbetsplats inomhus) rekommenderar de färgfilter. Fast polarisationsfilter lär ju funka bra som 50-procentiga gråfilter också som sagt.

Jag tror inte att jag kommer att ha problem med reflexer utan jag vill helt enkelt öka kontrasten mot bakgrunden i diffus belysning. Precis som i Geekjoans film.
Skriv svar