Vridtrafo i 3Dprintad låda

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av ELTompa »

Vridtrafo i 3Dprintad låda
Jag har för många år sedan (1985-1987) byggt en hel del ljudprocessing för rundradio. Jag har dom kvar i källaren men dom har inte varit strömsatta på 20år så jag känner mig lite osäker på att bara slå på strömmen och se om dom startar upp. Så en lite lagom stor vridtrafo har stått på listan i flera år. Det finns ju att köpa från Kina. Inte så dyra men frakten är avsevärd så jag har avvaktat tills det närmar sig mer att vridtrafon kommer till användning.
För dryga vecka sedan så satt jag och slökollade igen på AliExpress efter dessa men då fick jag syn på att alias jaste lagt ut en vridtraf till salu så jag köpte den av honom förra fredagen.
Den här trafen är på 300VA och lagomt liten, perfekt för mina behov.

Bild

Jag provkörde den med en last på 60-70VA på halv gas och den blev knappt märkbart varm så den tycks funka helt ok för mig.
Då ska den bara byggas in....
Tänkte ett tag bara köpa en låda men så kom jag på att jag nog vill ha en voltmeter på utgången och lite andra praktiska saker som nätuttag och matning via C14 brunn.

Började fundera på att 3Dprinta en låda men min skrivare kan inte skriva ut så stort....
Men man kan ju dela upp lådan i två delar...
Så det gav energi till ett 3D bygge. Perfekt att öva solidmodelering på med lite nya utmaningar och i slutändan en användbar pryl :)

Bild

Bild

Bild

Det gick åt en hel del PLA. Fick köpa hem mer som också gick åt.
Men så hade jag ett helt kitt av grejer att bygga med. Lite som en byggsats.

Bild

Schemat ser ut såhär

Bild

Så skönt att skriva ut frontpanelen och inte behöva borra och fila upp stora hål. Skriv ut med rätt storlek på hålen och det är bara att montera instrument, kontakter och vågströmbrytare.

Bild

De båda lådorna sammanfogas med ett förband i botten och med skruvar från sidolådan till huvudlådan
I botten under trafon fäller jag in lite perforerad plåt för att få lite ventilation. Plåtarna håll på plats av en ram. Klart man kunde printat hål i lådan men jag vill prova lite olika byggsätt så det är rent experiment och lärsyfte med dessa perforerade plåtar.

Bild

Upptill finns även där perforerade plåtar. Dessa får en radie så dom blir starkare mot yttre påverkan.

Bild

Alla plåtarna jordas så klart och även vridtrafons chassi.

Bild

Övre delen av lådan får ett inre lock. Trafen är lite tung och det inre locket styr lådans stolpar att hålla formen och att trafen kan skruva fast i rätt läge så att lådans front passar.

Bild

Provkör och allt funkar som tänkt :)

Bild

Bild

Bild

Så nu har jag en vridtrafo. Jag är mycket nöjd.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av Klickmans »

Supernöjd ska du vara, det där var fanimej riktigt snyggt gjort.

Fy satan, det där blev skitfint :tumupp:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av Palle500 »

Snyggt och misstänker att mycket jobb döljer sig bakom det fina resultatet.
3D skrivare är framtiden.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14822
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av rikkitikkitavi »

Snyggt!
Kan du göra en åt min 7,5kVA variac som väger ca 20kg?:)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av tecno »

Limma LEGO Duplo :bravo:
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av ELTompa »

hmm, får skaffa större 3Dskrivare
https://3dp.se/2019/03/12/massivit-lans ... -skrivare/

Ja Klickmans, jag ändrar mig. Jag är Supernöjd
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av DaXiong »

Fint, men PLA är sprött, har låg hållbarhet, är stötkänsligt och blir deformerat redan vid 50 grader. Det verkar inte lämpligt för nätspänning eller saker som kan bli varma. Tråkigt att regna på paraden men det ser ut som rena dödsfällan.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14822
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av rikkitikkitavi »

De flesta variacs kommer i ett väljordat plåthölje. Förvisso fysiskt starkt men absolut inte elektriskt isolerande. Notera dessutom plåtdelarna i denna konstruktionen.

