Anarcade, ett miniarkadspel av X-IL

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Anarcade, ett miniarkadspel av X-IL

Inlägg av X-IL »

Nu när min fräs är användbar (men inte färdig) fick jag en idé på jobbet av Zealotry en dag, att bygga ett arkadspel. Som vanligt tänder jag på alla cylindrar på en gång och dagen efter var kontroller och I/O-kort beställda från arcadegames.se , en billig och snabb svensk site. På måndagen började jag och en kollega på en CAD-modell av det tänkta spelet och diverse köpesannonser fixades på en liten skärm, mini-itx-moderkort osv. En mockup på kontrollbordet tillverkades i kartong och senare frästes ut i skärbräda för att se att allt kändes bra.
IMG_0823.JPG
IMG_0824.JPG
Dessa kopplades upp som extern kontroll till en vanlig PC och fungerade som tänkt.

Efter detta började det funderas på material, CADen anpassades vartefter att komponenter dök upp och idéer ändrades. Det visade sig vara ganska svårt att få tag i tillräckligt små plattskärmar, men till slut fick jag napp här på forumet. Det blev en 10" 4:3 industrimonitor till slut, men även en 12" skulle kunna få plats om man slaktade bort ram osv.
Nu låg bredden på 280mm, höjd på drygt 320 tror jag och djupet på 385mm, rätt nära max vad som går att spänna upp och bearbeta i min fräs, att få plats med all hårdvara inom denna ram skulle visa sig vara aningen problematiskt men mer om det i ett senare inlägg.

Hårdvara började dyka upp på posten, och planen var ett begagnat mini-itx-kort och att köra från USB-minne eller CF-kort. Som ett brev på posten så dök det upp ett gäng CF-adaptrar här på forumet, så några såna fick det bli också.

Mjukvara började undersökas för att få fram ett recept på hur allt skulle hänga ihop, att det skulle vara MAME som emulator var bestämt, men frontend, operativ osv var ännu inte bestämt. Till slut föll valet på TinyXP som OS och Mala som frontend.

Fortsättning följer i senare inlägg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Elektro88
Inlägg: 270
Blev medlem: 14 februari 2006, 15:41:18
Skype: rmannby@live.se
Ort: Gryttby, Vendel

Re: Anarcade, ett miniarkadspel av X-IL

Inlägg av Elektro88 »

Kommer helt klart att följas :D
Bygger själv nåt "liknande"
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Anarcade, ett miniarkadspel av X-IL

Inlägg av X-IL »

Kul, och givetvis vill vi se bilder av ditt bygge också. Kan meddela att spelet är mycket uppskattat hos kollegorna. Ikväll är det julfest, gissar att det kommer att spelas en del då. Nå jag fyller på mer info en annan dag.
Elektro88
Inlägg: 270
Blev medlem: 14 februari 2006, 15:41:18
Skype: rmannby@live.se
Ort: Gryttby, Vendel

Re: Anarcade, ett miniarkadspel av X-IL

Inlägg av Elektro88 »

Bilder kommer när det är klart. Jag satsar mer på slots och pokerspel i min då det kommer sitta en 12.1" touchskärm i den :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Anarcade, ett miniarkadspel av X-IL

Inlägg av X-IL »

Hehe den här tråden hade jag glömt bort helt, ska försöka uppdatera den någon kväll framöver.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Anarcade, ett miniarkadspel av X-IL

Inlägg av matsadona »

Är du aktiv på Arkadtorget?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Anarcade, ett miniarkadspel av X-IL

Inlägg av X-IL »

Nej, och tänker inte bli heller. Inte för att jag har något emot det, bara att jag har för lite tid, och nu hade jag glömt denna tråd igen.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Anarcade, ett miniarkadspel av X-IL

Inlägg av matsadona »

Nåja, vi är ju ett par som häckar här också om du vill ha tips och feedback från några som gjort liknande saker.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Anarcade, ett miniarkadspel av X-IL

Inlägg av X-IL »

Spelet är ju klart så några tips behöver jag inte :) Nu lät jag väldigt dryg, det är absolut inte så jag menar, det är bara det att det är färdigt och fungerar precis som jag vill.

Nå, om vi nu skulle fortsätta med historien om spelet:

Jag började fräsa ut de delar som jag och kollegan hade caddat ihop, jag fräste i svart genomfärgad MDF från Cheapy. Den färgade MDFen gav ett tillräckligt bra utseende utan vidare målning eller lackning så den fick helt enkelt bli så. Här nedan följer lite bilder från fräsning och den första monteringen. Kabinettet byggs ihop med lim och på vissa ställen stödklossar.
in_mill.JPG
console.JPG
build1.JPG
build2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar