XP_BOB, ett DIY breakout-kort

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av X-IL »

Som nog har framgått i många av mina frågeställningar på sistone så har jag knåpat ihop ett breakout-kort. POS och jag har funderat ut vilka funktioner som skulle finnas eller ej. Det är väl egentligen anpassat efter våra behov.

Tillägg: På förekommen anledning, det är alltså ett breakoutkort för parallellport på PC för att styra CNC-maskiner.

Förutsättningarna var som följer:

* Enkelsidigt hålmonterat
* Åtminstone några optoisolerade utgångar.
* Några ingångar, helst isolerade(så blev det inte)
* Relä för spindelstyrning PÅ/AV
* PWM-> 0-10V
* Några vanliga utgångar
* "Billigt", kanske inte billigare än att köpa det billigaste kortet på eBay, men för funktionaliteten man får
* Enkelt
* Litet (mest en följd av Eagle-begränsningen)

Sen fanns det säkert några punkter till som fanns med från början. Att inte alla utgångar är isolerade är helt enkelt för att de flesta drivare idag är optoisolerade i sig. Ingångarna är mest tänkta till mekaniska brytare och är inte isolerade.

Nu efter ett par veckor och diverse strul har jag testat alla funktioner på kortet och snart ska POS få fräsa ut nästa version av kortet där jag fixat de förändringar som behövdes från "beta-versionen".

Lite fakta:
Komponentkostnad: ca 200kr beroende på vad man får tag i eller har hemma
Mått: 100x80mm
Antal utgångar: 7 oisolerade, 4 isolerade varav två "upptagna"(för relä och PWM->Analog).
Antal ingångar: 4 oisolerade
Antal komponenter: 50 utan socklar
Matning: Via USB på PC-sidan, 12V på isolerade sidan.

Här kommer bilder på det något röriga schemat, layouten och routningen, samt på mitt prototypkort.
XP_BOB_2630_schematic.png
XP_BOB_2630_board.png
IMG_0010.jpg
Nu återstår alltså att fräsa ut ett nytt kort (om POS har tid) eller etsa detsamma, det enda som jag inte testat är att ha indikations-LEDar på VO2630-optokopplaren. Konstigt nog beter den sig bra utan, medans PC817 behövde sänka spänningen från 5V(parallellporten ger inte 5V, snarare 3,3V). Jag hade ju kunnat använda dioder istället, men gula LED ger ju dessutom en indikering, det tipset tackar vi för.

Jag vet att det antagligen finns massor av nybörjarmissar på kortet, men det fungerar och det är jag nöjd med.

Jag återkommer när jag fixat ett nytt kort och kunnat testa det mer grundligt.

EDIT: Ett förtydligande
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av X-IL 15 oktober 2011, 15:16:37, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av blueint »

Kul projekt att läsa om :tumupp:
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av ToPNoTCH »

Trevligt

För något år sedan gjorde jag något liknande, fast med
- Lite fler in/utgångar
- H.O's lösning för varvtalsreglering av spindeln.
- Buffrade och "pulluppade" ingångar enligt parallellports standard.
- Drivna utgångar (ULN så man kan köra relä direkt ex.)
- Limit ingångar
- ChargePump styrd (aktiverar bara ingångar med CP signal in)

Taget ur minnet :roll:

Om det är önskvärt kan jag posta schema/layout, så kanske det är något som ni kan plocka lite ifrån.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av X-IL »

Det lät som ett mycket kompetent kort. Du får gärna posta schema även om det här kortet nog inte kommer att utökas så mycket mer. Alltid intressant att se andra lösningar.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av POS »

Snyggt!

Jag fräser såklart ett uppdaterat kort, passar nog på att göra ett till mig själv också. :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av ToPNoTCH »

Enl. tidigare post.
1.png
2.png
3.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av X-IL »

Lite mer pryttlar och pinaler på den, och ganska mycket större, men såklart mer kompetent. Du kör PC817 till steg och riktning också?

Hur kommer det sig att du inte satt en DSUB på kortet, nu behövs det ju ett BOB innan BOB:et?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av tecno »

Dsub är ett otyg, om du kan så byt till Centronics så du kan använda RIKTIG printerkabel.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av X-IL »

Hmmm, nej centronics blir det nog inte. Och varför skulle det vara bättre? Jag säger inte att det inte är det, utan undrar bara varför?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av psynoise »

För mig som är oinsatt kan jag inte se till vilket system breakout-kortet är designat för. Ett tips är att presentera detta högst upp i första inlägget.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av tecno »

X-IL skrev:Hmmm, nej centronics blir det nog inte. Och varför skulle det vara bättre? Jag säger inte att det inte är det, utan undrar bara varför?
Bättre kablage att tillgå helt enkelt, riktiga printer standarden
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av X-IL »

psynoise skrev:För mig som är oinsatt kan jag inte se till vilket system breakout-kortet är designat för. Ett tips är att presentera detta högst upp i första inlägget.
Man blir lite hemmablind, men det är alltså till att styra hembyggda CNC-maskiner från en vanlig PC med parallellport. Jag lägger till det i första inlägget.

tecno>>> Menar du att de flesta DB25 Hona-Hane-sladdar är sämre än printerkablarna? Jag har sett riktigt tunna och rackiga centronicskablar också iofs, men överlag stämmer det nog nu när du säger det. En fördel dock är att jag har och har sett många fler längre centronics-kablar än DB25-DB25.

Jag ska fundera på det, men tror att jag stannar vid DB25.


Det var väldigt lite frågor eller pekpinnar, så endera har jag gjort ett hyfsat jobb eller så håller ni igen :P

EDIT: Lade till svar till tecno också.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: XP_BOB, ett DIY breakout-kort

Inlägg av ToPNoTCH »

Om du nu vill ha mer att göra (du bad om det :wink: ), så bör du kolla upp IEE1284 standarden, så ser du att du behöver lite mer för att ansluta korrekt till en PC paralellport.

Enkel förklaring http://www.fapo.com/1284elec.htm men det finns bättre sidor som är mer detaljerade.

p.s
Om jag minns rätt så gjorde jag mitt kort primärt för att styra kina VFD'er.
Jag har en extra prallellport till detta.

De vanliga step/dir pinnarna var redan isolerade och buffrade på stegmotordrivkortet.

Hade glömt att jag även hade stöd för varvtalsmätning med reflexgivare (Tacho i scemat), med den provades aldrig.
d.s
Skriv svar