LED blink stör elektronik

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

LED blink stör elektronik

Inlägg av Pedalosaurus »

Jag håller på och pular lite med diverse synthkretsar och försöker bygga ihop en analog synth. Har en LFO (lågfrekvensoscillator) som ska generera vibrato mm. Till den har jag kopplat en LED för att få en visuell indikation av frekvensen. Nu till problemet: Trots generöst med avkoppling på alla matningar och även vid IC-kretsar mm så får jag störningar från LED:en som påverkar frekvensen på VCO:erna. Och att det är LED:en som är orsaken märkte jag när jag kopplade bort den. Är det själva LED:en som orsakar någon slags vågor som stör eller påverkar den strömförsörjningen på något dramatiskt sätt? LED:en drivs av en buffert och själva LED:ens ”minussida” är kopplad till 0V (signaljord).
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av Icecap »

Ett schema är essentiellt för att lösa detta.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av Pedalosaurus »

IMG_0605.PNG
Finns inget komplett schema eftersom jag bygger från många olika mindre scheman.
Men så här är det kopplat.

Om jag kopplar bort LED:en försvinner störningen. Det verkar som det är strömförsörjningen som inte tycker om kopplingen.
Läste på ett annat forum att LED kan skapa ”obalans” i signaljorden. De rekommenderade helt separerad matning till dylika kretsar, men det ska väl ändå inte behövas?

Tillägg: IC kretsen är avkopplad med en 10uF elektrolyt helt nära matningspinnarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur ser ledarna ut, hur ser nätaggregat ut? En ultratunn jordledare som passerar hela kortet eller kretsen kommer att fara upp och ner för minsta ström som passerar.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av Pedalosaurus »

Det är en kopplingstråd och den är kort. Provade att sätta LED:en helt nära IC:n och jorda direkt vid kondingens ben. Ska man ha även en mindre konding parallellt med den större kanske?

Nätaggregatet är +12/0/-12 V med reg. och rejäla elektrolyter. Det är stabilt för VCO:erna är helt frekvensstabila när de värmt upp.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av metric »

Vad händer om du ersätter LED med ett motstånd?
Stör den då?
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av Pedalosaurus »

Det ska jag testa!

Tack alla så länge, återkommer!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av sodjan »

Störningarna kan uppstå p.g.a. snabba flanker då LED'en styrs av och på.
Hur styrs den förresten? Något slags PWM? Jag tror att lösningen är att
se till att ha tillräckligt med "reservoar" konding på matningen tillsammans
med avkoppling av högfrekventa störningar med mindre kondensator
vid kretsarna. T.e.x din 4069'a, har den en keramisk eller polyester
konding på (ca) 100 nF *nära* dess anslutning för Vdd och Vss?

Och om jag rätt, så spelar det nog ingen roll om det sitter en LED
eller bara ett motstånd (som ger samma ström) där...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var ju en idé. Hur ser LFOn ut? Fyrkant, sinus eller triangel/sågtand?
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av Pedalosaurus »

Vid IC:n finns bara en elekrolyt på 10uF. LED:en får en fyrkantvåg. LFO:n har triangel och fyrkant ut. Ska prova att sätta en 100nF också. Är det keramisk som gäller där? Man kanske också skulle mata LED:en med triangelvåg istället?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av Icecap »

En 100nF keramisk ska det vara. Den tar sin del o elektrolyten tar sin det. De kompletterar varandra.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av Pedalosaurus »

Hej!
Får be om ursäkt för att jag inte återkopplat men jag har haft en liten dipp med elektroniken ett tag. En massa annat som kommit ivägen samt lite allmän trötthet…
Men ska försöka ta tag i detta snart.

Jag har ju keramiska kondingar på 100nF liggande men har inte vågat använda dem eftersom de sägs vara väldigt känsliga för värme när man löder in dem. Men jag får väl försöka löda snabbt……
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av jah »

Om inget av de andra förslagen hjälper så prova att sätta en liten (typ 1-10n) kondensator parallellt med LED:en.

/J
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av Formax51 »

vet inte om du har något annat anslutet till IC*:n som driver LED.. men skulle prova att vända LED så att den jordas via IC istället.. de brukar har bättre förmåga att dra ström till jord(-) än att leverera..
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av MiaM »

Även om strömmen nog är inom spec för vad kretsen ska orka driva så är den väl ändå att betrakta som "stor"? Med det vill jag ungefär få sagt att det kanske helt enkelt är så att om man lastar en utgång med de ca 5mA som du väl lär få med 12V, 2k och en lysdiod, så kanske de övriga delarna av kretsen påverkas något?

Om du bygger nån synthgrej så lär du väl ändå vilja ha fler indikatorer, så kanske lika bra att använda en separat krets för att driva lysdioderna?

Annars kan du sätta en enkel emitterföljare mellan kretsen och motstånd/lysdiod. Kretsens utgång till basen på en NPN-transistor, transistorns emitter till motstånd-lysdiod och transistorns kollektor till plusmatningen.

Du har redan fått bra råd angående avkoppling. En tumregel vad gällande avkoppling är att "låtsas" att avkopplingskondingarna är strömförsörjningen och det som ska strömförsörjas ska ta sin ström från dessa utan att strömmen i onödan går genom ledningar som också fyller andra funktioner. Så om du t.ex. driver lysdioden direkt från kretsen via motstånd som du visat så bör du koppla lysdiodens minus till avkopplingskondingarnas minus. Strömmen till lysdioden, just i ögonblicket den tänds, kommer gå kondingar-krets-lysdiod-kondingar. Om du t.ex. jordar flera lysdioder i samma jordledning på en frontpanel så kommer strömmen behöva gå genom jordledare på diverse ställen i kretsen och det kan definitivt ge störningar.
Skriv svar