XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Bild

Det lär vara lite bättre kräm i dessa... Och trafon kunde jag inte låta bli, trots att jag kanske helst vill ha lite mer än 24V, kan ju koppla på någon av de andra lindningarna (210,220,230,240 tror jag fanns), så kan jag väl få upp spänningen ngn volt till.
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av charcoal »

det verkar vara en trevlig samling! Det där borde ge resultat i maskinen.
Reagerade dock mest på fälgdiametern på bilen bakom...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Hehe, "bilen bakom" är en trehjulig polismotorcykel från biltema
Användarvisningsbild
RobertT
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 juli 2009, 16:29:42
Ort: 192.168.0.3

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av RobertT »

Vart hittar du sånt där, jag önskar att "mina" containrar innehöll såna där grejor :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Sånt där hittar man på min närmsta maskin/metallskrot, igår frågade de om jag var uppfinnare eller nåt. De har sett mig ofta på sistone. Tyvärr får man inte gå in på deras stora område där de tar in "grovskrotet", där skulle man säkert kunna hitta mer linjärenheter och så.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Har nu hunnit provköra en av fyndmotorerna, vetesjutton om de blir tillräckligt starka på 2A, körde på 1,5 och då känns den inte alltför stark, men jädrar vad trevligt den gick, tyst och snabbt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av jojje »

En nackdel med lite äldre motorer är att det är inte säkert att dom klarar microsteg. Kanske inte ens halvsteg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Tror nog dessa klarar halvsteg, kommer faktiskt inte ihå ghur jag hade kortet konfigurerat när jag testade. Halvsteg har funkat i alla mina andra MYCKET äldre motorer.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av jojje »

OK, du kör kanske inte med annat. (Det gör faktiskt inte jag heller.)
Bara det funkar, så är allt bra. :D
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Yiiihaaaa,
Första axeln har nu körts med de nya stegmotorerna och datorstyrning :tumupp: :) :D :o
Sen blev det tyvärr inget mer gjort ikväll, dottern har 40 graders feber. Innan provkörningen hann jag även löda på kablar på två motorer (en gjorde jag igår) samt partvinna kablarna med skruvdragaren.
Provkörningen visade på att det fanns ett par rough spots på gängstången eller Y-axelns skenor, gick jag ner lite i joghastighet var det inte nåt problem, vet dock inte vad jag hade för hastighet, men inte går det snabbt i alla fall.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av Fräsen »

jojje skrev:En nackdel med lite äldre motorer är att det är inte säkert att dom klarar microsteg. Kanske inte ens halvsteg.
Hans motorer kan väl inte vara allt för gamla? De är ju fyrkantiga iaf... Även de äldre runda går att köra på mikrosteg. Vad skulle vara problemet för mikrostegning?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Idag skall jag ta och köpa lite kontakter för snabbkoppling av motorerna tänkte jag. Funderar på dessa från Kjell.
Sen börjar det bli akut med nån slags breakoutkort, om det så bara är lpt direkt till skruvplint.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Fanns ju givetvis inte så många hemma som jag ville, men tre st fanns det åtminstone.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Ikväll blev inte mycket gjort. Bytte motor på X-axeln också och joggade den. Jag får ca 650mm/min på Y och 550mm/min på X, då kan det noteras att gängstängerna är långt ifrån raka, de wobblar rejält. Så med lite finlir tror jag att jag kanske kan komma upp i 700 på båda axlarna i snabbtransport.

Jag kopplade transformatorn på 220-lindningen (borde ge ca 28,5V tomgångsspänning, mätte aldrig, men tyckte det blev en liten skillnad på joggningen) och körde på halvsteg. I morgon lär väl motorn på Z också bytas samt den axeln joggas. Kanske kommer jag också igång med det sista drivkortet igen.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Inser att ca 700 mm/min (560rpm, 3733,33333pps) är riktigt långsamt och jag är inte ens där ännu! Funderar på att koppla in mina gamla runda skräpmotorer och se vad de klarar. De har jag ju ingen märkdata på, men där kan jag ju å andra sidan sett kosta på mig att köra med lite för hög ström, avlider motorn så gör den. Det är nu man funderar varför jag inte testade med de gamla på mina drivkort och till datorn först innan jag bytte...

Jag antar att idéen att köra 6A-motorer på 2A drivsteg har någonting med detta att göra.

Jaha då var kvällen räddad då, operation byte av motorer, igen... Eller, det räcker ju egentligen med att byta på en axel för att se om det är någon skillnad.

Om det inte hjälper så är det väl byte till trapets som gäller, men det är inte aktuellt just nu.
Skriv svar