X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av X-IL »

Tack för tipsen, WD40 är ju lättillgängligt och relativt billigt, men CRC har jag också hört gott om. Då ska man leta efter nån lokal distributör.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av tecno »

Det jag noterat är att WD-40 inte har samma vidhäftning som CRC-350 så mitt val är helt klar vad gäller längre och bättre skydd.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av DennisCA »

X-IL skrev:Nån som har ett förslag på lämpligt rostskydd, helst på pumpflaska eller sprayburk, som jag kan spruta på maskinen och sen inte behöver använda huggmejsel för att få bort när den väl är hemma? Miljön i oisolerad container är sådär för rengjorda delar.
Anhydrous, eller vattenfri lanolin blandat med terpentin som lösningsmedel, 5 delar lösningsmedel per 1 del lanolin. Lär också finnas som sprayburksprodukt i amerika.

https://www.homemodelenginemachinist.co ... oil.21073/

Det drar åt sig möss och dylikt som tycker om lukten så om det är ett potentiellt problem är det bäst att skippa.

Jag kan tänka mig vax funkar också, det håller borta rosten på gjutjärnsborden på snickerimaskinerna.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av CPMS »

Försök att få tag på Cosmoline, troligtvis bästa stället är Ebay. Det är den sega vaxartade oljan alla kinesiska maskintillverkare dränker sina maskiner med och dom verkar ju klara sig fint. Tvättas sen bort med thinner.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av X-IL »

Nu får vi se om jag ångrar mig så småningom, men köpte på Biltema idag. Blir väl jobb att rengöra men bättre det än mer rost. Provbit hemma så jag kan prova att göra rent också.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av tecno »

Bättre än inget alls, du får väl berätta längre fram huruvida detta är OK.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av GastonDeVille »

X-IL skrev:Nu får vi se om jag ångrar mig så småningom, men köpte på Biltema idag. Blir väl jobb att rengöra men bättre det än mer rost. Provbit hemma så jag kan prova att göra rent också.
Vill inte göra dig ledsen men tröskeln på min förra bil jag sprutade med detta medel rostade upp fortare än i röda havet.
Efter tips har skaffat "Dinitrol-ML"
https://www.harald-nyborg.dk/p4316/dini ... ynde-5-ltr
Fast dessa är för bilar och rost. :doubt:
Fanns på harald-nyborg i Sverige förra året...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av X-IL »

Blir inte ledsen alls, det lär funka som rostbroms om inte annat. Hoppas inte svarven ska behöva stå där så länge till.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av X-IL »

Har verkligen flyt just nu, fick tag på en annan kille som köpt en liknande svarv av samma säljare, han visade upp "mina" oljekoppar på sitt instagramkonto, och hade inget emot att skicka dem till mig! :tumupp: :bravo:
Ytterligare ett steg närmare en fungerande svarv.
Har lagt in en köpesannons på flatrem om någon har nåt liggande: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 3#p1441673
Blir dyrt att köpa vulk/lim DIY-kit från lathes.co.uk
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av GastonDeVille »

X-IL skrev:Blir inte ledsen alls, det lär funka som rostbroms om inte annat. Hoppas inte svarven ska behöva stå där så länge till.
Ah, låter bra. Trodde det var långtidsförvaring det handlade om.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av X-IL »

Projektet står verkligen inte stilla, men tiden vid datorn har minskat en del på sistone. Fortsätter att ha flyt med att hitta delar, en hjälplyra som suttit på min svarv är lokaliserad, och den får jag köpa, men själva huvudlyran håller jag på att tillverka. Till lyran behöver jag nu köpa/hitta/få plattstång 60x20x200, sen börjar det bli dags att planera hemflytt av svarven och därmed försäljning av den gamla.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av X-IL »

Rostskyddet verkar ha funkat bra i alla fall, kollade till svarven häromdagen. Nu har jag också slutfört (nå lite kosmetikputs kvar, men den är användbar) den nya lyran. Det mesta flöt på bra tills jag drog av en tapp i ett M5-hål. Och den var glashård, försökte borra med hårdmetall, gick dåligt (kan bero på att jag hade för lågt varvtal och det är svårt att få tillräckligt fin matning). Sen försökte jag med diamantstift, det gick bättre, ett tag... Försökte hacka sönder tappen med dorn och hammare, gick också kasst. Till slut tog jag dremelkopian med snabel och körde med "diamantmönstrad" hårdmetall, och lät den gå lite i kanterna på hålet (som nu ändå var kasst). Till slut hade jag nu fått ur alla rester av tappen och kunde borra hålet lite djupare så att några varv gäng fanns att fästa i.
Har köpt flatrem och ska prova att limma den på plats på maskinen så småningom, i övrigt har jag också hittat fler delar på återbesök hos säljaren, bland annat båda mikrometerstoppen, hjälplyran (om man ska skära modulskruvar, vad nu det är???) och diverse smått och gott som kommer till användning, bland annat ett par fina Albrecht-chuckar. Köpte mig även en klassisk längdmätare, men då svarven har skala på längdmatningsratten kändes den lite överflödig och ligger nu på Tradera.
IMG_7047.JPG
IMG_7627.JPG
IMG_7628.JPG
IMG_7629.JPG
Som syns på bilderna är det lite kvar på finishen om det ska se riktigt bra ut. Slipa ner lite bearbetningsmärken och allmänna fuck-ups samt antagligen försänka skruvarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: X-ILs Boley 5LZ - Behöver hjälp med rostskydd

Inlägg av tecno »

Det går framåt :tumupp:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av X-IL »

Nu är hämtningsdatum bestämt för kompisen som skall köpa min Boley 4LE, så nu närmar det sig en hemtransport av svarven. Kommer antagligen att låta en bärgare med liten låglastande bil få hjälpa till att flytta, alternativt nån med traktor och gafflar. Sen kvarstår då att få på nya remmar, fylla med olja som måste köpas osv.

EDIT: Länk till köpesannons med info om oljan: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 4#p1455544
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-ILs Boley 5LZ - Ny lyra tillverkad

Inlägg av X-IL »

Igår började jag flytta ut den gamla svarven. Hade gjort ett par dollys enligt recept från Chuck Bommarito och Tom Lipton, funkade kanon. Två lösa hjul med hylla och sen gängstänger för att spänna ihop dem. I morgon kommer en kompis och hämtar svarven så sen är det dags att börja klura ut hur jag ska få hem den andra svarven. Spännande tider nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar