Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Spindelstyrning, Meccanica Cortini

Inlägg av papabear »

Den här har åter legat ett tag men nu är jag igång och bråkar med den igen.
Har satt mig in i PIOn på Picon lite, vilket är två block med fyra state machines vardera, vilka programmeras med en sorts assembler.
Fördelen är att de körs oberoende av CPUn och alltid exekverar en instruktion per klockcykel. Så de lämpar sig väl till timing etc, vilket kanske inte alltid är fallet med CPUn när man kör micropython.
Till att börja med har jag försökt klämma in tre delprogram i första PIO-blocket, touch sens, power control och rpm-avläsning.
Touch har jag fått att funka men där hittade jag första felet på senaste kortet.
mk2reva_fel1.png
J6 sitter på fel sida om R7.
Med det modifierat så får jag en tydlig signal när man nuddar riktningsväljaren (S2) så att motorn kan stoppas innan man slår om till back, eller tvärt om. Så har jag i alla fall förstått att det ska ha funkat från början.

För stunden jobbar jag med den rutin som känner av nollgenomgången och därefter räknar ett delay för att sedan släppa fram strömming till rotorn.
mk2reva_fel2.png
Det tog mig inte så lång stund att hitta att signalen till MOCen inte riktigt funkar som kopplad. Blir att lossa på den, lyfta upp pinne ett och dra om med lite tråd. Kanske får till det i kväll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar