Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=54&t=37726

Författare:  X-IL [ 21.23 2009-10-10 ]
Inläggsrubrik:  XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

Som en del av er läst så håller jag ju på med en CNC-fräs som så många andra här på forumet. Min infallsvinkel har varit att använda så mycket skrot jag bara kan. Det som är köpt nytt till fräsen så här långt är en del skruv och mutter, kullager, avgasklämmor och lite gängstång. På skroten har jag köpt axlar, alu-profiler, stegmotorer, axelfästen, alubitar, kulbussningar med axlar, acme-stänger (som jag inte bestämt om jag skall använda eller ej). Elektroniken bygger jag enligt pminmo.com med L287-298, och där har jag två fungerande kort och ett som är påbörjat. Jag har väl hållit på i ett år eller så med ett par timmar i veckan eller så, men med en del längre uppehåll. Två små barn gör att man inte har så mycket tid, samtidigt som den lilla tid man har för hobbies dessutom skall fördelas till min stora hobby också, jag håller på med folkabussar.

Tänkte att jag skulle lägga ut bilder på hur långt jag kommit än så länge, jag har tre rörliga axlar som sitter ihop, Z-axeln är körd med motor, dock har den inget fäste för spindel ännu, dessutom har jag inte en glappfri mutter där ännu heller.

Just nu sitter det M8 gängstång på Z och som test på Y, men skall bytas till M10 på X och Y samt eventuellt tvåstarts 1/2-10 ACME-stång (tror jag, slaktat från en gammal Amerikansk typsättningmaskin) på Z, beror på hur bra muttrar jag kan göra (tänker göra egen tapp).

Vad jag skall använda den till? Ja, ingen aning, blir väl lite skyltar och så, men det är faktiskt inte så intressant för mig, det viktiga är att jag får det att funka hyfsat.
De utlovade bilderna kommer nedan:

Bild
En helhetsbild
Bild
Z-axeln och X-släden

Författare:  v-g [ 23.07 2009-10-10 ]
Inläggsrubrik:  Re: XIL:s skrot-CNC

Du det där var inget dåligt skrot det. :shock: Nästan bättre än det jag köper nytt ;)

Författare:  X-IL [ 05.55 2009-10-11 ]

Ja jag har väl haft tur med en del fynd...

Författare:  Helgesson [ 08.12 2009-10-11 ]

riktigt snyggt bygge :)

önska man kunde hitta sånna fynd me :D

Hur stadig känns den rörliga portalen?

Författare:  X-IL [ 06.13 2009-10-12 ]

Portalen känns stadig, men jag har ju inget att jämföra med direkt. Jag har planer på att endera hitta en hel bit 10x120 alu som täcker hela vägen över eller åtminstone få till bättre stagning mellan slädarna. Känns dock inte som prio ett, nu vill jag få ihop den så kan jag byta när jag springer på något.

Författare:  X-IL [ 18.05 2009-10-12 ]

Är lite i valet och kvalet om jag skall bry mig om att fixa min ACME-gängstång till Z eller ej? Har inte mätt 100% men tror det är en ½"-10 tvåstartsskruv. Alltså, fem rotationer per tum med två spår. Känns som att det kanske är lite väl hög stigning med 5,08mm per varv? Iofs, om jag räknar 400 steg så är ju upplösningen fortfarande ca ,0127mm, och bättre än så lär det inte bli ändå, eller? Kanske får ligga på planeringsstadiet så länge i alla fall. Hur skulle ni gjort? Till saken hör ju också att jag i såna fall måste lyckas med att göra en bra gängtapp också, men det är redan påbörjat och skall nog gå.

Skall nog ut i garaget en vända ikväll, kanske får man till X och Y-drivning?

Författare:  X-IL [ 06.19 2009-10-13 ]

Jaha, är det ingen som har några åsikter om att använda ACME (nästan trapets) kontra M8 gängstång på Z? Nå, grejerna kastas ju inte så det får bli senare isf.

Igår fick jag till drivning på Y(portalen fram och tillbaka), men tyvärr blev det tidsbrist. Dock tyckte jag det verkade bli alldeles för mycket flex. Får nog ta och tänka om för mutterfäste där. Just nu sitter det M8 där med, men det skall dit M10, har inte "svarvat" ner ändarna eller gjort mutter ännu bara. Skall nog försöka få muttrarna svarvade.

I det här tempot så känns det i alla fall som provkörning innan jul.

Författare:  Helgesson [ 06.34 2009-10-13 ]

Menar du att y axlarna flexar?

Vad är det för diamerer på stängerna?

Har alldrig hört nått om acme stänger förut men om det är som trapetts så borde det fungera. Så länge man vet stigningen bara :)
Trapetts stänger har ju bättre verkningsgrad än vanlig gängstång så jag skulle köra Trapetts/acme gänga.

Vad är det för data på stegmotorn på z?

Författare:  X-IL [ 06.47 2009-10-13 ]

Y-axeln menade jag portalens åkriktning. Det som flexar är nog mutterns fäste mot portalen om du förstår, rätt stort offset mellan stagets centrum för rotation och muttern. Med en hel bottenplatta med mer gods och ett annat mutterfäste mellan portalbenen så blir det nog bra.
Axlarna är 20mm och flexar inte nämnvärt.

Fick precis klart att jag får låna en liten Unimat-svarv med massa tillbehör så då skall jag nog kunna få till lite bättre plastmuttrar för M10 och svarva ner ändarna samt fixa lite annat smått och gott...

Stegmotorn på Z är okänd... Skrot som sagt. Den är tillverkad 83, men eftersom jag vet att den orkar med på unipolär drivning så gissar jag att jag får lite mer kraft med bipolär drivning och därför också troligen kan gå upp i stigning och eller fart.

Författare:  X-IL [ 06.19 2009-10-14 ]

Igår kväll fixades det med drivning till X-axeln, lite missöden med borrmaskinen men det skall nog lösa sig. Måste också vända på portalsidorna (eller byta plats på dem) så att jag kan sätta lagerfästen och motorfäste i spåren som nu finns på insidan av portalen.
Det skall bli otroligt spännande att prova X och Y-axlarna snart, sen är det dags att bygga klart det sista drivkortet också.

Spindelfäste måste ju fixas också innan jag kan fräsa, det blir ett dremelfäste av något slag, men det ser jag inte som en så jättestor utmaning. Jag tänkte nog göra det i samma alu som Z-axeln.

Författare:  X-IL [ 10.22 2009-10-15 ]

Nu har jag drivning även på X-axeln, fixade ett motorfäste med lagersäte igår. Skall dock sågas/fräsas/borras nya sen, detta är lite misshandlat men funkar som "proof of concept". Om jag nu får till ett motorfäste till Y så har jag tre axlar som kan drivas med motor. Det närmar sig!
Skall väl låna hem svarven också och göra glappfria M10 muttrar samt svarva ner ändarna på M10-stänger eftersom kullagergrossisten inte längre har axiallager med 10mm innerdia.

Författare:  dar303 [ 11.45 2009-10-15 ]

Bilder, vi vill se bilder!

Författare:  X-IL [ 11.50 2009-10-15 ]

Jag skall försöka ta lite bilder nästa gång jag går ut i garaget och jobbar med den. Den är inte speciellt bildskön visserligen... Har en toppensambo som inte har något emot att jag är i garaget på kvällarna när ungarna lagt sig, men jag känner ändå att jag kanske tillbringar lite för mycket tid där just nu, men det är så svårt att slita sig när man ser att man närmar sig.

Måste komma på vad jag skall ha som bord också.

Författare:  jojje [ 15.36 2009-10-15 ]

Skall väl låna hem svarven också och göra glappfria M10 muttrar samt svarva ner ändarna på M10-stänger eftersom kullagergrossisten inte längre har axiallager med 10mm innerdia.

Axiallager 10x18 kommer in om ca 14 dagar.

Författare:  X-IL [ 17.54 2009-10-15 ]

Bra att veta, då kanske jag skall nöja mig med M8 ett tag då, så att jag åtminstone kan provköra så småningom. Är det du som köpt alla?

Författare:  X-IL [ 05.57 2009-10-16 ]

Det blev inga bilder tagna i går, men X-axeln gick med motordrift :tumupp:, dessutom är precisionsjobbet på motorfästet för Y färdigt.

Nu har jag alltså kunnat köra alla axlar med motordrift nån gång, så då är det väl bord och det sista drivkortet samt spindelfäste kvar innan jag kan provfräsa...
Sen är det ju alla detaljer som att byta till M10 stänger, ändlägesbrytare, kabeldragning osv.

Författare:  X-IL [ 21.22 2009-10-18 ]

Jaha, fortfarande inga bilder... Skall verkligen försöka ta lite under nästa sejour (antagligen i morgon måndag). Var ut i garaget ikväll för att fundera ut ett spindelfäste till dremel, men när jag skulle börja labba så hittar jag inte min hålsågsållare... Vet att jag använde den i våras, och hittar mina andra två, men inte just den jag behövde förstås.
Min tanke är att fästa dremeln på två ställen, dels runt nedre delen vid plastmuttern, dels mitt på kroppen. Kanske till och med gänga ner den nedre delen i fästet, vad är det för gänga?

Körde igår Y-axeln också, med motorn placerad i sitt fäste. Har börjat fundera på bord också, det får inte bli för tjockt eftersom jag redan tycker att det är lite ont om plats i Z-led, jag tror att jag kommer sluta nånstans på 60mm i arbetsområde i Z, det räcker säkerligen, men känns lite "trångt".

Så de punkter som just nu är kvar innan testfräsning är väl grovt sett:
Spindelfäste
Bord
löda klart sista kontrollkortet
Breakout-kort eller skruvplint eller vad det nu blir.

Författare:  X-IL [ 21.15 2009-10-19 ]

Idag hann jag i alla fall med lite bilder. Det enda jag hann göra på fräsen var att undersöka hur jag kunde fixa ett bra klämfäste till dremelkopian, jag har inget färdigt men har hittat de verktyg som fixar biffen. Hoppas hinna göra ett fäste imorgon.
Sen la jag dit en aluskiva jag har liggandes bara för att kolla om den skulle kunna passa som bord, dock flexar den på tok för mycket, och jag har inte möjlighet att staga den underifrån som det ser ut nu.
Lite osorterade bilder nedan:

Bild
En översiktsbild
Bild
Test för spindelfäste, 10mm alu
Bild
X-axelns kombinerade lagerhållare och motorfäste.
Bild
Inte gårdagens motorer direkt, 27½ år gamla.

Författare:  X-IL [ 21.23 2009-10-19 ]

Jag mätte även upp hur stort arbetsområdet blir: ca 280x330x60 (XYZ), där Y antagligen kan utökas genom att låta bordet gå framför ramen på fräsen, eller att X-axeln flyttas in mellan portalbenen på något vis, det senare kräver dock stora omkonstruktioner.

Författare:  X-IL [ 07.36 2009-10-20 ]

Jag väntar fortfarande på den stora sågningen, när kommer den?

Författare:  dar303 [ 08.55 2009-10-20 ]

Jag tror inte den kommer, många har ju byggt i MDF och fått sina att funka! Vi ser med spänning fram emot när du ska testköra den och vad det ger av omdesign eller höjt självförtroende!

Författare:  X-IL [ 11.38 2009-10-20 ]

Blev själv lite besviken på arbetsyta, men inser nu att det nog inte är så pjåkigt ändå. En sak som jag helt klart måste fundera över är om jag inte kan få till ett bättre stag nertill på portalen så att bordet kan sänkas nån cm till. Tror att om jag skall fixa ett stadigt bord som det ser ut nu kommer Z:as arbetsområde minska ytterligare några millimeter.
Fast å andra sidan sett, eftersom jag inte vet vad jag vill ha den till så vet jag ju inte hur mycket jag behöver :P Ett lätt sätt att fixa mer Z-område är ju annars att skaffa längre portalben.

Författare:  X-IL [ 21.57 2009-10-20 ]

Spindelfäste, en första hyfsat fungerande prototyp, måste stagas högre upp på kroppen dock.
Bild
Bild

Författare:  X-IL [ 21.51 2009-10-21 ]

Kvällens bravader var att såga till en aluskiva till bord (tack till Björn för den) samt att justera lite muttrar osv. Dessutom uppdagades en del flex som var större än önskvärt. Har bestämt mig för att provköra lite för att avgöra hur allvarligt det är i praktiken. Sen har det blivit väldigt klart att X-axeln och spindeln kommer för långt från portalbenens mitt, men det är inte jättelätt att ordna direkt. Om jag vänder in X-axeln mellan portalbenen så måste jag flytta ut gängstången utanför, men jag tror att det kommer att bli ett måste så småningom, om det är så att jag vill använda fräsen till lite större och/eller tyngre jobb.

En bild på status för kvällen. Det som är kvar att göra rent mekaniskt innan testfräsning är en lagerhållare för X-axelns gängstång på den odrivna sidan som jag glömmer att göra hela tiden, samt att göra andra stag till bordet. Funderar på gängstång/lång bult från profilen med en mutter på var sida om bordsskivan, detta ger ju då även justeringsmöjligheter. Hur har ni andra gjort era bord justerbara för att kunna "fininställa" dem?
Bild

Författare:  X-IL [ 06.44 2009-10-22 ]
Inläggsrubrik:  Vända X? Bordsfästen?

Efter en natt med dålig sömn så har jag nog kommit fram till att det inte blir så svårt att vända in X-axeln. Behöver egentligen bara ett par aluplattor som sätts i spåren på profilen och sticker fram på utsidan av axelhållarna, på dessa plattor monteras sen motorfäste (eller görs direkt i ena plattan) och lagerfäste.

Men min fråga kvarstår, hur fixar man fyra (minst) fästen till bordet som är justerbara. Funderar på aluprofilbitar som skruvas fast i befintliga ramen men stående. Sen bult genom bordet med mutter på undersidan, gängad i toppen på de stående alu profilbitarna, då har man ställmöjlighet och fastlåsning av bordet. Några andra idéer? Ser en stor nackdel, och det är att man får bultskallarna på arbetsbordet.

Författare:  X-IL [ 09.12 2009-10-22 ]

Ingen som har någon idé om bordsfästen eller synpunkter/frågor i övrigt? Blir lite för mycket monolog av denna tråd för att det skall kännas motiverat att fortsätta.

Författare:  ezz [ 09.42 2009-10-22 ]

du kan inte använda försänkta bultar för att fästa bordet ?

Författare:  X-IL [ 10.07 2009-10-22 ]

Jo försänkta bultar har jag tänkt på, men det stora problemet är nog vad de skall skruvas fast i... Samt att nuvarande skivan är ganska tunn, det är ju iofs lätt åtgärdat med en annan skiva. Nå, jag kan nog klara mig innanför bultarna också tills jag hittar en bättre lösning.

Har du fått skruvarna förresten?

Författare:  ezz [ 12.27 2009-10-22 ]

japp fick dom igår

Författare:  X-IL [ 17.01 2009-10-22 ]

Köpt trafo 24VDC 10A samt ett 15-tal stegmotorer. Så nu kan jag sätta dit lite modernare Sanyo-denki eller step-syn-motorer. Kommer väl bilder i senaste köpet senare.

Författare:  X-IL [ 21.26 2009-10-22 ]

Bild

Det lär vara lite bättre kräm i dessa... Och trafon kunde jag inte låta bli, trots att jag kanske helst vill ha lite mer än 24V, kan ju koppla på någon av de andra lindningarna (210,220,230,240 tror jag fanns), så kan jag väl få upp spänningen ngn volt till.

Författare:  charcoal [ 04.37 2009-10-23 ]

det verkar vara en trevlig samling! Det där borde ge resultat i maskinen.
Reagerade dock mest på fälgdiametern på bilen bakom...

Författare:  X-IL [ 04.54 2009-10-23 ]

Hehe, "bilen bakom" är en trehjulig polismotorcykel från biltema

Författare:  RobertT [ 12.13 2009-10-23 ]

Vart hittar du sånt där, jag önskar att "mina" containrar innehöll såna där grejor :)

Författare:  X-IL [ 12.18 2009-10-23 ]

Sånt där hittar man på min närmsta maskin/metallskrot, igår frågade de om jag var uppfinnare eller nåt. De har sett mig ofta på sistone. Tyvärr får man inte gå in på deras stora område där de tar in "grovskrotet", där skulle man säkert kunna hitta mer linjärenheter och så.

Författare:  X-IL [ 18.25 2009-10-24 ]

Har nu hunnit provköra en av fyndmotorerna, vetesjutton om de blir tillräckligt starka på 2A, körde på 1,5 och då känns den inte alltför stark, men jädrar vad trevligt den gick, tyst och snabbt.

Författare:  jojje [ 00.05 2009-10-25 ]

En nackdel med lite äldre motorer är att det är inte säkert att dom klarar microsteg. Kanske inte ens halvsteg.

Författare:  X-IL [ 05.45 2009-10-25 ]

Tror nog dessa klarar halvsteg, kommer faktiskt inte ihå ghur jag hade kortet konfigurerat när jag testade. Halvsteg har funkat i alla mina andra MYCKET äldre motorer.

Författare:  jojje [ 13.34 2009-10-25 ]

OK, du kör kanske inte med annat. (Det gör faktiskt inte jag heller.)
Bara det funkar, så är allt bra. :D

Författare:  X-IL [ 20.56 2009-10-25 ]

Yiiihaaaa,
Första axeln har nu körts med de nya stegmotorerna och datorstyrning :tumupp: :) :D :o
Sen blev det tyvärr inget mer gjort ikväll, dottern har 40 graders feber. Innan provkörningen hann jag även löda på kablar på två motorer (en gjorde jag igår) samt partvinna kablarna med skruvdragaren.
Provkörningen visade på att det fanns ett par rough spots på gängstången eller Y-axelns skenor, gick jag ner lite i joghastighet var det inte nåt problem, vet dock inte vad jag hade för hastighet, men inte går det snabbt i alla fall.

Författare:  Fräsen [ 07.53 2009-10-26 ]

jojje skrev:
En nackdel med lite äldre motorer är att det är inte säkert att dom klarar microsteg. Kanske inte ens halvsteg.

Hans motorer kan väl inte vara allt för gamla? De är ju fyrkantiga iaf... Även de äldre runda går att köra på mikrosteg. Vad skulle vara problemet för mikrostegning?

Författare:  X-IL [ 10.20 2009-10-26 ]

Idag skall jag ta och köpa lite kontakter för snabbkoppling av motorerna tänkte jag. Funderar på dessa från Kjell.
Sen börjar det bli akut med nån slags breakoutkort, om det så bara är lpt direkt till skruvplint.

Författare:  X-IL [ 12.32 2009-10-26 ]

Fanns ju givetvis inte så många hemma som jag ville, men tre st fanns det åtminstone.

Författare:  X-IL [ 23.26 2009-10-26 ]

Ikväll blev inte mycket gjort. Bytte motor på X-axeln också och joggade den. Jag får ca 650mm/min på Y och 550mm/min på X, då kan det noteras att gängstängerna är långt ifrån raka, de wobblar rejält. Så med lite finlir tror jag att jag kanske kan komma upp i 700 på båda axlarna i snabbtransport.

Jag kopplade transformatorn på 220-lindningen (borde ge ca 28,5V tomgångsspänning, mätte aldrig, men tyckte det blev en liten skillnad på joggningen) och körde på halvsteg. I morgon lär väl motorn på Z också bytas samt den axeln joggas. Kanske kommer jag också igång med det sista drivkortet igen.

Författare:  X-IL [ 07.34 2009-10-27 ]

Inser att ca 700 mm/min (560rpm, 3733,33333pps) är riktigt långsamt och jag är inte ens där ännu! Funderar på att koppla in mina gamla runda skräpmotorer och se vad de klarar. De har jag ju ingen märkdata på, men där kan jag ju å andra sidan sett kosta på mig att köra med lite för hög ström, avlider motorn så gör den. Det är nu man funderar varför jag inte testade med de gamla på mina drivkort och till datorn först innan jag bytte...

Jag antar att idéen att köra 6A-motorer på 2A drivsteg har någonting med detta att göra.

Jaha då var kvällen räddad då, operation byte av motorer, igen... Eller, det räcker ju egentligen med att byta på en axel för att se om det är någon skillnad.

Om det inte hjälper så är det väl byte till trapets som gäller, men det är inte aktuellt just nu.

Författare:  X-IL [ 09.00 2009-10-27 ]

Fortsätter monologen lite. Läste nånstans här på forumet att det är viktigare att gängstången snurrar lätt än att portalen går lätt? Antar att detta är för att man har så stor utväxling mellan portalen och gängstången, men i mitt fall ingen utväxling mellan gängstång och motor, rätt? Tänkte i alla fall testa med lite teflonsmörjning på både skruvar och axlar ikväll, samt kanske att försöka räta upp stängerna lite.

Som jag ser det finns det åtminstone följande angreppsvinklar till låg hastighet:
1. byta skruvar
2. byta motorer
3. byta drivkort
4. höja spänning
5. justera in allt så att det är rakt och parallellt och rullar lätt.
6. smörja

5:an måste ju givetvis göras i vilket fall som helst. Några andra angreppsvinklar som jag missat?

Författare:  v-g [ 10.01 2009-10-27 ]

Bryter monologen då ;)

Jag tror man har mycket på att vinna på att allt går lätt (utan att för den skull glappa) och ledigt. Detta är steg 1-8 på en tiostegad lista sen går man på motorer osv. Men det är klart är drivaren/motorn för klen så är den det går ju aldrig att göra nåt åt utan att byta den om gängstången/kulskruven löper som den ska.

Tror inte man ska smörja allt för mycket då fett/olja suger till sig damm och resten kan man ju räkna ut. Därför det är så bra med såna plastmuttrar, de smörjer ju sig själva så att säga.

Kan inte så mycket men detta har jag iaf uppfattat klart och tydligt :D

Författare:  X-IL [ 10.25 2009-10-27 ]

Jo jag tänkte inte använda "blött" fett utan torrt, typ teflonspray.

Sen kvarstår ju faktum, de flesta stegmotorer har kanske 1/4 av vridmomentet kvar vid 3000pps, och vid 1000pps har redan hälften försvunnit vid fullsteg. Så man kan nog tjäna en hel del på att skaffa större stigning.

Nå det blir lite experimenterande ikväll, återkommer efter det.

Författare:  Fräsen [ 12.26 2009-10-27 ]

Jag spånade igenom tråden men hittar inte på något ställe där du nämner vad du har för drivsteg. Är jag blind eller har du glömt? Personligen tror jag att du får ut mer vridmoment ur de fyrkantiga motorerna än de runda. Iaf på högre varv.

Författare:  X-IL [ 12.44 2009-10-27 ]

Jag använder hembyggda såna här kort, de är specade för max 2A, och till mina nya fyndmotorer på 6A så är de ju för klena, men jag tycker ändå att jag borde få ut ungefär samma vridmoment som andra motorer i samma serie vid samma ström, eller är jag helt ute och cyklar då?
Märkte att de knappt blev ljumna på 2A i alla fall.
Mina andra motorer, de äldre runda, har jag för mig blir rejält varma långt tidigare än 2A, men det var länge sen jag körde dem på dessa drivkort. Jag ska labba runt lite ikväll så får vi se om jag inte kan avgöra vilka som lämpar sig bäst till detta projekt.

De nyare motorerna är Step-Syn 103h7123-4144 från Sanyo-Denki, dessa har jag inte hittat några specar på på nätet, men de är som sagt märkta med 6A, och har om jag kommer ihåg rätt en resistans på 0,6-0,7ohm eller så per fas. De andra motorerna i samma serie som jag hittar info om ligger runt 1Nm hållmoment för alla tre av 1,2 och 3A/modellerna, vad borde jag förvänta mig av dessa som jag har?

Kom just på att jag ju jämfört halvsteg och helsteg om vartannat, de diagram jag tittat i har varit för helsteg, och då såg det ju lite bättre ut med tanke på min önskade rotationshastighet. Hur ser momentkurvan för halvsteg ut i jämförelse?

Författare:  Fräsen [ 15.28 2009-10-27 ]

Kom på att du nämde denna krets någonstans och läste första inlägget och såg det där...

Varvtalskurvan kommer att se ut ungefär likadan ut för helsteg som halvsteg, med skillnaden att du tappar momentet dubbelt så fort.

Vad är de andra motorerna för något, eller är de lika alla de större sex? Den som det står 6A behöver inte vara bättre än en annan som det står 2A på. Ju större vikt och längd brukar generellt betyda starkare motor.

Författare:  X-IL [ 15.51 2009-10-27 ]

De "nya" (fyrkantiga) NEMA23 Step-Syn-motorerna är alla lika utom en tror jag. De gamla runda är alla likadana också tror jag, men där har jag som sagt inga data alls förutom att jag mätt en relativt hög resistans ( = dåligt? )

Författare:  jojje [ 16.25 2009-10-27 ]

Ju större vikt och längd brukar generellt betyda starkare motor.

Och att dom lägger av vid ett lägre varvtal.

Så, stora motorer = liten utväxling. Små motorer = stor utväxling.
Hög spänning = stor motor. Låg spänning = liten motor.
En liten motor kan upplevas som bättre, pga att dom varvar mera vid G0.

Om man jämför lite med Lillasystrarna:
Hade man tillgång till <= 20V, då valde man en 41-motor, annars en 51-motor.
Var man bara ute efter hög tomgångshastighet, då valde man en 41-motor.
Både 56 och 76-motorerna tappade orken för tidigt, men hade man ett drivkort
för 50V, då kunde man köra med en större motor, men mina drivare tålde bara 30V.

Författare:  Fräsen [ 18.52 2009-10-27 ]

En stor motor varvar naturligtvis inte lika lätt som en liten, men den blir STARKARE dvs. högre effekt. Så det gäller att växla rätt naturligtvis...

Något annat generellt: Högre resistans= högre induktans-> lägre varvtal än en dito motor med lägre induktans.

Författare:  X-IL [ 20.58 2009-10-27 ]

Har inte testat att byta motor ännu, men nu kör jag Y i 1200mm/min i helsteg (750 i halvsteg), X kör jag 1000mm/min halvsteg.

Författare:  X-IL [ 07.47 2009-10-28 ]

Idag är jag en glad lax, har nu kört två axlar samtidigt med datorstyrning, tejpade fast en penna och ritade en cirkel. Dock så blir mina drivkort vääääldigt varma, efter en kort tids körning mätte jag upp dryga 90 grader på kylflänsen på H-bryggan, så kretsen i sig är nog nära sina max 130 grader. Får väl antagligen skruva ner strömmen lite och sätta fläktkylning.

Om jag kommer ut i förrådet/garaget ikväll så skall väl sista drivkortet börja lödas. Sen skall jag väl lära mig MACH3 eller emc2 också, känns som att det blir emc2 i slutänden, mest av budgetskäl.

Men hur som helst, nu rör det på sig i alla fall.

Författare:  X-IL [ 13.58 2009-10-28 ]

Är lite sugen på att köra Z-axeln unipolärt tills nya drivkortet är klart eftersom jag har ett färdigt unipolärt kort liggandes. Risken är att jag blir "nöjd" och aldrig får klart det tredje kortet ... Fördelen är att jag får se nånting hända och att jag kommer igång med fräsningen.

Författare:  X-IL [ 07.37 2009-10-29 ]

Jag stod emot frestelsen och fortsatte istället löda på det sista kortet. Under tiden så spånade jag i huvudet på olika monteringslösningar för elektroniken och kylningen utav densamma.
Tror att jag har någon 24V fläkt liggandes som kanske kan bli bra till forcerad kylning över korten och deras kylflänsar, inte roligt om korten brinner upp på första längre körningen. Ett annat alternativ är ju att skruva på större kylflänsar, men då måste de sitta stagade på något vis. Saken är ju att det är högst begränsat utrymme att få dit kylflänsar öht. Här finns en lösning på hur man kanske kan få det att funka:
Bild på PMINMO
Det kräver dock att jag får tag på tre liknande fläkt/kylflänssetuper, har nog en liggande själv och man borde kunna hitta dem på uråldriga moderkort eller grafikkort.

Om det är någon som har en smart ide på hur den stående L298 (Multiwatt 15-kapsel) kan kylas så tipsa gärna. Här är en bild på ett mer naket kort så att man ser hur den sitter.

Författare:  jojje [ 09.38 2009-10-29 ]

Är BN236 på sidan 42 för liten kanske?

Författare:  X-IL [ 09.42 2009-10-29 ]

Nej knappast för liten, den är ju gigantisk! Men det kanske är rätt väg att gå att ta större kylfläns snarare än en mindre med fläkt. Dock kan jag nog knappast ha så stora flänsar.

Författare:  X-IL [ 12.47 2009-10-29 ]

En fundering är ju att köpa tre såna här: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8941
Men helst skulle jag slippa fläktar, eller köra med en större som kyler alla tre kort och kan matas från trafon utan konstigheter.

Författare:  X-IL [ 21.47 2009-11-01 ]

Nu är sista kortet lött och efter en massa felsökning så funkar det också. Det sista felet avhjälptes med elektronikrengöring och tryckluft :oops: , fanns tydligen nåt som kortslöt nånstans, inte för att jag kunde se det, men nu funkar det som sagt.
Motor byttes på Z-axeln, varvid jag kom på att min mutterhållare där glappar mot muttern. Skall väl fixa till det, men i övrigt skall det mycket till för att det inte skall bli provkörning i början på denna vecka.
Kopplade även min första snabbkoppling mellan drivkort och motor, provade fläkten och hade på kylpasta mellan alla kylflänsar och deras komponenter på de tre korten. Fläkten flåsar på bra men låter en hel del, lär dock knappast höras när fräsen väl går.

Skall bli kul att se vad den klarar av i det skick den är nu, jag vet ju flera förbättringspunkter redan.

Författare:  X-IL [ 23.27 2009-11-03 ]

Det blev ingen provfräsning idag, hade diverse elektronikproblem, en kondensator tackade för sig och jag hade glappkontakt. Sen när det funkade fixade jag istället ett "breakout"kort om det kan kallas det av ett gammalt labkort med db25 på.
Nu är det dock bara att koppla ihop allt och ställa in sen köra. Z gick förresten i 1300 i halvsteg

Författare:  X-IL [ 22.15 2009-11-04 ]

Nu har jag installerat fräsen och den tänkta datorn i garaget. Installerade Mach3 och gjorde en snabbinställning, men nåt lirar inte. Det liksom stannar till varannan sekund eller så i en bråkdel av en sekund, jag tror det gjorde det på alla axlar också så det bör bero på styrningen eller strömförsörjningen. Drivertestet såg bra ut(tror jag), men man skall veta att det här är en dator som agerat mediadator tidigare så det finns massor med onödigt i den, både hård och mjukvara.

Men hur som helst: JAG HAR NU FRÄST MED DEN!!! :tumupp: :D

Testade lite med bara joggning och sen en cirkel. Höll dock i plywoodbiten med händerna så den låg varken still eller plant på bordet så resultatet blev därefter.
Ett litet bakslag att jag inte alls kommer i närheten av jogghastigheterna som jag hade med andra datorn, inget annat är ju ändrat. Men vi får se om det är en enkel fråga om att bara ta bort en massa skräp på datorn/ominstallera eller om det är något annat som förändrats/gått sönder när jag flyttade allt.

Lär bli fler testkörningar de närmsta dagarna om jag och familjen har hälsan.

Det har varit en lång väntan på denna dag.

Författare:  Helgesson [ 22.19 2009-11-04 ]

Gratulerar :D

Kom på att jag själv måste få tummen ur och fortsätta med min lilla mdf fräs :oops:

Filmer är alltid kul :wink:

Författare:  X-IL [ 22.22 2009-11-04 ]

Ja jag kan nog försöka filma lite nästa gång. Fiselmade med mobilen idag när jag "ritade" med den, men det är så usel kvalitet så det är inget att se

Författare:  jojje [ 00.02 2009-11-05 ]

Har du tittat vad paralellporten står som i BIOS'en?
Jag hade en dator som uppförde sig likadant.
Efter att jag ändrat så funkade den "normalt".

Vad betyder Fiselmade? Har det nåt att göra med att göra (made) en fis med ström?
Fis-el-made. :humm:

Författare:  X-IL [ 06.17 2009-11-05 ]

Fiselmade är när man skulle skriva "se" men råkade få in cursorn i "filmade". Ska kolla vad parallellporten står som i BIOS.

Författare:  X-IL [ 21.51 2009-11-05 ]

Testade att ställa om parallellporten till lite olika lägen, men inget hjälpte. Uppdaterade MACH3, hjälpte inte heller. Testade att korta sladden, stänga av lysrör osv, det hjälpte inte heller. Skall blåsa om datorn i helgen så får vi se. Fräste i alla fall lite mer idag, filmade lite med mobilen, lägger kanske upp det sen.

Författare:  X-IL [ 08.29 2009-11-06 ]

Sitter på jobbet och här är i stort sett alla lagringssidor/youtube/pici osv spärrade, men har ett par MP4-filmer i mobilen som jag kanske kan lägga upp ikväll om det finns intresse. Eller om nån PM:ar en mailadress eller liknande som jag kan skicka klippet till för uppläggning nånstans.

Måste omgående fixa min garagedator, med det där irriterande hacket i signalerna så kan jag inte köra speciellt fort alls, när hacket kommer tappar liksom motorn och klarar inte av att återfå moment utan står bara still och tappar alla steg. Blir väl lite som en tvär retardation och sen en obefintlig accelerationssträcka innan fullt pulståg igen. Jag kan absolut inte plana nån offerskiva när jag inte kan köra fortare än 120mm/min.

Författare:  RobertT [ 09.15 2009-11-06 ]

Ja jag väntar iaf att få se filmer... tror att det säkert är fler än jag, om man ser till antal visningar på den här tråden. :tumupp:

Författare:  X-IL [ 11.17 2009-11-06 ]

En kompis la upp filmen på sin server, dåligt ljus, dålig skärpa, skakig hand, dålig upplösning... you get the picture!
Vet inte om man hör "hacken" i motorernas gång, men utan spindeln igång hör man och ser det utan problem.

Författare:  X-IL [ 23.20 2009-11-06 ]

Nu vet jag i alla fall att det inte är hårdvaran som är problemet med datorn. Jag körde EMC2 från en liveskiva och då snurrade motorerna så fint så. När jag hade konfigurerat det så testkörde jag defaultfilen också innan jag såg texten "Not intended for real milling" eller liknande i kommentarerna i G-koden. Men hur som helst så fick jag en liten uppskattning om vad maskinen klarar just nu, verkar kunna köra 400mm/min vid lättare bearbetning i trä.
Men nu har det också blivit uppenbart att jag måste göra nåt åt glappet i Z-axeln, verkar som att det ställer till det lite vid ingång och utgång, fått en liten "skada" där vid flera olika tester.
Nu var jag inte så imponerad av EMC2 utan tycker att MACH3 verkar trevligare, jag får se vad jag bestämmer mig för, i slutänden är det ju resultatet ut som räknas inte hur det ser ut på skärmen.

Har hittills bara kört med en liten bollfräs som följde med i nåt tillbehörskit till dremelkopian. Har en vanlig mångskärig pinne och en spetsig dito, så ska prova med dem i helgen också.

Författare:  X-IL [ 12.24 2009-11-07 ]

Så där nu snurrar det bra i Mach3 också, en liten avinstallationssejour löste problemet

Författare:  X-IL [ 12.47 2009-11-09 ]

Nu har jag hunnit med att provköra lite mer och det fungerar väl över förväntan kan man säga. Visst har det hänt lite olyckor och det är såååå långsamt att plana offerskivan i 500mm/min med en 3.175mm fräs, speciellt när man satt överlapp till 80% istf tänkta 20%. Har inte kollat upp noggrannheten ännu, men den är nog inte så lysande just nu, har ganska känn- och synbara flex.
Arbetsytan är tyvärr mindre än jag tänkte mig, 230x275 just nu, men då har jag ju rejält överhäng på spindeln ut från portalen, om jag vänder in den så blir det bättre (går just nu en bra bit utanför bordet).

Författare:  Fräsen [ 16.06 2009-11-09 ]

långsamt att plana offerskivan i 500mm/min med en 3.175mm fräs, speciellt när man satt överlapp till 80% istf tänkta 20%

20%<80% eller hur tänker du?

Författare:  Meduza [ 16.21 2009-11-09 ]

Ja, sätter man att den ska överlappa 80% med förra raden så kommer man bara 20% framåt varje gång, medans sätter man den att den ska överlappa med 20% så kommer man 80% av fräsbredden framåt varje gång.

Författare:  X-IL [ 18.49 2009-11-09 ]

Gjorde en tankevurpa när jag gjorde G-koden eller förstod inte kommentarerna i CamBam.
Försökte med nån Wizard i Mach3, men det funkade inte.

Författare:  v-g [ 21.41 2009-11-09 ]

Det är av missarna man lär sig ;) Själv firade jag min första fräsning med att köra i skruven som höll i arbetsstycket men lyckades fullföra fräsningen :oops:

Författare:  POS [ 21.45 2009-11-09 ]

Jag gör samma fel i cambam ofta :humm: det måste vara otydligt där för oss är det ju inget fel på :)

Författare:  v-g [ 21.53 2009-11-09 ]

Det är så när man är en snål en som inte vill betala för licenser :mrgreen: Kör också cambam ;)

Författare:  tecno [ 21.58 2009-11-09 ]

X-IL skrev:
.....Försökte med nån Wizard i Mach3, men det funkade inte.

Dessa fungerar bara om du har betalat för en licens.

Författare:  X-IL [ 22.44 2009-11-09 ]

Ja det har jag ju inte gjort ännu så då är det inte så konstigt att det inte fungerade.

Författare:  POS [ 22.08 2009-11-10 ]

Men det har jag betalt för så det kanske är dax att börja kolla på dom.
Men cambam snålar jag med... :)

Författare:  X-IL [ 07.42 2009-11-11 ]

Jaha, lite med och motgångar att rapportera här. Av någon anledning har axlarna på X glidit isär, så hela vagnen glappade mellan axlarna, och det är svårt att låsa fast dessa ordentligt då jag inte har riktiga t-bultar i profilens spår. Fick ihop det igen i alla fall. Sen verkar det som att den axel som jag trodde skulle gå lättast är den som strular mest, Z. Höll på med ett rätt långt jobb igår, och flera gånger fastnade Z på vägen upp, så jag förstörde allt efter ca 15 minuters körning. Nu nollade jag om Z och fortsatte jobbet, hoppas kunna plana av hela skylten det är frågan om i efterhand. Fick väl ytterligare ett Z-haveri också, men gjorde likadant igen. Misstänker att det har att göra med att jag körde relativt djupt (5mm) och att fräsen fastnade på nån "fraskant" på vägen upp.

Kom på att det är en kombination av pocket och profile, med depth first, jag kanske skulle köra med level first istället, vad är den generella rekommendationen?

Det är så surt att det är Z som jag måste köra långsammast transport på, ca 250mm/min verkar vara där jag bör hålla mig.

Men X och Y snurrar på bra, med 1mm skärdjup i mjukt trä kunde jag fräsa i minst 700mm/min. Får ta och plocka isär Z och byta den där muttern som glappar samt se till att allt glider lätt.

Körde om mitt fräsställ igår också, mycket bättre resultat nu, och "bara" 10min 15 sekunders aktiv frästid.

Författare:  jojje [ 12.56 2009-11-11 ]

Men X och Y snurrar på bra, med 1mm skärdjup i mjukt trä kunde jag fräsa i minst 700mm/min.

Lite roligt att läsa. Jag kör hellre lite saktare å djupare. Det är totaltiden som jag bryr mig om.
Kör man lite i taget, måste man G0'a tillbaka till startpunkten hela tiden, å det tar totaltid.

Författare:  X-IL [ 13.05 2009-11-11 ]

Visst är det totaltiden som gäller, men jag skrev bara så för att det var så jag körde igår. Kanske kan gå till 2mm djup men sen vetesjutton om dremeln orkar ordentligt oavsett matning.

Författare:  X-IL [ 21.01 2009-11-14 ]

Skulle prova att köra POS dödskalle från "Visa upp vad vi fräst"-tråden, men har helt enkelt fel fräsar för det. Lyckades dock rätt bra när jag skalade ner den till 1/4 och körde med en 2(?)mm boll, inte ballnose utan en boll i toppen på fräsen. Men sen tyckte jag att det där såg ju så bra ut, gick därifrån, och när den hade gått över till Y-rastret så hade den av någon anledning grävt ner sig. Kan vara att jag hade för hög matning på Y, om fräsen överlevde (tveksamt) skall jag testa samma igen med lika matning på Y som på X.
Sen blir det nog att beställa lite fräsar från SWECH eller om det finns nån som är billigare på fräsar med 3,175mm skaft.

Nå man lär så länge man lever.

Författare:  X-IL [ 15.18 2009-11-15 ]

Okej vi omformulerar frågan. Vilka om någon förutom SWECH säljer olika fräsar, gärna HM, med 3,175mm skaft till privatpersoner? Har kollat Bauhaus som faktiskt har ett stort sortiment tillbehör till både dremel och Proxxon, men inte direkt några bra fräsar. Det som kallas fräs där ser ut så här:
Bild
(Bild lånad från ebay)

Jag tror säkert att SWECHs grejer håller bra priser och så, men vill kanske ha ett lite större utbud alt flerpack.

Författare:  X-IL [ 07.59 2009-11-16 ]

Jaha, då har jag lyckats krascha ett antal gånger, Z har nån form av problem :(

Dessutom har X-vagnen än en gång börjat glappa, vet inte ännu om det är axlarna som gått isär eller om det är justeringarna på vagnen som glidit ihop. Den första dremelkopian satte mer eller mindre livet till häromdagen när den grävde ner sig när jag inte såg, och ett par spännhylsor är nu slut. Skulle vara kul med en bättre spindel, men jag har bestämt mig att jag skall fixa till de brister som är hyfsat enkla, och sen låta maskinen jobba lite lättare så slipper man bli irriterad på havererade jobb i alla fall, hellre att jobbet blir klart långsamt än att det inte blir klart alls.

Så planen är väl att undersöka X-vagnens glapp mellan axlarna, sen förhoppningsvis att vända in Z mellan portalbenen. Sen är jag bra sugen på att byta till M10 överallt. Problemet är bara tiden.

Författare:  X-IL [ 07.26 2009-11-17 ]

Ja, var ute några minuter igår kväll i garaget, men det går inte att göra nåt vettigt med fräsen nu. Ser ut som att det blir att ta isär Z-axeln samt att fixa en massa annat innan det körs något mer. Riktigt irriterande är vad det är, smekmånaden är över helt enkelt.
Jag får se om jag lägger ett par timmar på den ikväll eller om jag skiter i det och kapar lite rost istället, planen var att maskinen skulle kunna stå och gå medans jag kapade rost.
Jag blir så less...

Förresten, en fråga: Om man lägger två stycken 5mm aluplåtar ovanpå varandra och fäster ihop dem med ett antal skruvförband, hur styvt blir det kontra att ta 10mm plåt istället? Hur tjockt plattjärn i bondjärn behövs för att få samma styvhet som 10mm aluminium? Här vet jag att det beror på legering osv men nån slags tumregel kanske finns? Anledningen är att jag vill få underdelen på portalen i en del samt styva upp de tunna plåtarna som portalbenen och Y-lagringarna sitter på.

Ett alternativ är ju att hiva fräsen åt h-vete, men riktigt dit har jag inte kommit, inte än i alla fall.

Författare:  Fräsen [ 11.13 2009-11-17 ]

Tråkigt med problemen... fast det är ju en fräs byggd av skrot och då får man räkna med lite strul innan den går fint.

En 10mm aluminiumplatta motsvarar 3mm stålplåt. Aluminium har en tredjedel av stålets elastitetsmodul (nästen helt oberoende av legering), dvs. den egenskap som påverkar flexet och detta oavsett om det är härdat eller ej.

Författare:  X-IL [ 11.22 2009-11-17 ]

Jo visst är den byggd av skrot, men det funkade ju så bra i början att jag fick höga förväntningar :oops:

Tack för det svaret. Då ska vi se om vi inte kan fixa en lite stabilare portal snart. Då verkar det ju till och med som att ur flexsynpunkt är det önskvärt med stål i stället, mindre flex per vikt :?: Man vill ju ha en lätt portal men styv, trodde att aluminium var rätt väg att gå då. Visserligen haltar väl detta resonemang en aning eftersom det förutsätter plattstång, profiler ger väl en annan bild antar jag.

Tror det är dags att bryta ihop och komma igen

Författare:  arvidb [ 17.11 2009-11-17 ]

Fräsen skrev:
En 10mm aluminiumplatta motsvarar 3mm stålplåt. Aluminium har en tredjedel av stålets elastitetsmodul (nästen helt oberoende av legering), dvs. den egenskap som påverkar flexet och detta oavsett om det är härdat eller ej.

Hur tvärsnittsytan ser ut (eller i det här fallet tjockleken hos materialet som utsätts för böjning) är mycket viktigare än materialets elasticitetsmodul om man vill beräkna styvhet.

Om plåten har bredden b och höjden h, så är "ytmomentet" (vet ej vad det heter på svenska, men "Area moment of inertia" på engelska) I = bh³/12.

Styvheten är produkten av elasticitetsmodul och ytmoment. Om aluminiumets elasticitetsmodul är Eal = 1, så är alltså stålets Est = 3, tre gånger så hög. För samma styvhet:

Eal * hal³ = Est * hst³.

Om hst (stålplattans tjocklek) är 3 mm:

1*hal³ = 3*3³
hal³ = 81
hal = ca 4,32 mm.

D.v.s. en 4,32 mm tjock aluminiumplatta har samma styvhet som en 3 mm tjock stålplatta givet att stålets elasticitetsmodul är tre gånger så hög.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bending_stiffness
http://en.wikipedia.org/wiki/Area_moment_of_inertia

Edit: Glömde /12 i def av I ovan.

Författare:  arvidb [ 17.20 2009-11-17 ]

X-IL skrev:
Förresten, en fråga: Om man lägger två stycken 5mm aluplåtar ovanpå varandra och fäster ihop dem med ett antal skruvförband, hur styvt blir det kontra att ta 10mm plåt istället? Hur tjockt plattjärn i bondjärn behövs för att få samma styvhet som 10mm aluminium?

Två ej ihopsatta plattor ger ju då I som är proportionerligt mot 2*5³. En 10 mm platta (eller två extremt väl ihopfästa) ger I proportionerligt mot 10³. 10³/(2*5³) = 4, d.v.s. en 10 mm platta är 4 ggr så styv som två lösa 5 mm. Med skruvförband hamnar det väl nånstans däremellan. :)

Författare:  Fräsen [ 17.44 2009-11-17 ]

Arvid har helt rätt... flög iväg helt i tankarna och tänkte att höjden var ett linjärt samband i E I. Blir ju helt annat när tröghetsmomentet ökar med höjden i kubik/12 Mitt antagande stämmer dock på bredden, dvs tre gånger bredare plåt i alu kontra stål.

Lite snabbt räknande ger mig att ~6.9mm stål motsvarar 10mm alu, hoppas jag inte räknat fel igen då! :oops:

Författare:  X-IL [ 18.29 2009-11-17 ]

Nu har vi kommit nån vart! om jag nu tänker rätt så är alu då bättre i fallet plattstång. Det kanske inte spelar så stor roll för utfallet av detta bygge, men nu har jag lite "bra att ha" inför något annat bygge. Undrar om jag inte har en bred men tunn profil jag kan ha som bottendel i portalen. Skall kolla upp det...

Författare:  X-IL [ 22.13 2009-11-17 ]

Tillbringat kvällen i garaget, Z gick riktigt riktigt trögt, lagerhusen hade antagligen hoppat snett eller gängstången kommit snett. Passade på att göra en ny glappfri mutter i plast, provade svärfars svarv till detta, ROLIGT!! Däremot gjorde jag en liten tankevurpa och svarvade "spåret" som kläms in i mutterhållarens slits, med resultatet att muttern givetvis snurrade i hållaren. Skulle ha fräst spåret istället! Nu får jag komma på någon bra fastsättning så att den inte kan rotera i hållaren eller göra en till.

Såg också att åtminstone en mutter som håller X-axlarna på plats hade vibrerat loss, får bytas mot låsmuttrar tror jag bestämt.

Allt känns betydligt roligare nu, skall se om jag inte fixar M10 på X och Y samt vänder in Z mellan portalbenen nu när jag ändå plockat isär delar av fräsen. Skall försöka fotodokumentera lite imorgon kväll.

Författare:  X-IL [ 12.00 2009-11-20 ]

Inte kommit direkt längre, men lite mer skrot har jag samlat på mig, har nu tre mikrobrytare som borde funka finfint som home- eller limit-switchar. Har även funderat lite på inneslutning till styrelektroniken, men tror nästan jag får springa på en färdig låda att slakta istället. Ett alternativ innan dess är i alla fall att skruva upp allt på väggen bakom fräsen, så kommer det lite mindre damm och bråte på det hela också. En plattskärm har jag också fått, utan nätdel, men det är 12V 40W max så det löser sig nog med endera att kabla ut något från datorns aggregat eller nån separat trafo/swichad nätdel jag har liggandes. Just att ta från datorn lät nu när jag kom på det ganska lockande.
Har en kollega som skall leta nödstoppssvamp till mig, men annars bygger jag nog snart ihop något själv.

Författare:  X-IL [ 08.37 2009-11-23 ]

I helgen har jag byggt ihop Z-axeln igen, den går lite trögt, tror att jag kanske har fått ett litet offset mellan den nedre lagringen av gängstågen och motorns axel. Hur som helst så fungerar det nu men jag skall nog försöka utröna om jag kan justera så att allt är 100% rakt.

Jag satte igång ett långt testprogram med gravering i aluminium, efter ca 30% så hade X stallat på något vis ett litet tag så det blev en förskjutning på 5mm, bara att stoppa :( Bevakade inte så jag vet inte riktigt vad som hände men misstänker att spetsen på fräsen som inte var av rätt modell kletade fast. Känns som att det är dags med webkamera med inspelning samt att jag då kan övervaka från laptopen i köket t ex.

Jag fick även igång min plattskärm igår, får se hur länge aggregatet pallar, men det såg lovande ut.

Helgens mest irriterande upptäckt är ett vändglapp i Y-led, har inte kollat upp om det är muttern eller dess fastsättning i portalen. Det syns tydligt varje gång Y byter riktning, t ex på en cirkel så blir det ett litet "hörn" precis i övergången mellan riktningarna, alltså längst upp och längst ner.

Författare:  X-IL [ 08.05 2009-11-30 ]

Nu har jag bytt mutter på Y och provkört en del, verkar funka bra just nu, så länge man håller ner hastigheterna. Sen fick jag hem en del frässtål från SWECH (www.swechtrading.se), och det var en j-la skillnad kan jag säga. Nu gick det plötsligt bra att fräsa plexi, och aluminium känns inte omöjligt om jag bara kommer runt problemet att stålet börjar vandra i cirklar på ytan.
Jag hoppas väl att jag snart kan visa upp något intressant i "Visa upp vad vi fräst"-tråden, har ett par idéer på G. Blir väl ett par timmar i garaget ikväll igen så då kanske det finns något att visa upp.

Författare:  X-IL [ 21.40 2009-12-01 ]

Hmm, efter att ha kört ut två "3D-kort" på sonen som test (CamBam heightmap med alldeles för låg "fräsraster"upplösning och obehandlad färgbild) och det funkade fint så skulle jag köra ut POS dödskalle. Gick bra till drygt hälften av programmet, men sen tappade den steg av någon anledning. Resultatet dit var dock klart godkänt.

Verkar även fortfarande ha ett litet litet vändglapp/flex på Y, märkte det vid test av småttinggravyr idag.
Fortfarande inte gjort något som passar i "Visa vad vi fräst"-tråden, men skall jobba på det imorgon.

Författare:  dar303 [ 21.43 2009-12-01 ]

Det låter bra! Intressant att följa dina äventyr medan man sitter och samlar kraft/pengar för att göra klart sitt eget!

Författare:  X-IL [ 22.05 2009-12-01 ]

En dålig mobilbild på kvällens grejer. Originalet till den högra bilden finns på http://jeni.blogg.se/images/2009/dop_webb2_55687232.jpg, det är vår son Castor i dopklänning. Det bruna är limytan på plywoodbiten (delat den mellan två skikt). Jag körde med 1,5mm raster i Y-led och maxdjup 3mm. Dödskallen (eller det som blev av den) kördes med 5mm maxdjup och rastret låg nog på 0,3mm, riktigt surt att jag tappade steg där...
Bild

Lovar att ta bättre bilder när det är något jag är riktigt nöjd med.

Författare:  X-IL [ 07.39 2009-12-07 ]

Fasen, jag bröt visst mitt löfte, skulle ju ta bättre bilder när det var något jag var nöjd med... Men eftersom svärfar gärna ville ha flygplanet så blev det aldrig av...
Bild

Hittade DXF:en på CNCZone och materialet är 2,5mm skärbräda från IKEA. Ingen putsning gjord på bilderna och de flesta bitarna tagna med hela djupet på en gång.

Jag vet att övre vingen skall sitta framför undre, satte på stöttorna fel.

Författare:  X-IL [ 08.08 2009-12-22 ]

Jaha, jag har väl inte gjort så mycket på detta projekt. Har fräst ut en del prylar, men nu verkar det som att jag endera har en del glapp igen eller att just det frässtålet jag testade med var för slött. Fick inte alls lika bra resultat som tidigare med samma förutsättningar. Har ett gäng microbrytare liggande för att fixa gränslägen, har 6mm plåt att göra ny portalbotten med och har fortfarande inte uppdaterat till M10 eller ACME-stång.

Sen ett stort problem är att verktygen vandrar ur spännhylsan ibland, trots hyfsat ny spännhylsa och rejält åtdraget.
Jobbar idag sista dagen på 3½månad (pappaledig), så under den tiden skall jag nog kunna få ordning på de flesta av dessa punkter, men det blir nog en större demontering och kanske omdesign av vissa grejer.
Det kan dock hända att jag lägger ned detta ett tag, dels lite nyfiken på lite andra elektronikprojekt (men då vore det ju bra att fräsa ut korten i fräsen förstås :humm: ), dels måste jag börja kapa lite rost på min buss. Den som lever får se.

Författare:  X-IL [ 10.22 2010-01-09 ]

Har nu bytt X-axelns drivning till M10, men har inte hunnit justera in det så just nu går den lite trögt ute i ena änden och inte snabbare än tidigare. Dock betydligt mindre vobbel på gängstången.
Sen har jag insett att temperaturen gör mycket för hur snabbt jag kan köra mina axlar. Vet inte om det är plasten i muttrarna eller kullagren eller motorerna eller eller eller....

Skall väl byta ut Y också mot M10, och jag borde verkligen vända Z så att jag utökar arbetsområdet. Men -25 ute gör att garaget trots lite värme är ogästvänligt...

Författare:  X-IL [ 21.12 2010-01-11 ]

Har påbörjat vändningen av Z för att utöka arbetsytan och minska hävarmen, men jag börjar misströsta, det blir alldeles för mycket jobb. Funderar allvarligt på att flytta fram bordet istället och behålla den gamla setupen, men kanske försöka staga lite mer. Skall försöka lägga upp en bild eller tre. Till råga på allt får jag lov att kolla upp varför min JULA-fräs vid lite tyngre fräsjobb "svänger av" från tänkt fräsväg. Jag har dragit åt ställskruvarna på glidspåren för Y till max nu, nästan oanvändbart. Kanske är det spindeln eller hela pelaren som roterar. Nå det skall kollas upp närmare i alla fall. Min prototyp för flyttning av X-skruven blev inte vacker.

Författare:  X-IL [ 21.59 2010-01-17 ]
Inläggsrubrik:  XIL:s skrot-CNC tagning 2

Vändningen av Z blir inte av, med rätt material hemma så hade det inte varit så svårt, men just nu så finns inte budget för det, och på skroten har jag inte hittat det jag söker. Jag satsar istället på att med andra enkla medel få till ca 20-30mm med bordet på samma ställe som tidigare, sen flyttar jag nog bordet lite också så då blir det nog snarare 70mm extra i Y-led.
Dessutom flyttar jag upp gängstången (som nu blir M10) mycket närmare botten på portalen, istället för det långa utsticket jag hade tidigare. Botten på portalen är nu också utbytt till en kraftigare plåt så på det hela skall det bli stabilare också.
Eventuellt vänder jag hela fräsen "bakochfram", gillar inte riktigt att stegmotorn sticker ut i framkant för spån och damms skull, men å andra sidan sett, om jag flyttar bordet så kommer det att täcka det mesta av den i alla fall.
Nackdelen med detta är att jag efter detta får ännu lite mindre Z-spann, men det tror jag faktiskt är hugget som stucket.
Funderar slutligen på att skruva en ram runt hela bordet för att mindre svikt i det, jag tror att jag kan klara detta utan att inkräkta på XY-området.

Arbetet har väl flutit på rätt bra, men jag har fastnat lite på hur jag skall få upp lagerhusen och motorn i rätt nivå när jag flyttar upp Y-gängstången (även detta hade varit lätt om jag bara haft lite grov aluplattstång hemma). Tror dock att jag kom på en lösning precis när det var dags att gå in från garaget.

Jag skall försöka fixa lite bilder imorgonkväll eller så, lättare att förstå vad jag gaggar om då, och betydligt intressantare tycker jag själv.

Författare:  X-IL [ 09.38 2010-01-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Gillade sättet som kablarna hålls på plats i denna film : http://www.youtube.com/watch?v=5SS8aT-D-IQ&feature=player_embedded,
gillar när folk "tänkt utanför lådan". På något vis måste jag lösa detta för min fräs också.

Författare:  POS [ 13.11 2010-01-24 ]

Intressant lösning, undra om det är nått jag ska prova med min dammsugarslang.

Författare:  v-g [ 13.29 2010-01-24 ]

X-IL:Vackert så man :drool:

Lär kosta dock :verysad:

Författare:  jojje [ 19.56 2010-01-24 ]

Joe (kändis från CNC-zone) har använt den principen i flera år. Funkar bra.

Författare:  X-IL [ 22.29 2010-01-31 ]

Jaha, lovade lite bilder, det blir det inga...
Trodde att jag skulle få ordning på Y-drivningen idag, men det var lögn i h-vete att få till det. Lite krokig gängstång och lite annat skit satte P. Idén med att svarva av gängstång och gänga om den lät mycket enklare än det var. Framförallt så bidrog omgängningen med stora problem eftersom jag inte kan gänga i den svarv jag lånat, alltså blir det handgängning a la våld och allt blir krokigt.
Tror att jag skall beställa lite 6900-lager eller 10mm axiallager och köpa nya raka gängstänger, och sedan försiktigt svarva ner ändarna för att få på bensinslangarna bara. 6900-lagren är mest för att jag redan har "lagerbockar" som är 22mm.

Hade de ACME-stängerna jag har varit lite längre hade de åkt på istället, men de är för korta, och eftersom jag redan tycker jag har för litet arbetsområde så känns det inte som ett alternativ.

Jag hoppas verkligen att jag får ordning på Y-drivningen veckan som kommer, vill avsluta det här ett tag, men inte med fräsen i delar.

Författare:  X-IL [ 16.05 2010-02-03 ]

På vinst och förlust skickade jag iväg ett mail till huvudleverantören av skrot till fräsen, frågade om de kunde sponsra med lite delar mot att de fick ha CNC:n på hemsidan. Det kunde de ställa upp med, så nu längtar jag tills det töar :)

Jag passar på att rikta ett tack till Kolbäcks Återvinning redan nu! Bra priser på lösskrot och mycket spännande att kolla på.

Författare:  X-IL [ 22.09 2010-03-02 ]

Jaha, då har jag äntligen fått ändan ur och satt ihop det sista på fräsen. Tyvärr blev den inte snabbare än innan, får bli framtida uppdateringar för det. Så här ser den ut nu, nästan precis som innan:
Bild

Jag blev lite olycklig när min 100x100mm ficka inte var kvadratisk, det var dock skit bakom spakarna då jag glömt ändra steg per enhet sedan jag bytt till M10-stänger.

Jag testade även att gravera lite text i ett kretskortslaminat bara för att se hur det funkade, det ser ut som att jag har ett litet glapp i Z, jag baserar det på att jag ser en punkt där fräsen går ner i materialet. X & Y glappar nog några hundradelar också, men tror inte jag kan dra åt muttrarna så mycket hårdare, förutsatt att det är där det glappar. Försökte ta kort men lyckades inget vidare, hursomhelst så såg det ut så här, texten är 10mm hög.
Bild
Troligtvis skulle jag tjäna en del på att fixa ett stabilare spindelfäste än det något provisoriska som syns ovan, det är ju inte speciellt svårt att ordna heller.

Författare:  X-IL [ 20.48 2010-03-04 ]

Nehej, det ser ut som att jag får glömma att fräsa kretskort i denna maskin :( Det är något som inte riktigt lirar. Om det är dålig rundgång, glapp, vibrationer eller vad det är, men det blir helt enkelt inte bra nog. Skall göra ett försök till imorgon, med ett enkelt varv runt alla ledare, det verkade som att det var passen efter det första som åt upp mer och mer av ledarna när man väl hade hittat rätt fräsdjup. Jag tror att jag får det hyfsat plant, vilket annars brukar vara ett problem, tycker att det ser jämndjupt ut överallt. Kanske skulle det hjälpa med en ny gravyrstickel också, men trots att de inte kostar mycket hos SWECH så tillåter inte budgeten det just nu. Riktigt irriterande är det!

Jag får väl helt enkelt hålla mig till annat, det hade bara varit så skönt att slippa etsa kort. Borrningen skulle jag ju faktiskt kunna låta maskinen sköta om man gör den innan etsningen, sen bara rikta efter hålen.

Författare:  Swech [ 21.11 2010-03-04 ]

Jag skickar dig en 0.2 stickel så kan du komma vidare.. :D

Swech

Författare:  X-IL [ 21.21 2010-03-04 ]

:D :D :D :tumupp:
Man tackar man tackar!
Ibland kommer hjälp från oväntade håll.

Författare:  X-IL [ 11.35 2010-03-05 ]

Kom på att det kanske är så att PCB-GCode lägger isolationsbanor runt jordplanet från EAGLE också, det kan ju förklara att jag tyckte den körde lite väl mycket på samma ställen. Får se om jag hinner göra en annan variant ikväll samt ta lite kort på testkorten för att kunna få en bättre bedömning av er.

Författare:  v-g [ 11.50 2010-03-05 ]

Man kan ställa in hur mycket den ska isolera runt varje bana samt hur mycket den ska ta åt gången tills den kommer upp i isolationsavståndet.

Själv fick jag korten att se bra ut MEN troligen hade jag fräst för grunt för att det skulle fungera och jag fick otroligt mycket överledning mellan banorna (och såklart under komponenterna som var ditlödda :evil: ) Kolla detta NOGA innan du går vidare.

Troligt är också att jag hade en för bred fräs då den var typ 60grader eller nåt liknande, de nya jag fått (köpa) av swech är mycket spetsigare än den gamla så jag hoppas på dessa.

Fast hur bra man än fräser tror jag att etsat blir snyggare alla gånger. Däremot borrningen är superguld att ta med fräsen det är det allra värsta enligt mig. Det som normalt kanske tar 1-1½ timme tar 5 minuter. Normalt måste man ju annars sitta hyperkoncentrerad för att inte borren ska leka gå-av-leken, detta samt kresskopia som varvar upp/ner är inte så roligt. Där vinner fräsen alla gånger.

Författare:  X-IL [ 12.24 2010-03-05 ]

Jo visst vet jag att man kan ställa in avståndet, men med jordplan så känns det när jag kollar på verktygsbanorna att den även om jag ställt in för ett pass så går den ett varv runt jordplanet också, är väl ett icke-problem om allt lirar som det ska.

Författare:  v-g [ 10.12 2010-03-06 ]

Svängen runt jordplanet trollade jag bort den ligger nämligen sist i G-koden så du kan ju gissa hur jag trollar :mrgreen:

Författare:  X-IL [ 14.09 2010-03-06 ]

Smart, där hade jag i och för sig förmarkeringen för borrpunkterna, men det behövs nog inte när man låter maskinen borra kanske. Jag glömde nämna att jag bröt en borr (0,8) när jag borrade ett testkort, så något problem har jag med rakhet, vibrationer, rundgång eller annat. Har skruvat bort en del glapp sen dess. Har åkt på en förkylning så har inte hunnit labba nåt mer ännu.

Författare:  v-g [ 21.14 2010-03-06 ]

När jag borrade ett etsat kort blev det faktist bättre än när jag borrade det jag just fräst TROTS att jag varken rubbade kortet eller fräsen, bytte bara verktyg :humm:

Annars är det ju enkelt jag bara jogg:ar till ett hål i ena hörnet sen går "offline" och ställer mig rätt på punkten på skärmen. Därefter kontrollerar jag med en punkt i motsatta hörnet om det stämmer, gör det det så kör jag.

Författare:  X-IL [ 23.06 2010-03-06 ]

Det låter ju som en framkomlig väg, får se om den provas någon gång. Jag har ju etsat hela 6 kort i mitt liv eller något...

Författare:  v-g [ 23.19 2010-03-06 ]

Kan meddela att det är skönt när 28 pinnars IC bara "glider ner" i hålen något som INTE brukar bli fallet om jag handjagar.

För enklare kort tror jag på fräsning det ger väldigt snabbt ett färdigt kort samt att man kan kapa det med fräsen helt vinkelrätt. Däremot är det mer avancerat, ytmonterat osv är det lätt att det ligger småspån kvar (de fastnar också de asen :evil: ) och detta kan vara fatalt tunna banor är också lite knixigt, har man osis så släpper banan från kortet något som aldrig händer när man etsar tex.

Bäst sätt för kretskort är ju som alltid UVlåda osv och det är nog på det man ska sikta om man ska göra massor med kort. För enstaka duger det ju med fräsen och sen kortsluter man intilliggande banor med nätagget så att ev. spån isf ger utslag eller bränns bort. :twisted:

Författare:  X-IL [ 20.40 2010-03-08 ]

Hmm, har brutit av ytterligare ett par 0,8mm borrar. Tycker mig kunna se rundgångsproblem, men har inga möjligheter att kolla upp det. 1mm håller dock. Har en annan spindel som jag funderar på att använda till borrning då jag tror att den kanske har bättre rundgång, men problemet är att den är på endast 40w och fast varvtal(minicraft DC-maskin, gammal som gatan), så någon fräsning med den lär det inte bli. Och att hålla på att byta spindel mellan fräsning och borrning... nja.

Tror att jag kan få godkända resultat med en fräsch stickel och rätt djup, har gjort lite testkörningar, men får väldigt mycket skägg som inte är så trevligt, går delvis att putsa bort med smärgelduk förstås, men det skall väl inte behövas. Eller kanske beror skägget också på taskig rundgång på spindeln.

Nej nu ska jag försöka glömma detta och inta en daglig dos TV istället.

Författare:  X-IL [ 20.13 2010-03-10 ]

Ett stort tack till SWECH för stickeln, tyvärr kan jag inte prova ikväll då jag är hemma ensam med barnen, sambon ligger på sjukan :(

Författare:  X-IL [ 20.43 2010-03-10 ]

Om man kollar på nedanstående bild så kanske det inte är så svårt att förstå att jag inte fick riktigt bra resultat när jag isolationsfräste...
Bild
(Den nya stickeln nertill om det nu är någon som inte fattat det redan :) )
Lär gå betydligt bättre att få tunna fina fräsningar nu.
Den gamla har visst fått lite stryk!

Författare:  Swech [ 21.14 2010-03-10 ]

Det behövs tyvärr inte mycket för att de skall få stryk... Det är ju inte så mycket material kvar i toppen
Kör försiktigt. :)

Swech

Författare:  X-IL [ 21.15 2010-03-10 ]

Denna skall vårdas ömt, det lovar jag.

Författare:  X-IL [ 20.44 2010-03-13 ]

Jag verkar helt klart ha rundgångsproblem, testade att gå ner bara precis så det inte ens gick igenom kopparen och joggade lite, och det spåret var klart bredare än de 0,2mm som spetsen skall vara. Jag TROR att det är rundgångsproblem i spindeln och inte vibrationer då jag inte tycker mig kunna känna några vibrationer i spindelfästet som skulle vara ens i närheten av vad jag verkar ha för "fel".

Författare:  X-IL [ 23.11 2010-03-13 ]

Bytte spindeln till en äldre sån här
Bild
Och provfräste litegrann, vilken skillnad, fina tunna spår, enda problemet var att jag hade inte fått laminatet plant, det skiljde ca 0,1mm och eftersom det var ungefär önskat djup så blev det lita kajko, ökade successivt djupet och körde om samma program, inte ens då blev det speciellt dåligt. Då kör jag ändå med borrchucken, man kan stoppa i dremelns spännhylsor och Dremelkopians mutter och köra så också(Dremel verkar ha tunnare axlar, deras muttrar passar inte min kopia eller denna), vet inte om det blir bättre dock, kanske är det där mina rundgångsproblem sitter? Skall testa det också nästa gång.
Det är en liten DC-maskin, jag har en 12volts-vårta, men den är märkt 9-18 så jag funderar på om man inte skall slänga ihop en 18V PSU och sen PWM:a den lilla tingesten, för just nu är det fast varvtal.

Måste säga att jag blev grymt överraskad över skillnaden, nu vet jag iaf vad jag skall använda för spindel när det är dags för kretskort, skall bara fixa till bra spindelfästen som är utbytbara utan för mycket krångel.

Författare:  X-IL [ 11.16 2010-03-14 ]

Testade nu att borra kortet och nu bröts inte 0,8-borrarna. Lyckades tyvärr rucka spindeln lite så det inte blev borrat i centrum. Snart ska jag nog ha lyckats få till ett plant laminat och sen få det borrat, då lägger jag ut bilder, just nu är det inte så vackert, men enskilda resultaten är bra nu. Nu skall allt bara lira ihop. Sen fick jag för lite Z-område med nya spindeln, så verkygsbyte måste ske utanför bordet, men det är ett mindre problem.

Författare:  X-IL [ 15.55 2010-03-15 ]

Äntligen ett mönsterkort jag törs visa:
Bild
Bild

Enda smolket i bägaren är väl att borrningarna inte kommer i centrum, måste bero på endera dålig fastsättning av spindeln eller vändglapp eftersom det varierar mellan olika paddar. På det hela taget är jag nöjd om det blir så här bra. Borrade för grunt, så fick ta den sista tiondelen eller så för hand.

EDIT: Kortet är ca 30x37mm och borrhålen är 0,8mm och 1mm.

Författare:  sm2wmv [ 18.05 2010-03-15 ]

Ett tips kan vara att först köra med en konisk fräs, typ gravyrspets när du ska borra. Då har du fina styrning för borrarna att gå i. Så gör man iaf vid "riktig" kretskortsfräsning.

Författare:  X-IL [ 18.34 2010-03-15 ]

Så sant, hade avaktiverat det när jag gjorde g-koden för detta kort. Får slå på det för nästa kort, men jag vet inte hur mycket det kommer hjälpa, vissa hål är ju rätt långt "off". Hur som helst är det en bra synpunkt.

Författare:  jojje [ 19.17 2010-03-15 ]

sm2wmv skrev:
Ett tips kan vara att först köra med en konisk fräs, typ gravyrspets när du ska borra. Då har du fina styrning för borrarna att gå i. Så gör man iaf vid "riktig" kretskortsfräsning.

Har jag aldrig hört om. Vid "riktig" kretskortsfräsning borrar man väl aldrig för hand?
Ska man fräsa, som vid kretskortsfräsning, så kan man väl inte "förborra" med en gravyrspets?

Författare:  X-IL [ 20.04 2010-03-15 ]

Jojje, tror att han menade att man gör små dimples under isolationsfräsningen, som sedan tjänar som startgrop för borren. Vet dock inte hur mycket en HM-borr vandrar om det inte finns något glapp, borde vara minimalt. I PCB-GCode finns det en option om man vill ha dessa små gropar eller ej. Och nej jag borrar inte för hand, då hade jag inte tyckt det var konstigt att hålen kom snett.

Författare:  jojje [ 21.53 2010-03-15 ]

Aha, då förstår jag vad han menade med "riktig" kretskortsfräsning.
Solly att jag missförstod inlägget, mina tankar jag hos en "riktig" kretskortstillverkare.

Men å andra sidan. När man gör en "riktig" kretskortsfräsning, då borrar man också. :wink:

Författare:  sm2wmv [ 23.34 2010-03-15 ]

LPKF-fräsen vi har (S-62) för kretskortstillverkning så har den ett steg som heter Marking drills som borrar fiducials och även små styrgropar för borrarna. Sedan nästa steg så borrar den alla hålen. Jag har aldrig provat hur det blir utan eftersom de rekommenderar att man gör så, plus att steget går väldigt fort.

Författare:  jojje [ 13.33 2010-03-16 ]

sm2wmv: Jag körde på en S-100 från mitten på 80-talet tror jag det var.
I programvaran som följde med fanns inte förborrning, men det är nog att föredra, fast att jag körde aldrig av några borr.
Ska man handborra, så bör man ha så små öppningar i öarna man kan. Då åker inte borren åt sidorna utan styrs upp av kopparn.
Dom flesta har för stora "hål" eller inga alls. Det funkar dårligt. En gravyrspets är bra mycket stadigare än en 0.4mm borr. :D

Jag var inne på http://www.Solectro.se och tittade på deras LPKF PROCONDUCT för att genomplettera korten.
Kittet kostade 8980:- men jag hittade inte vad pastan kostar per 2.5g när den tar slut. Vet du nåt om det, eller kan ta reda på?

Jag har länge tänkt på att göra en liknande borr/fräs som en LPKF, helt i aluminium. Kanske man ska titta på det igen, hmm...
Ni har ju ATM på eran maskin. Såg inte heller några priser på det på Solectros hemmasida, men troligtvis kostar det skjortan. :D
Vad kostade hela maskinen? Den jag använde förut kostade runt 130,000:-

Författare:  sm2wmv [ 16.26 2010-03-16 ]

Jag vet tyvärr inte vad pastan kostar, men skicka iväg ett mail till Solectro så får du nog svar på detta, möjligen kan det gå med vanlig lödpasta? Jag var på väg att köpa proconduct men vi valde att köra med den kemiska genompläteringen istället, frågan är dock om det var ett misstag. Det är rätt mycket pyssel och det blir små ojämnheter på kopparytan vilket försvårar fräsningen. Jag har börjat använda 18um koppar rakt igenom just bara för att kompensera för det pålagda kopparskiktet. Dock måste jag säga att pålitligheten av den kemiska genompläteringen är rätt god.

Vore väldigt intressant att höra något omdöme om PROCONDUCT, för är det bra kan det vara något att överväga, tror det är betydligt fortare process än kemiska genompläteringen som totalt tar över 3h, och då är det lite handpåläggning också plus försvårning av fräsprocessen sedan.

Hela maskinen med tillbehör (kamera, vakuumbord, dammsugare) kostade 200 000kr med lite rabatt + moms. Kameran är verkligen ett fint tillbehör. Den gör att inkalibreringen av fräsdjup/bredd går betydligt smidigare plus att man får väldigt exakt återplacering av kort vid användning av fiducials.

Författare:  jojje [ 14.25 2010-03-17 ]

Fick svar för en stund sen, men vad som ingår i "uppdaterings-kitet" har jag ingen aning om. Är bara pastan prissatt, så blir det svindyrt, 115:-/gång, för man kan nog inte spara på det som blir kvar. Det torkar nog. Även om det andra följer med, så blir det inte billigt iaf. :wink:

Hej Jojje

När pastan som är en speciell sådan tar slut beställer man påfyllning och här finns följande material:

933011 6110 Pasta i förpackning a 2,9g x 20 st pris: 2 310:-
933011 6159 Skyddsfolie 20 st, filter 10 st. Cover foil 10 st.
933011 6148 Honycomb vakuumplatta 4 st.
933011 5891 LPKF Cleaner för borttagning av oxider

Författare:  X-IL [ 15.41 2010-03-17 ]

Vi kanske skulle starta en tråd om alla aspekter av kretskortsfräsning.

Författare:  X-IL [ 21.17 2010-03-17 ]

Fräste ut ett litet kort, ca 33x36mm. Den fula repan är från när en borr hade gått av och MACH3 körde tillbaka till samma ställe, rapid height 0 är inget bra alternativ :(
De kajko hålen måste bero på att spindeln rubbas, för förborrningarna (som syns som konstiga utliggare på vissa borrhål) kommer precis där de ska.
Bild
Riktigt nöjd med isolationerna, lite fransigt på något ställe, kan bero på att den går förbi två ggr på nästan alla ställen. Fräste även ut konturerna, men med min svaga spindel är det en halv millimeters djup och ca 100mm/min som gäller. Upptäckte även att anledningen att den borrat för grunt tidigare var att jag hade för hög Z-hastighet, av någon anledning så gick den inte hela vägen ner då, märkte det på "förborrningarna" som inte syntes trots att de var lika djupa som isolationerna.
Skall bli spännande att bestycka kortet, blir antagligen imorgon.

Författare:  Fräsen [ 21.55 2010-03-17 ]

Är centrumborren eller gravyrstiftet (vilket du nu använt för att markera med) lika högt inställt som själva borren? Felet verkar vara rätt konsekvent snett ner till vänster. Troligtvis står spindeln snett, ganska rejält. Om du haft olika höjder på centrumborren vs. borren så är det rätt troligt att spindeln står snett.

Författare:  X-IL [ 21.58 2010-03-17 ]

Det är ju en tanke. Skall kolla upp det, att den inte sitter hundra rakt är nog mer troligt än inte.

Författare:  v-g [ 14.08 2010-03-18 ]

Fick samma fenomen på ett kort och är ganska säker på att jag inte rubbade spindeln nämnvärt. Nästa gång kör jag separat borrning där jag manuellt centrerar över ett hål det går precis lika bra. Jag körde PCBtoGcode i eagle.

Författare:  X-IL [ 12.09 2010-03-29 ]

Mitt spindelfäste lutar! Hela min portal lutar... ca 3mm på 100mm, inte bra! Fattar inte hur jag har kunnat missa det. Det är infästningen mellan portalvagnarna och benen som dragits sned, för klent helt enkelt.

Författare:  X-IL [ 11.50 2010-04-09 ]

Jag har inte gjort något åt portalen ännu, men jag har planer på hur jag ska göra i alla fall. Jag har varit på Kolbäcks Återvinning igen och hämtat lite material till uppdateringar, en ca20x100mm aluplattstång på ca 70cm, fyra stycken 1m+ kromade stänger dia 22mm, lite bult och distansskruv och säkert något mer. Ja just det, en liten bit 10mm tjockt vinkelalu också, tänkt till spindelfäste.

Tanken är att jag lägger på två 20mm plattor under portalbenen, då klarar jag omöjligt att dra åt så att materialet deformeras nämnvärt, och får dessutom 20mm extra på Z, vilket behövs. En tanke var att lägga hela plattstången som botten i portalen, men det blir för mycket extratyngd.

Trimmade in X och Y-axlarna igår också, Y blev ingen större skillnad, men X:s snabbmatning ökade 150% från 400mm/min till 1000mm/min. Y måste jag undersöka vad/om det är något som går tungt, rakheten och inriktningen av skruven samt rakheten i motorns anslutning till skruven.

Dock tror jag att det snart blir ett litet break i utvecklingen av fräsen, våren är här med en massa måsten och borden.

Författare:  X-IL [ 06.43 2010-09-02 ]

Hittade en likadan spindel som jag använder till kretskort på tradden: http://www.tradera.com/Minicraft-minisl ... _117813564 , saftigt prissatt men min spindel var ju extremt mycket bättre rundgångsmässigt än vad dremelkopian är. Har till och med för mig att jag använde chucken och inte spännhylsor. Det är en pyttemaskin med lite effekt så räkna inte med att kunna avverka några stora mängder, men som sagt för isolationsfräsning funkar den fint tycker jag. Sen kan man ju bygga PWM-styrning(se min tråd) till den och mata på lite extra spänning för att höja varvtalet lite.

Fasen nu belv jag ju sugen att borra de där hålen som saknas för att kunna skruva isär och ihop min fräs igen.

Författare:  X-IL [ 20.58 2010-10-17 ]

Jaha, då har jag monterat ihop fräsen igen, men det blev bara 10mm distanser under portalbenen. Men inte fasen blev det rakt för det, antagligen är det snett sågade profiler eller nåt jag inte ser, men nu har jag kommit fram till att det blir att shimsa upp det istället. Nå jag har i alla fall tjänat 10mm på Z:s arbetsområde, alltid något.
Riktigt sugen på att ännu en gång byta skruv på Y, nu till trapets, eller om man skulle få tag på en kulskruv nånstans, 600mm snabbtransport känns inte så roligt på längsta axeln. Visserligen kanske det skulle ge en del att byta till samma typ av skruv (M10), som är spikrak och sen rikta upp allt noggrannt igen också.
Nå först och främst är det shimsning som gäller för att inte ha en vinkel på Z.

Författare:  X-IL [ 20.35 2010-10-19 ]

Ja då lever fräsen igen, har bara provfräst en circular pocket, det ser runt ut i alla fall, men storleken är lite liten, skall kolla upp mer noggrannt senare. Först ställde jag in 3,175mm fräs, det blev alldeles för litet. Mätte sen fräsen och den var runt 3mm, kanske lite lite mindre. Ställde ner till 3mm och då blir hålet (22mm dia, 5mm djupt i spånskiva) ca 21,5mm mätt med skjutmått(svårt i runda hål och speciellt i spånskiva). Ett 22mm kullager går inte att trycka i i alla fall.
Att fräsen bara skulle vara 2,75mm är osannolikt, så antagligen har jag stigningsproblem på en eller två skruvar (mätte inte på flera ställen så vet inte hur ovalt hålet är).
Nå det var kul att få igång den igen. Nu skall det väl byggas lämplig låda till elektroniken nån gång.

Författare:  X-IL [ 22.25 2010-11-11 ]

Kört en del med CNC:n, skulle fräsa ett mönsterkort. Första gick åt h-vete då jag bröt ett par borrar(pga dålig riktning av spindeln) och klantade mig vid omstarten. Det andra gick bra rent maskinmässigt, men resultatet blev inte alls speciellt bra. Mina cirklar ser nu ut lite grann som citroner och jag körde nog lite för djupt.
Så innan nästa kort (skall vara ett reflexgivarkort enligt Tecnos schema) blir det till att göra något åt backlashen och i värsta fall kompensera för den. Dessutom tror jag att jag skall sätta på min minicraft-spindel för att erhålla lite finare spår då den har bättre rundgång.
Om jag ändå måste göra en eller två nya muttrar så funderar jag på om jag inte skall byta till ACME-stång istället. I såna fall blir det nog att göra muttrar enligt principen i tråden: viewtopic.php?f=5&t=45297

Varför kan jag inte ramla över lite små kulskruvar på skroten förresten? :tumner: :doh: :humm:

Författare:  X-IL [ 08.44 2010-12-10 ]

Jaha, ropade in två st 255mm THK SR20 skenor med två vagnar(SR20V) på varje. Tänkte att jag skulle byta ut någon av axlarna från nuvarande linjärlagringslösning. Men genom att skenorna är så korta så vet jag inte riktigt hur jag skall göra.
Det känns lite onödigt att använda fyra vagnar till X-axeln, och jag skulle få alldeles för litet arbetsområde (150mm ca), då är frågan om det går att använda en vagn per skena för X? Då får jag ca 200mm och det skulle jag kunna nöja mig med. Eller är det bättre att använda båda skenorna skarvade till en lång och två vagnar? Momentet det borde klara utan problem enligt spec är då 210Nm. Med dubbla skenor (parallellt) lär ju inte momentet vara ett problem innan resten av strukturen vrider sig.
Allra helst skulle jag givetvis få tag i längre skenor, då skulle nog Y-axeln bestyckas istället, och X bestyckas med en avkapad linjärhenhet med runda "supported rails" istället. Z skulle ju givetvis vara rätt val för de skenor jag köpt, men det är den jag tycker är bäst redan med kulbussningar.
Det här var mest för att få ner mina funderingar på pränt för att kunna återkomma senare, men jag skulle givetvis vara glad om någon hade några kommentarer att ge.

Författare:  X-IL [ 13.45 2011-01-03 ]

Inga åsikter om förra posten?
Monologen fortsätter. Jag har lagt ut en krok om att jag är intresserad av lite skrot från en lokal handlare/rep.verkstad för kulskruvar och linjärenheter mm. Har åtminstone fått ett positivt svar att de skulle kolla vad de hade. Skrot för dem kan vara guld för mig.

Författare:  thewho [ 21.26 2011-01-03 ]

Jag tycker inte att du ska byta ut någon av axlarna när skenorna du har är så korta, men jag kan inte se att de skulle vara något problem att använda två vagnar och två skenor till en axel. Självklart skulle ju 4 vagnar va bättre men jag tror inte att de gör någon skillnad i de här fallet :humm:
Men å andra sidan har jag aldrig fått pilla på såna linjärlager :lol:
Keep I't up :)

Författare:  X-IL [ 08.43 2011-01-04 ]

Tack för lite feedback, nej det blir nog inget ombygge med dessa linjärlager innan jag har något mer gottigott att peta på. De hamnar nog på ett dremelstativ ett tag.

Författare:  POS [ 09.27 2011-01-04 ]

Jag tycker inte du sak kompromissa med en vagn eller skarvade skenor.
Gör en bra axel i stället och sätt en kulskruv på den, när den är komplett kan du bestämma dig för om den är till en
Z-axel eller om 150mm duger till y-axel kanske?

Jag tror inte det är värt att jaga stort arbetsområde på bekostnad av stabilitet och funktion.
En lite stabil noggrann fräs har man mer nytta av än en stor som har dålig noggrannhet och stabilitet.

Bygger du en liten stabil fräs kan du lätt bygga en större senare med hjälp av den.

Författare:  X-IL [ 10.30 2011-01-04 ]

POS>>> Du har nog helt rätt. Dock har jag redan med min nuvarande tyckt att arbetsområdet är lite klent, mest beroende på att jag fräst ut en massa 3D-pussel.

Författare:  X-IL [ 09.51 2011-01-17 ]

Fick en gammal Yamaha CD-spelare idag, tänker bygga in mina drivkort i den, samt nån form av BOB också. Den är ganska stor, men tyvärr inte tillräckligt stor för att få in min transformator. Så nu ska det hittas lämpliga kontaktdon och annat "bra att ha" att fylla lådan med. Skall bygga in mitt spindelkontrollkort också förstås.

Författare:  X-IL [ 22.50 2011-01-27 ]

Har nu rensat ur Yamahan, och små planer om utformningen tar form i mitt huvud. Har dessutom samplat lite stegmotordrivkretsar från ST, skall se om de kan ge lite mer kräm (på pappret kan de det i alla fall).
Jag har ju dessutom så smått börjat knåpa på en DIY-spindel, men det första försöket gick inget vidare. Just nu är det små små framsteg då och då, då jag nu prioriterat upp mitt STORA projekt att renovera en VW buss från 1966. Försöker fördela garagetiden jämnt mellan projekten man håller på med så att inget står helt still nån längre stund. Dessutom skönt att kunna lägga sig under bussen och kapa rost när man tröttnat på att försöka få till fräsen eller saknar det där som krävs för att fortsätta. Det omvända gäller givetvis också.

Författare:  Cano [ 12.21 2011-01-28 ]

Jag känner igen det där med många projekt på G, och håller med om att det är skönt med lite variation (speciellt när det inte går som man tänkt).
Fint arbete med fräsen, visar att det inte krävs så stora medel för att bygga en CNC fräs.

Författare:  X-IL [ 12.40 2011-01-28 ]

Tack!
Nej det krävs inte mycket alls. Hade jag köpt elektroniken till dagens priser på eBay hade hela fräsen hittills gått på under 2k, frågan är om jag är över det ändå? Sen har man ju köpt en hel del verktyg under tidens gång, men dessa används ju till annat också.

Författare:  X-IL [ 21.29 2011-01-29 ]

Startade upp fräsen i kväll för att kolla vad det är som är akut att åtgärdas. Ett stabilare spindelfäste som dessutom är vinkelrätt på alla ledder är väl numero uno. Körde ett litet kretskort (jag vet att det egentligen heter mönsterkort), spindeln satt tydligen lite löst, ingenting kom där det skulle. Satte sen fast den lite bättre men fortfarande provisoriskt och körde ut samma banor fast på en bakelitbit bara, då såg det mycket bättre ut. Men cirklarna är fortfarande synbart orunda, om det är spindeln som sitter löst eller backlash eller en kombination vet jag inte just nu. Lite nya skruvar och muttrar skulle inte sitta fel för att få till hastighet och glapp, trapets med acetalmuttrar ligger väl nästan inom budget, kulskruvar skulle jag behöva vinna på lotto eller byta mot något.

Författare:  X-IL [ 22.34 2011-01-31 ]

Så, då har jag åtminstone fixat ett stabilare fäste till min pyttespindel. Jag tror att jag fick den väldigt bra i vinkel mot alla axlar också, provade att borra några hål med 0,8-borr som jag alltid brukar knäcka innan jag kommer på att spindeln rubbats, nu höll borren :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Rundgången på den lille verkar vara klart mycket bättre än på FERMen, trots att det sitter en borrchuck på den istället för spännhylsor. Dock har den samma spindelgänga så det går att använda spännhylsor eller flytta över chucken till en FERM t ex, vet dock inte om det är chucken som är bra eller maskinen i sig. Sen går motorn inte för fullt heller, specad upp till 18V, går på 12V nu. Det är till denna spindel jag skall ha mitt spindelkontrollkort, borde koppla in det nu och testa av lite mer.
Skall prova att fräsa ett kort nån dag för att se om jag kan komma hela vägen utan missöden. Dock har jag fortfarande glapp i nån av skruvarna, tror det är Y om man kollar på hur cirklarna blir.

Författare:  thewho [ 22.40 2011-02-02 ]

De va länge sen som de kom upp några bilder på fräsen :wink:

Författare:  X-IL [ 07.45 2011-02-03 ]

Kan bero på att den ser likadan ut fortfarande tyvärr. Men jag har lite motivation nu så det kan hända lite saker framöver. Jag har dessutom fått en ny kollega som jag ligger på som en igel för att han ska få ändan ur och börja bygga en MDF-fräs, det hjälper också till med att få saker att hända med mitt eget projekt. Plus alla fina Borisfräsar och inte minst din fräs thewho.
Just nu slåss jag med ett mycket irriterande glapp som jag inte riktigt kan lokalisera.

Författare:  thewho [ 13.08 2011-02-11 ]

Hoppas det löser sig :)

Författare:  X-IL [ 08.12 2011-03-14 ]

Jaha, efter att ha umgåtts med den mycket entusiastiske Zealotry så har jag nu fått blodad tand för det här med CNC igen. Köpte långa INA-skenor på forumet häromveckan, så igår rev jag ner fräsen, skall börja med att byta ut Y-axlarna mot skenorna. Givetvis saknade jag lämpliga muttrar att föästa skenorna i mina profiler med, så kvällen avslutades med att börja tillverka 10 st muttrar i aluminium som skall vara istället för riktiga t-spårsmuttrar (eftersom jag inte vet vad jag har för profiler är det svårt att hitta passande muttrar). Dessa är nu färdiga för att såga isär.
Sen skall en ny bottenplatta till portalen fixas, har en fin bit 20mm alu, men portalen är redan mycket tyngre än basen på fräsen, så jag vet inte om jag skall tänka om lite kanske.
Genom att de nya skenorna kommer att bygga mycket mindre på höjden så skall skruv osv hamna längre ner nu, vilket innebär att motorfäste och lagringar behöver byggas om också. Skulle gärna ha haft en fyrbacksskiva eller ett ursvarvningshuvud för att tillverka dessa delar.

Sen måste jag också ta beslutet om jag skall använda en eller två vagnar per sida, jag hoppas att en räcker för att kunna bygga om X också sen.

Hoppas komma ut i garaget ikväll igen.

Författare:  X-IL [ 14.32 2011-04-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: XIL:s skrot-CNC, ombygge igen, se sidan 12

Det går inte snabbt när det går långsamt. Men, jag har nu kapat och monterat skenorna för Y på fräsramen. Nästa steg blir att komma på hur portalen skall fixas för att passa bra ovanpå dessa vagnar. Jag kommer att köra med en vagn per sida, jag tror att det kommer att vara alldeles tillräckligt, Dremelkopian lär krokna innan man får så mycket böjmoment att det går tungt för vagnarna.

Jag måste verkligen sätta fart med detta nu. Väntar på en 4-backsskiva till svarven också för att kunna göra nya lagringar för skruvar och motorfästen. Dessutom letar jag och funderar över vad jag ska ha för skruvlösning på X & Y, kulskruv vore ju trevligt.

Författare:  X-IL [ 11.58 2011-04-05 ]

Fick idag tag på en alldeles för stor kulskruv för detta projekt, 32mm diameter med 10mm stigning. Rörelseområdet är väl ca 550mm, totallängd 832mm. Det som saknas är en förspänningsmutter till lagringen.
Får fundera ut vad jag skall göra med den, den passar ju ganska bra som väggprydnad annars, kräver dock sin hylla, tung!

Författare:  X-IL [ 05.41 2011-04-07 ]

Köpte ca 20kg/5m boschprofiler 45x90 till et facila priset 20kr/kg. Visserligen fanns det väl nån liten bula här och där, men raka är bitarna, och hade sk "bolt connectors" i ändarna. Det lutar nu åt att det blir ett helt nytt bygge med dessa profiler, linjärenheterna från Evaldos och INA-skenorna från Evaldos. Då kommer det att bli en större maskin med footprint på ca 1mx1m och XY på ca 400x400.

Jag får väl lägga upp en ny tråd kanske för det bygget. Hoppas hinna cadda lite snart för att få ett hum om hur det kommer att se ut. Så, som det ser ut nu är skrotfräsen "död" och en ny kommer att byggas som kanske endast återanvänder motorer och Z-axel.

Författare:  X-IL [ 19.07 2012-05-20 ]

Jaha, nu börjar det närma sig det oundvikliga, skrotning av delarna till denna maskin eller försöka sälja dem? Jag borde kunna montera ihop det som återstår på en kväll eller så, för att kunna fotografera. Samtidigt lär det ju om det är möjligt att sälja den göras i flatpack...

Jag antar att det egentligen är Z som kan vara av intresse för någon, den är klart bäst byggd. De andra axlarna kommer i så fall att säljas med 20mm rundstång och kullager på avgasklämmor.

Jag behöver både platsen och lite pengar till det nya bygget som är närmare än någonsin till premiär. Samtidigt svider det som sjutton att göra sig av med den, men nu har den legat i en hög i 1½år eller så så jag ser inte varför jag skulle behålla den.

Kan det finnas något intresse?

Författare:  X-IL [ 06.21 2012-05-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

Finns nu en säljestråd :?

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme