X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

Inlägg av X-IL »

Jaha, då var det dags igen, jag verkar ha fastnat för att köpa äldre kvalitetsmaskiner med "issues". I lördags lade jag handpenning på en gammal svarv, en Boley 5LZ. Storleksmässigt är den ungefär som min nuvarande Boley, samma arbetsområde, men den väger åtminstone dubbelt så mycket(900kg, arbetsområde som en Blomqvist). 5LZ är en kompakt svarv med många av de finesser som finns på större maskiner, (halv)automatisk gängcykel, kylvätskepump, broms, koppling, separat matning och ledarskruv mm mm. Tyvärr saknas det lite bitar till den jag lagt handpenning på, jag hoppas finna dem när jag hämtar svarven, men annars får det nog bli att tillverka åtminstone lite bitar. Det "värsta" som saknas är tumbler och lyra, lyran är inga problem att knåpa ihop något själv, men tumblern blir värre. Jag har dock fått kontakt med en kille som köpt en likadan av samma säljare så jag kommer ha god hjälp där med detaljbilder och mått mm.

Än så länge är inte upphämtning planerad, men det lär bli innan nyår. Till en början kommer den att stå i en container hos en kompis medans jag använder min nuvarande svarv till att fixa lite delar till den nya.

Ja just ja, jag har ingen aning om elen funkar :shock:

Tänkte ha denna tråden som ett allmänt krypin för lite bilder och frågeställningar. Kanske kan man till och med få lite glada tillrop om det blir tungt längs vägen.
Senast redigerad av X-IL 17 juni 2019, 11:21:48, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av CPMS »

Väldigt lik den Graziano SAG12 jag nyss köpt. Bara att hoppas elen och kopplingarna är okej, dom verkar ju gilla att göra det mer komplicerat än vad som behövs på dom här elektromagnetisk styrda svarvarna.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Grazianon verkade vara en trevlig svarv också.

Jo vi får verklgien hoppas att elen är juste på min.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av säter »

Se till att få med elritningarna.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

De sitter i skåpet och finns på nätet så det ska vara lugnt!
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av DennisCA »

Googlade Boley 5LZ och det ser ut att vara en trevlig svarv. Just sådana jag vill ha, små, kompakta och gärna tunga, viktigare med högre centerlinje än en lång bädd tycker jag.

http://www.lathes.co.uk/boley5lz/
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av wiklis »

Fin!
Var köpte du?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

I Katrineholm. Vill inte säga mer just nu om säljaren.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Då var den hemma, eller ja i kompisens container. Tyvärr hittade jag inte alla delar, men mycket småplock hittades i alla fall.

Gårdagskvällen spenderades med att börja göra rent diverse lösa delar. Först ut var QCTP och revolverstopp. Båda satt helt fast, men inte nu längre :)

Verktygshållaren hade tyvärr en utsliten excenter, men det har jag löst med en nytillverkad:
Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Allting som är roligt vill man ju göra fler gånger, så jag gjorde en ny excenter igår.
(Alternativt så var det så att jag hade tagit i för lite med offsetet så den låste inte alla sidohållare.)

En lite rolig grej är att en av sidohållarna är anpassad för spännhylsor, har jag nog aldrig sett förut. Behöver bara tillverka en mutter till den. Dessutom passar verktygsfäste och sidohållare bra på min nuvarande Boley, så om jag behöver köra med 16mm verktyg eller nåt som kräver spännhylsa så kan jag byta till det "nya".
Härnäst på listan över vad som ska göras rent och gås igenom är väl sidohållarna. Hur gör man med spännskruvar som "svampat" sig i toppen så att man inte får ur dem? Fil och tålamod?

EDIT: En bild på verktygshållaren på plats på min gamla 4LE
IMG_7078.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av X-IL 3 december 2018, 09:14:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av CPMS »

Eller kapa bort "svampen" med rondell/Dremel om skruven inte blir för kort.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Ja, en Dremel kanske kan användas, men med slipstift istället, rigga så att jag kan skruva på skruvarna samtidigt så kanske det går att relativt lätt slipa bort svampen. Skulle gärna ha kvar skruvarna, trots att jag inte har någon "riktigt" nyckel som passar (fyrkantshuvud).
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av CPMS »

Varför inte byta ut dom till 12.9 insex och tillverka en liten chucknyckel med sexkant istället?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Ja det är väl ingen dålig ide, det var mest att jag ville behålla lite av den stilen som var, men som syns på bilden ovan så är en del redan utnytt.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av CPMS »

Säg till om du vill ha en chucknyckel med lämplig sexkant. Håller på att göra nycklar till mina chuckar och har en felgjord som jag kan göra om för insex istället.
Blev lite för kort för mig men det är ju bara bra när det gäller en verktygshållare.
Skriv svar