X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

Inlägg av X-IL »

Efter att ha haft en idé om ett stadigt överdimensionerat Dremelstativ ett bra tag så har jag nu en första beta. Vet inte hur långt jag kommer att dra det, men lite måste fixas, även om det funkar som det är nu.

Från början hade jag lite delar som kunde skruvas ihop så här:
stativ.jpg
Sen tänkte jag lite på hur jag skulle få till ett bra stativ av det:
stativ_liten.png
Och ikväll skruvade jag ihop något som liknar ritningen i alla fall:
Dremelstativ.jpg
Handtagsaxeln är härdad, jag har nog förstört 3 borr och nån fräs innan jag kom på att jag har en gasolbrännare... Nu är det inte härdat längre i ena änden och det finns ett 6mm hål igenom. Tanken var att axeln skull glida i brons(?!)bussningen, men det blev för trångt så nu trycker man bara ner axeln mot en bult som sitter i sidan på aluvinkeln som Dremelkopian är gängad i. Motfjädern sitter på en bult på motsatt sida och spänns upp mot en bult i stativet som går att flytta för olika spänning.

Det som ska göras är djupstopp och höjdstopp samt givetvis inriktning av allt samt ett hål i bottenplattan som borren går ner i när man borrar igenom.

Såna grejer som inte är absolut nödvändiga men bra att göra är väl att fixa längre avstånd, fästa vinkelbiten med fler än 2 bult osv.

Så vad tycks?

EDIT: Stavning och förtydligande
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

Inlägg av janaf »

Snyggt.

Och överdimensionerat var det verkligen med fyra vagnar.

Nu får du väl köpa en matchande maskin också. Min Dremel var typ "Kast med liten borr".
Jag köpte en Proxxon med metallhus i stället. Klart bättre...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

Inlägg av X-IL »

Det blev bara två vagnar till slut. Jo rundgången är väl sådär i maskinen. Jag har en liten skitmaskin med helt fantastisk rundgång i jämförelse, trots att det är en borrchuck på den. Problemet är att det är lagerpaj... Sen har inte alla maskiner samma nosgänga, så byter jag maskin får jag säkert byta fäste också.
Sen vet jag inte riktigt vad jag ska ha den till, gör kanske två kort per år eller nåt sånt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

Inlägg av X-IL »

En annan tanke jag haft är att sätta en sån där 70krpm tryckluftsslip som spindel. Fast det begränsar ju lite var/hur man kan använda.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

Inlägg av janaf »

Jag började med något liknande här:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=51247

Det är nog en sådan maskin jag har också.

När jag öppnade min Dremel för att byta lager hittade jag inget! Lagrat direkt i plasten? Proxxon:en har ett vanligt hederligt kullager av standardstorlek så det är bara att byta...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

Inlägg av X-IL »

Vi får se vad som dyker upp som spindel framöver. Har större behov av ny lödstation så eventuell spindel kommer inte att köpas till nypris tror jag. Får se om det blir lite mer fixat ikväll, måste ju provborra i alla fall.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

Inlägg av janaf »

Hur som helst så får jag tacka för inspirationen. :tumupp:

Jag har lite skenor och vagnar som jag tänkt göra något liknande av....
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

Inlägg av X-IL »

Jahaja, nu funderar man ju på om man ska göra något mer med detta eller ej. Motordrivning vore ju trevligt... Men nej, sätta fart med CNC:n verkar vettigare.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

Inlägg av X-IL »

Köpte idag en luftsnurra på 54000rpm som ska sättas på denna skapelse är det tänkt. Det är en sån vanlig "filmaskin" som Biltema, Jula mfl säljer.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

Inlägg av CPMS »

Eftersom du nu ska köra pneumatiskt kanske en liten luftcylinder för ner och upp och en fotmanövrerad ventil så du kan använda bägge händerna för att hålla kortet och även få jämnare matning. :)

Kanske tom. fixa så snurran stängs av när den är i övre läget, minskar luftmängden, ljudet och den borde ändå hinna upp i varv när den börjar gå ner.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL's Dremelstativ, det blev ett i alla fall

Inlägg av X-IL »

Jag har tänkt lite i de banorna med automatiskt på och av av luften till verktyget. Däremot blir det nog elektrisk höj/sänkning om det blir något. Jag får fundera, har rätt mycket andra projekt om man säger så...
Skriv svar