Papabears foam cutter

Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Papabears foam cutter

Inlägg av papabear »

Hej

Till att börja med är jag inte hundra på att denna tråd platsar här ännu; det beror väl på hur man ser på att ha startat ett projekt.Tråden får väl flyttas om den är för klen.

Målet är i alla falla klart: en cnc-foamskärare konstruerad av aluminiumprofiler.
Några saker återstår ännu att spika utförande på, ex. fäste för skärtråden och muttrar till gängstängerna.
Jag tänkte passa på att be om feedback till konstruktionen i övrigt också.

Jag har tänkt att använda gängstång (M12) med dubbla muttrar och fjäder mellan för drivningen. Är detta tillräckligt eller ska man satsa på trapets eller kulskruvar direkt?

Överblick
Bild

Motorfäste x
Bild
Blir det för dåligt att endast fästa stegmotorerna för x-led med två gängstänger (M5) på detta stätt? I y-led finns det mer plats och jag har tänkt att fästa dem med fyra gängstänger.

X-släde
Bild
Designförslag mottages gärna. Denna har jag tänkt mig som nån fräst historia.

Y-släde
Bild
I y-led har jag ritat på att använda http://www.alucon.se/Shop/Index.php?sAr ... =016-004-L och http://www.alucon.se/Shop/Index.php?sArtModelId=016-003. Jag har väldigt dålig koll på hurvida detta är overkill eller inte. Skulle torn av 20x20-profil med denna glidkloss funka för y-led?

Hela konstruktionen är ritad med 40x40-profil vilket kanske är onödigt också. Ska man kika på 20x20 istället och ha gängstängerna vid sidan om profilerna istället för igenom som ritat?

Motorer hade jag tänkt mig 1.85 Nm Nema 23 från brundin.biz tillsammas med detta styrkort.

edit: sista glidklosslänken var fel.
Senast redigerad av papabear 4 maj 2020, 13:23:58, redigerad totalt 4 gånger.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: CNC-skärare

Inlägg av hummel »

Översikten blir bara ett "?"...
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av papabear »

Fellänkad bild av mig...
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-skärare

Inlägg av labmaster »

Skall du skära ost eller vad är det tänkt att tillverka i den?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av Meduza »

Frigolit skulle jag tro...
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av papabear »

labmaster skrev:Skall du skära ost eller vad är det tänkt att tillverka i den?
Som Meduza säger är det just för att skära cellplast till modellflygsbygge.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: CNC-skärare

Inlägg av labmaster »

Jaha, det är väl ungefär som att skära i ost antar jag. Det är alltid bra att veta vad som skall tillverkas när någon skall delge sina erfarenheter om olika konstruktioner.
Blir det för dåligt att endast fästa stegmotorerna för x-led med två gängstänger (M5) på detta stätt? I y-led finns det mer plats och jag har tänkt att fästa dem med fyra gängstänger.
Antagligen kommer motorn att wobbla ifall du bara fäster den med två gängskruvar. Tillverka istället en fästplatta som du skruvar i aluminiumprofilen. Jag hade nog valt att borra fyra hål för motorn och två hål för förbandet till profilen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av AndLi »

Jag tror inte du ska köra på mindra än 40x40, du har inte angivt några längder. Jag tycker det ser rangligt ut, jag är iof van vid min maskin som kör alu...

Dina hemmagjorda slädar för X behöver nog mer intrimningsmöjligheter för att inte glappa, din störa fiende är nog pytagoras. Går den inte helt rakt behöver du vingelmån..

På stegmotorerna hade jag valt att göra en plåt att fästa i profilen och sen fästa stegmotorn i.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av papabear »

Misstänkte det. Jag skall rita lite på lunchen så får vi se om det kan bli nåt.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av gOry »

Kolla hur de är löst på lillasyrran, där är de bara ett axiellt lager i den bortre änden och inget lager i den änden mot stegmotorn.
Gängstänger i den där längden kommer sällan raka så de är bättre att de kan "flyta", axelkopplingen mot stegmotorn kan du köra armerad slang och slangklämmor då kan de även röra sig lite där.
Kommer hastigheten med gängstänger räcka till?
Hur tänkte trådspännaren se ut? Vad kör man med för tråd?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av papabear »

AndLi skrev:Jag tror inte du ska köra på mindra än 40x40, du har inte angivt några längder. Jag tycker det ser rangligt ut, jag är iof van vid min maskin som kör alu...
Dina hemmagjorda slädar för X behöver nog mer intrimningsmöjligheter för att inte glappa, din störa fiende är nog pytagoras. Går den inte helt rakt behöver du vingelmån..
På stegmotorerna hade jag valt att göra en plåt att fästa i profilen och sen fästa stegmotorn i.
Nej längder har jag glömt ange. Profilerna jag har ritat på bilderna är 1600, 1000 och 600mm långa. Jag behöver egentligen bara upp till 1200mm på längden i arbetsyta, men Y-vagnarna började inkräkta lite när jag bara hade 1300-profiler.

I de flesta fall så klarar jag mig med 500mm arbetsyta, men om man investerar lite pengar i detta så är det ju tråkigt om jag inte kan använda den till lite större plan också. (Cellplastblocken är 600x1200xVald tjocklek)

Jag tror att krafterna blir betydligt mindre än hos en fräs. Med rätt inställd hastighet och värme så kommer inte tråden att nudda cellplasten.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av Meduza »

Vid dom längderna så ska du inte ha något mindre än 40x40mm iaf...
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av papabear »

gOry skrev:Kolla hur de är löst på lillasyrran, där är de bara ett axiellt lager i den bortre änden och inget lager i den änden mot stegmotorn.
Gängstänger i den där längden kommer sällan raka så de är bättre att de kan "flyta", axelkopplingen mot stegmotorn kan du köra armerad slang och slangklämmor då kan de även röra sig lite där.
Kommer hastigheten med gängstänger räcka till?
Hur tänkte trådspännaren se ut? Vad kör man med för tråd?
Aha, det vore ju både smidigare och billigare att slippa ett lager.

Ang. hastigheten, ingen aning :). Vet att andra använt gängstänger, men jag vet faktiskt inte hur snabbt dessa maskiner jobbar.

Trådspännaren har jag sett ett par olika varianter.De flesta jag sett har stum montering i ena änden och en fjäder i andra. En annan variant är att ha en tyngd som hänger i trådens ena ände. Ex. på den senare.

Många kör med motståndstråd från elfa. Idag när vi kör för hand använder vi gitarrsträngar iom att ena polaren som är med är gitarrist, så det blir billigast med beg. strängar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av Meduza »

Hastigheten lär räcka, som jag har förstått efter en snabb googling är att det är hastigheter på ca 10mm/sek skärhastighet som gäller för hemmabyggen, och det kommer min lillasyrra upp i med gängstång.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: CNC-skärare

Inlägg av Cano »

10mm/sek med M12 ger drygt 340rpm vilket inte borde ställa till allt för mycket problem.

EDIT: Frågan är: Hur lätt är det att hitta gängstänger i rätt längd?
Skriv svar