Mini OrangeSpotyPi

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Mini OrangeSpotyPi

Inlägg av ELTompa »

Går det att få Spotify att spela i en OrangePi
Jag har sedan två år hackat lite med OrangePiZero. Ni som inte känner till dessa Kina-varianter av Raspberry Pi och är intresserade av liknade ska absolut kolla in dessa.
http://www.orangepi.org/
Jag har blivit kär i Zero. Den kostade under hundralappen innan Postnord la på sina 75:- sek men dom känns fortfarande väldigt prisvärda.
Varför just OrangePizero. Jo för mig som vill ha Ethernetanslutning så är dessa mer än perfekta.
Jag har snart förbrukat ett 10-tal till lite olika projekt.
Men jag har aldrig provat ljudet eller ens tänkt tanken förens häromdagen.

Tänk om man kan på nått sätt använda dessa OrangePi som ljudkällor och streama ut lite popmusik?
Måste prova. Det får bli dagens projekt.

Dom kommer i en lite fin ask :)

Bild

Man kör Armbian på dessa, eller jag gör för jag tycker det funkar bra.
Armbian finns som Buster=Debian och Bionic=Ubuntu
För det jag kommer beskriva här så fungerar det lika bra oavsett vilken man väljer och man installerar på samma sätt.
Jag föredrar Ubuntu för den tycks boota lite snabbare, typiskt 35sek, medans Buster tar kanske 60sek
Du laddar ner dessa från
https://www.armbian.com/orange-pi-zero/

Bild

Lite tur som vanligt så har jag skaffat lite bra extrasaker för att prova, dessa passar ju utmärkt nu.
Till Opi0 (= min förkortning på OrangePiZero) finnen en hatt med ljud och videoutgång.
Och jag som varit förutseene att skaffa en passande sladd till detta, då blir man glad :)
Jag kör med ett så litet SDkort jag kan få tag på men som ändå är class 10. Varför så litet? Jo jag har inte kommit på nått bättre sätt att göra diskavbilder på SDkort än med Win32Diskimager och den envisas med att läsa ute varenda byte i partitionen och det tar en massa tid. 8GB på 12min.
Förslag på hur man gör diskavbildningar som bara tar med de sektorer som används mottaget tacksamt :)

Bild

Man packar upp den nedladdade armbianfilen och "bränner" ner den på SDkortet med Win32DiskImager. Jag gör ingen förformatering av kortet eller något annat, bara "Write" i Win32DiskImager programmet.

Bild

Samtidigt så förbereder jag hårdvaran. Opi0 har plats för en 26pol stiftlistkontakt men den får man löda själv. Nu ska jag inte använda den just nu men det känns bra att den sitter där klar för andra äventyr.
Jag har printat ut en lite platta som jag skruvar fast Opi0 på. Jag blir alltid så orolig när jag har lösa kort på ESDmattan där det kan ligga klippflisor och annat som gör kortslutning så får den en plastfot som den på bilden nedan känns det mycket säkrare.
Jag monterar hatten och nu är SDkortet klart så jag trycker i det i hållaren på Opi0's undersida och ansluter 5V via USBmicro kontakten.

Bild

Efter sådär 40sek så ser jag att Opi0 gör ett DHCP-anrop på nätverket och får en IP-adress. Jag använder programmet Bitvise för att logga in med SSH på port 22 och det första man tvingas göra är att byta default rootpasserord från 1234 till något bra man vill han.
Jag skippar göra något användarkonto utan kör på root.

Nu börjar en sekvens av inställningar och omstarter. Inställningarna gör man genom att skriva "armbian-config" vid promten. Då startas ett enkelt GUI där följande görs i tur och ordning
1. Väljer TimeZone = Europe och Stockholm
2. Byter Hostname till "OrangeSpotyPi"
3. -- omstart --
4. Aktiverar Wifi och ansluter till WLAN
5. -- omstart --
6. Provar att logga in via Wifi med Bitvise, det fungerar bra
7. Aktiverar analog-codec i hårdvaran
8. -- omstart --

Nu kan vi testa ljudet.
Öppnar först den i armbian inbyggda mixern från promten
> alsamixer
och i mixern ställer jag ned alla mic-reglarna och ökar Line Out och DAC reglarna

Bild

Jag kopplar audiosignalen från Opi0 till min nya minirörförstärkare och kopierar en .wav fil till SDkortet
Sen provar jag ljudet med kommandot
>aplay come.wav

det kommer ljud...
Jag blir lite överraskad av att ljudet är skapligt. Kanske inte superbra men fullt ok för popskval.

Bild

Ok, nu vet vi att datorn är kapabel att spela ljud så nu börjar själva Spotify konsterna.

Få Spotify i Opi0
Det finns en connect klient för Raspberry pi, raspotify, tänk om den kan fås att gå på Opi0?
På nätet finns en massa installationstips hur man med hjälp av curl installera detta på Raspberry Pi men gör inte så. Det funkar inte på Opi0. Det slutar bara med att allt hänger sig och Opi0 blir okontaktbar. :(

Efter mycket labbade kommer jag på att installera raspotify paketet för hand med följande kommandon
>wget https://dtcooper.github.io/raspotify/ra ... latest.deb
>dpkg -i raspotify-latest.deb
Det verkar fungera utan missöden men någon Klient syns ändå inte i Spotify appen i telefonen... :(

Hmm.. men vänta, det kan vara ett nätverksproblem. Jag är inkopplad på två olika nät med Ethernet i ett och Wifi i ett annat. Jag släpper förbindelsen med ethernet och kör bara wifi. Får boota om, och då kommer min connect klient upp i telefonappen :)

Men den heter något dumt raspotyfi så det ändras genom att editera filen
/etc/default/raspotify
ändrar raden
#DEVICE_NAME="raspotify"
till
DEVICE_NAME="OrangeSpotyPi"

Och startar om raspotify
>systemctl restart raspotify

Kollar att raspotyfi körs ok
>systemctl status raspotify

Nu så, heter den något vettigt

Och det funkar!!!

Bild


Såååå cool och jag är så nöjd :D :D
(kanske bara jag som tycker det är cool)
.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mini OrangeSpotyPi

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Inspirerande! Och Coolt
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Mini OrangeSpotyPi

Inlägg av ToPNoTCH »

Ett tips kan vara att kika på Volumio2.

Jag kör det på en Orange Pi One och den funkar bra som Spotify klient.
Jag har till och med kopplat extern AD med I2S då original ljudchippet inte var strålande.

En fördel med denna lösning är att Volumio även stödjer Tune in så man kan lyssna på Radio och Poddar.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mini OrangeSpotyPi

Inlägg av Nerre »

ELTompa skrev: Förslag på hur man gör diskavbildningar som bara tar med de sektorer som används mottaget tacksamt :)
Jag tror att det per definition inte går. En diskavbildning känner inte till vilket filsystem som används på disken och kan därmed inte hoppa över några delar (för den kan inte veta vad som är använt och inte). Det är lite det som är poängen med en diskavbildning.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mini OrangeSpotyPi

Inlägg av ELTompa »

Men Nerre det finns väll inget som hindrar att något program skulle kunna vara lite smart och känna igen vanliga filsystem och utnyttja det till att processa effektivare både på läs och skriv, eller?
En annan sak som skulle hjälp är ju att bitreducera "on the fly". Den optionen hade Norton Ghost som jag använde mycket på -90 och 2000 talet så att avbilden redan vid skapandet blir mindre.

Tack ToPNoTCH för tipset att köra en egen DAC på I2S. Jag var annars inne på att ta ett USB-"ljudkort".
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mini OrangeSpotyPi

Inlägg av mrfrenzy »

Clonezilla till exempel fixar att läsa och skriva en image utan att slösa tid och plats på ledigt utrymme.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mini OrangeSpotyPi

Inlägg av xxargs »

Är det kopieringen som värker - eller förvaringen av diskimagen efteråt ??

Borg-backup (främst i linux-miljö då) packar rejält både med komprimering och deduplicering på småblocksnivå om inte hela diskimagen är fylld med brus och ej komprimeringsbara data aka foto/media (man kan alltid fylla all diskledig utrymme med att skriva '0' till en fil och sedan ta bort filen igen - då blir den lediga utrymmet på disken lättkomprimerbar när det sedan görs diskimage på disken, (på SSD SATA-diskar kan man istället köra 'fstrim' på filsystemen och den vägen tömma 'ledig' utrymme på filsystemen och läses som '0' efter det utan att skriva till diskarna med någon data) - vinsten kommer när man kör ny image av av samma disk tagen 6 månader senare då borg-backup känner igen alla bitar som redan lagrats en gång och gör bara metadata för att återskapa imagen dagen när man vill få tillbaka den igen.

Borgbackup kan också ta bort backupsessioner oberoende av varandra i turordning - det är alltså ingen huvudbackup och sedan skillnads eller delta-backup ovanpå som många äldre backupprogram kör med och man måste göra en ny huvudbackup då och då för att inte få för många generationer delta-data i kedja...

borgbackup är en modern backupsystem som lagrar på samma sätt som stora lagrings-system med 'bucket' och 'chunk' - block som identifieras med hash-summa och lagrar aldrig på nytt om det redan finns samma block sedan tidigare på repositoriet utan hanterar bara metadatan i en databas för eventuellt återskapande senare.

(duplicati2 kör samma princip - men om någon frågar mig så gör borgbackup jobbet bättre när det gäller packning)
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Re: Mini OrangeSpotyPi

Inlägg av ojjan »

Hej,

Fortfarande nöjd med lösningen?

Behöver samma funktion + en liten förstärkare.

Hittar tyvärr inte något bra ställe att köpa orangepi på, tips?

(Kan ju köra med Raspberry men behöver 7st så prisskillnaden gör lite på sig) :)
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mini OrangeSpotyPi

Inlägg av ELTompa »

Hej ojjan
Nu var det ett tag sedan jag körde min MiniOrangeSpotyPi:en men den har fungerat utan anmärkning. Går stabilt.
Jag köper Opi0 från AliX https://www.aliexpress.com/item/4000049660873.html
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Re: Mini OrangeSpotyPi

Inlägg av ojjan »

Tack, då blir det en Ali beställning. :D
Skriv svar