En variac som värmer upp plåthöljet till 50C på ytan är kraftigt överhettad. Troligtvis har du en rejält överhettad kolborste som håller på att äta upp löparbanan med gnistbildning.

Men absolut, ABS plast (Lego Duplo) är kanske ett bättre alterantiv, beroende på fyllmaterialet.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av JustNeed »

DaXiong skrev: 1 februari 2021, 21:54:46 Fint, men PLA är sprött, har låg hållbarhet, är stötkänsligt och blir deformerat redan vid 50 grader. Det verkar inte lämpligt för nätspänning eller saker som kan bli varma. Tråkigt att regna på paraden men det ser ut som rena dödsfällan.
Håller med om att det är ett snyggt bygge.
Bra PLA är inte sprött och stötkänsligt. Har själv gjort en del flexande grejer och en del grejer som har klarat inte helt mild behandling.
Nog ska det klara statisk belastning, speciellt om det är i kompression.

Iom att det är tillgängliga metallskruvar tvärs igenom skalet måste de förstås täckas eller bytas mot t.ex. nylon om man vill räkna skalet som isolerande (tänker främst vid apparatintaget, övriga ser isolerade ut) eller jorda om man vill ha klass I.

Är det O-ringar som dämpning i fötterna förresten? Smart!
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av DaXiong »

rikkitikkitavi skrev: 2 februari 2021, 08:53:29 De flesta variacs kommer i ett väljordat plåthölje. Förvisso fysiskt starkt men absolut inte elektriskt isolerande. Notera dessutom plåtdelarna i denna konstruktionen.

En variac som värmer upp plåthöljet till 50C på ytan är kraftigt överhettad. Troligtvis har du en rejält överhettad kolborste som håller på att äta upp löparbanan med gnistbildning.
50 grader är inte mycket, det kan man komma upp i bara man låter den stå i solen på sommaren. Det ska inte bara fungera under de mest gynnsamma förhållandena man kan komma på.
JustNeed skrev: 2 februari 2021, 10:09:37 Bra PLA är inte sprött och stötkänsligt. Har själv gjort en del flexande grejer och en del grejer som har klarat inte helt mild behandling.
Nog ska det klara statisk belastning, speciellt om det är i kompression.

Iom att det är tillgängliga metallskruvar tvärs igenom skalet måste de förstås täckas eller bytas mot t.ex. nylon om man vill räkna skalet som isolerande (tänker främst vid apparatintaget, övriga ser isolerade ut) eller jorda om man vill ha klass I.
Man ska inte försöka snacka runt säkerhetsdetaljer, detta hölje uppfyller inga som helst krav på isolation, hållbarhet, brandsäkerhet eller något annat. Vad händer om den åker i golvet? Plastsplitter och en massa kablar direkt anslutna till elnätet utan isolationstransformator.

Försök till jordat eller inte så kommer detta bygge bara uppfylla klass -1 dvs olaglig dödsfälla.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av ELTompa »

JustNeed skrev: 2 februari 2021, 10:09:37 Iom att det är tillgängliga metallskruvar tvärs igenom skalet måste de förstås täckas eller bytas mot t.ex. nylon om man vill räkna skalet som isolerande (tänker främst vid apparatintaget, övriga ser isolerade ut) eller jorda om man vill ha klass I.
Bra synpunkt JustNeed, jag har nylon skruv här som jag ska byta till.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av JustNeed »

DaXiong skrev: 2 februari 2021, 13:31:44 Man ska inte försöka snacka runt säkerhetsdetaljer, detta hölje uppfyller inga som helst krav på isolation, hållbarhet, brandsäkerhet eller något annat. Vad händer om den åker i golvet? Plastsplitter och en massa kablar direkt anslutna till elnätet utan isolationstransformator.
Betydligt bättre isolerat än t.ex vanliga glödlampor som förmodligen finns i varenda hem i landet. För att inte tala om alla brödrostar, kupévärmare etc.
Eftersom det är en produkt tillverkad i ett exemplar för ett specifikt syfte så kan det mycket väl vara så att det minst gynnsamma förhållandena fortfarande inte inbegriper temperaturer över 50C eller 1m fall.
Vilka säkerhetskrav menar du att den skulle behöva uppfylla i det här fallet?
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av DaXiong »

JustNeed skrev: 2 februari 2021, 18:45:23 Betydligt bättre isolerat än t.ex vanliga glödlampor som förmodligen finns i varenda hem i landet. För att inte tala om alla brödrostar, kupévärmare etc.
Uppenbart har du fel, en brödrost eller kupévärmare tål att tappas i golvet och har ett skyddande hölje som håller mot stötar (och värme). Höljet på en brödrost blir inte förstört och kollapsar av solljus eller fukt som det ovan. En glödlampa ska sitta fast monterad i en armatur som måste uppfylla olika krav.
JustNeed skrev: 2 februari 2021, 18:45:23 Eftersom det är en produkt tillverkad i ett exemplar för ett specifikt syfte så kan det mycket väl vara så att det minst gynnsamma förhållandena fortfarande inte inbegriper temperaturer över 50C eller 1m fall.
Vilka säkerhetskrav menar du att den skulle behöva uppfylla i det här fallet?
ALLA säkerhetskrav måste uppfyllas, det finns INGA undantag från säkerhetsbestämmelserna för apparater som ska nätanslutas, alla krav på EMC, isolationsavstånd, skydd mot elchock och brand o.s.v. ska vara uppfyllda. Den sämsta isolationsklassen för transformatorer enligt IEC 60085 tillåter hotspots som kan bli upp till 90 grader varma.

Brukar du sitta och argumentera i andra trådar och hitta på olika långsökta anledningar till att livsfarliga kopplingar inte ska behöva följa lagar och säkerhetsbestämmelser? Rätt X/Y-kondensator kanske inte behövs? Jorda metallchassi är onödigt? Säkring som utlöser innan det tar eld är överskattat? Om inte. varför är det OK med just den här dödsfällan? För att det är coolt med 3d-printade saker?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av mrfrenzy »

Definitivt går det inte sälja en sånhär apparat på Clas Ohlsson, men det behövs ju inte heller.
Det är laboratorieutrustning som används under övervakning av fackkunnig personal (tillverkaren själv). En transformator är ganska tung och ramlar inte i golvet av sig självt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Vridtrafo i 3Dprintad låda

Inlägg av Klickmans »

ELTompa skrev: 1 februari 2021, 19:36:06 hmm, får skaffa större 3Dskrivare
https://3dp.se/2019/03/12/massivit-lans ... -skrivare/

Ja Klickmans, jag ändrar mig. Jag är Supernöjd
Bra, det har du all anledning att vara.

Du har gjort ett fantastiskt fint arbete, och lär inte använda den som kastobjekt eller liknande.
Ser att det kommit in diverse worst case scenarios, men det där måste man våga damma av sig.
Tänk Thailand, många där har varken kunskap eller pengar, men dom får saker att fungera ändå.

Skaparlusten är viktigast, så är det för mig med.

Skulle jag dö för att jag klantat till det så dör jag iaf lycklig, dvs att jag Elektronikar och har kul.
Kan förstå att man ska följa gregelboken, men jag tycker det räcker med sunt förnuft och selleri.
Med detta menar jag inte att man inte ska lyssna in råd, men man måste även lyssna på sig själv.

Går det så går det, :kortis: annars blir det ju lite tråkigt.
Skriv svar