XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av Fräsen »

långsamt att plana offerskivan i 500mm/min med en 3.175mm fräs, speciellt när man satt överlapp till 80% istf tänkta 20%

20%<80% eller hur tänker du?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av Meduza »

Ja, sätter man att den ska överlappa 80% med förra raden så kommer man bara 20% framåt varje gång, medans sätter man den att den ska överlappa med 20% så kommer man 80% av fräsbredden framåt varje gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Gjorde en tankevurpa när jag gjorde G-koden eller förstod inte kommentarerna i CamBam.
Försökte med nån Wizard i Mach3, men det funkade inte.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av v-g »

Det är av missarna man lär sig ;) Själv firade jag min första fräsning med att köra i skruven som höll i arbetsstycket men lyckades fullföra fräsningen :oops:
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av POS »

Jag gör samma fel i cambam ofta :humm: det måste vara otydligt där för oss är det ju inget fel på :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av v-g »

Det är så när man är en snål en som inte vill betala för licenser :mrgreen: Kör också cambam ;)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av tecno »

X-IL skrev:.....Försökte med nån Wizard i Mach3, men det funkade inte.
Dessa fungerar bara om du har betalat för en licens.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Ja det har jag ju inte gjort ännu så då är det inte så konstigt att det inte fungerade.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av POS »

Men det har jag betalt för så det kanske är dax att börja kolla på dom.
Men cambam snålar jag med... :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jaha, lite med och motgångar att rapportera här. Av någon anledning har axlarna på X glidit isär, så hela vagnen glappade mellan axlarna, och det är svårt att låsa fast dessa ordentligt då jag inte har riktiga t-bultar i profilens spår. Fick ihop det igen i alla fall. Sen verkar det som att den axel som jag trodde skulle gå lättast är den som strular mest, Z. Höll på med ett rätt långt jobb igår, och flera gånger fastnade Z på vägen upp, så jag förstörde allt efter ca 15 minuters körning. Nu nollade jag om Z och fortsatte jobbet, hoppas kunna plana av hela skylten det är frågan om i efterhand. Fick väl ytterligare ett Z-haveri också, men gjorde likadant igen. Misstänker att det har att göra med att jag körde relativt djupt (5mm) och att fräsen fastnade på nån "fraskant" på vägen upp.

Kom på att det är en kombination av pocket och profile, med depth first, jag kanske skulle köra med level first istället, vad är den generella rekommendationen?

Det är så surt att det är Z som jag måste köra långsammast transport på, ca 250mm/min verkar vara där jag bör hålla mig.

Men X och Y snurrar på bra, med 1mm skärdjup i mjukt trä kunde jag fräsa i minst 700mm/min. Får ta och plocka isär Z och byta den där muttern som glappar samt se till att allt glider lätt.

Körde om mitt fräsställ igår också, mycket bättre resultat nu, och "bara" 10min 15 sekunders aktiv frästid.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av jojje »

Men X och Y snurrar på bra, med 1mm skärdjup i mjukt trä kunde jag fräsa i minst 700mm/min.

Lite roligt att läsa. Jag kör hellre lite saktare å djupare. Det är totaltiden som jag bryr mig om.
Kör man lite i taget, måste man G0'a tillbaka till startpunkten hela tiden, å det tar totaltid.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Visst är det totaltiden som gäller, men jag skrev bara så för att det var så jag körde igår. Kanske kan gå till 2mm djup men sen vetesjutton om dremeln orkar ordentligt oavsett matning.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Skulle prova att köra POS dödskalle från "Visa upp vad vi fräst"-tråden, men har helt enkelt fel fräsar för det. Lyckades dock rätt bra när jag skalade ner den till 1/4 och körde med en 2(?)mm boll, inte ballnose utan en boll i toppen på fräsen. Men sen tyckte jag att det där såg ju så bra ut, gick därifrån, och när den hade gått över till Y-rastret så hade den av någon anledning grävt ner sig. Kan vara att jag hade för hög matning på Y, om fräsen överlevde (tveksamt) skall jag testa samma igen med lika matning på Y som på X.
Sen blir det nog att beställa lite fräsar från SWECH eller om det finns nån som är billigare på fräsar med 3,175mm skaft.

Nå man lär så länge man lever.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Okej vi omformulerar frågan. Vilka om någon förutom SWECH säljer olika fräsar, gärna HM, med 3,175mm skaft till privatpersoner? Har kollat Bauhaus som faktiskt har ett stort sortiment tillbehör till både dremel och Proxxon, men inte direkt några bra fräsar. Det som kallas fräs där ser ut så här:
Bild
(Bild lånad från ebay)

Jag tror säkert att SWECHs grejer håller bra priser och så, men vill kanske ha ett lite större utbud alt flerpack.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jaha, då har jag lyckats krascha ett antal gånger, Z har nån form av problem :(

Dessutom har X-vagnen än en gång börjat glappa, vet inte ännu om det är axlarna som gått isär eller om det är justeringarna på vagnen som glidit ihop. Den första dremelkopian satte mer eller mindre livet till häromdagen när den grävde ner sig när jag inte såg, och ett par spännhylsor är nu slut. Skulle vara kul med en bättre spindel, men jag har bestämt mig att jag skall fixa till de brister som är hyfsat enkla, och sen låta maskinen jobba lite lättare så slipper man bli irriterad på havererade jobb i alla fall, hellre att jobbet blir klart långsamt än att det inte blir klart alls.

Så planen är väl att undersöka X-vagnens glapp mellan axlarna, sen förhoppningsvis att vända in Z mellan portalbenen. Sen är jag bra sugen på att byta till M10 överallt. Problemet är bara tiden.
Skriv svar