Lysdioder

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Volvov70
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 december 2020, 20:08:06

Lysdioder

Inlägg av Volvov70 »

Hej på er...jag håller på och gör olika saker med lys dioder I bilar m.m monterar in det i lastbilen och personbilen så det lyser i hela bilen..fler här som gör det...
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Lysdioder

Inlägg av Bjaellerud »

Ja man kan göra mycket kul med LED.
Jag köpte en påse med växlande LED, (på TRADERA) de växlar sakta färg man de de tre grundfärgerna RGB får man alla färger i en mjuk övergång.
Skapar ett snyggt mysljus elelr belysning under exvis glasföremål.

Vanliga vita LED är perfekta att bygga belysning i husvagn båt eller husbil, de drar en tiondel av strömmen jmft med glödljus.
Som indikatorlampor i instrument och strömförsörjningsdon man själv bygger.
Som ljus i mätinstrument.

Jag byggde en LED ficklampa långt innan sådan fanns att köpa. Med sex vita led blev det med den tidens mått bättre ljus än en med glödlampa, med lödda batterier och en riktig strömbrytare saknades helt glappkontakt.

Att köpa ett arbetsljus till bil traktor etc och bygga en handlampa är en kul sak.

Det klurigaste jag har gjort var att byta glödlampan i dörrklockan, den var ju alltid sönder.
Nu finns en rosa LED och den lyser alltid.
Men det är växelström och man får ha en seriediod då LED inte tål backspänning, samt ett lämpligt seriemotstånd.

I bilen är blå LED under instrumentbrädan tufft.

Tänkte sätta en liten röd led vid spolen till magnetventilen vid dieselmotorn i husbilen. Då kan man lätt se om det kommer ström till den , dvs en sorts felsökning ifall den inte startar.


Roy
Skriv svar