XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Tack!
Nej det krävs inte mycket alls. Hade jag köpt elektroniken till dagens priser på eBay hade hela fräsen hittills gått på under 2k, frågan är om jag är över det ändå? Sen har man ju köpt en hel del verktyg under tidens gång, men dessa används ju till annat också.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Startade upp fräsen i kväll för att kolla vad det är som är akut att åtgärdas. Ett stabilare spindelfäste som dessutom är vinkelrätt på alla ledder är väl numero uno. Körde ett litet kretskort (jag vet att det egentligen heter mönsterkort), spindeln satt tydligen lite löst, ingenting kom där det skulle. Satte sen fast den lite bättre men fortfarande provisoriskt och körde ut samma banor fast på en bakelitbit bara, då såg det mycket bättre ut. Men cirklarna är fortfarande synbart orunda, om det är spindeln som sitter löst eller backlash eller en kombination vet jag inte just nu. Lite nya skruvar och muttrar skulle inte sitta fel för att få till hastighet och glapp, trapets med acetalmuttrar ligger väl nästan inom budget, kulskruvar skulle jag behöva vinna på lotto eller byta mot något.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Så, då har jag åtminstone fixat ett stabilare fäste till min pyttespindel. Jag tror att jag fick den väldigt bra i vinkel mot alla axlar också, provade att borra några hål med 0,8-borr som jag alltid brukar knäcka innan jag kommer på att spindeln rubbats, nu höll borren :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Rundgången på den lille verkar vara klart mycket bättre än på FERMen, trots att det sitter en borrchuck på den istället för spännhylsor. Dock har den samma spindelgänga så det går att använda spännhylsor eller flytta över chucken till en FERM t ex, vet dock inte om det är chucken som är bra eller maskinen i sig. Sen går motorn inte för fullt heller, specad upp till 18V, går på 12V nu. Det är till denna spindel jag skall ha mitt spindelkontrollkort, borde koppla in det nu och testa av lite mer.
Skall prova att fräsa ett kort nån dag för att se om jag kan komma hela vägen utan missöden. Dock har jag fortfarande glapp i nån av skruvarna, tror det är Y om man kollar på hur cirklarna blir.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av thewho »

De va länge sen som de kom upp några bilder på fräsen :wink:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Kan bero på att den ser likadan ut fortfarande tyvärr. Men jag har lite motivation nu så det kan hända lite saker framöver. Jag har dessutom fått en ny kollega som jag ligger på som en igel för att han ska få ändan ur och börja bygga en MDF-fräs, det hjälper också till med att få saker att hända med mitt eget projekt. Plus alla fina Borisfräsar och inte minst din fräs thewho.
Just nu slåss jag med ett mycket irriterande glapp som jag inte riktigt kan lokalisera.
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av thewho »

Hoppas det löser sig :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Jaha, efter att ha umgåtts med den mycket entusiastiske Zealotry så har jag nu fått blodad tand för det här med CNC igen. Köpte långa INA-skenor på forumet häromveckan, så igår rev jag ner fräsen, skall börja med att byta ut Y-axlarna mot skenorna. Givetvis saknade jag lämpliga muttrar att föästa skenorna i mina profiler med, så kvällen avslutades med att börja tillverka 10 st muttrar i aluminium som skall vara istället för riktiga t-spårsmuttrar (eftersom jag inte vet vad jag har för profiler är det svårt att hitta passande muttrar). Dessa är nu färdiga för att såga isär.
Sen skall en ny bottenplatta till portalen fixas, har en fin bit 20mm alu, men portalen är redan mycket tyngre än basen på fräsen, så jag vet inte om jag skall tänka om lite kanske.
Genom att de nya skenorna kommer att bygga mycket mindre på höjden så skall skruv osv hamna längre ner nu, vilket innebär att motorfäste och lagringar behöver byggas om också. Skulle gärna ha haft en fyrbacksskiva eller ett ursvarvningshuvud för att tillverka dessa delar.

Sen måste jag också ta beslutet om jag skall använda en eller två vagnar per sida, jag hoppas att en räcker för att kunna bygga om X också sen.

Hoppas komma ut i garaget ikväll igen.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombygge igen, se sidan 12

Inlägg av X-IL »

Det går inte snabbt när det går långsamt. Men, jag har nu kapat och monterat skenorna för Y på fräsramen. Nästa steg blir att komma på hur portalen skall fixas för att passa bra ovanpå dessa vagnar. Jag kommer att köra med en vagn per sida, jag tror att det kommer att vara alldeles tillräckligt, Dremelkopian lär krokna innan man får så mycket böjmoment att det går tungt för vagnarna.

Jag måste verkligen sätta fart med detta nu. Väntar på en 4-backsskiva till svarven också för att kunna göra nya lagringar för skruvar och motorfästen. Dessutom letar jag och funderar över vad jag ska ha för skruvlösning på X & Y, kulskruv vore ju trevligt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombygge igen, se sidan 12

Inlägg av X-IL »

Fick idag tag på en alldeles för stor kulskruv för detta projekt, 32mm diameter med 10mm stigning. Rörelseområdet är väl ca 550mm, totallängd 832mm. Det som saknas är en förspänningsmutter till lagringen.
Får fundera ut vad jag skall göra med den, den passar ju ganska bra som väggprydnad annars, kräver dock sin hylla, tung!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombygge igen, se sidan 12

Inlägg av X-IL »

Köpte ca 20kg/5m boschprofiler 45x90 till et facila priset 20kr/kg. Visserligen fanns det väl nån liten bula här och där, men raka är bitarna, och hade sk "bolt connectors" i ändarna. Det lutar nu åt att det blir ett helt nytt bygge med dessa profiler, linjärenheterna från Evaldos och INA-skenorna från Evaldos. Då kommer det att bli en större maskin med footprint på ca 1mx1m och XY på ca 400x400.

Jag får väl lägga upp en ny tråd kanske för det bygget. Hoppas hinna cadda lite snart för att få ett hum om hur det kommer att se ut. Så, som det ser ut nu är skrotfräsen "död" och en ny kommer att byggas som kanske endast återanvänder motorer och Z-axel.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombygge igen, se sidan 12

Inlägg av X-IL »

Jaha, nu börjar det närma sig det oundvikliga, skrotning av delarna till denna maskin eller försöka sälja dem? Jag borde kunna montera ihop det som återstår på en kväll eller så, för att kunna fotografera. Samtidigt lär det ju om det är möjligt att sälja den göras i flatpack...

Jag antar att det egentligen är Z som kan vara av intresse för någon, den är klart bäst byggd. De andra axlarna kommer i så fall att säljas med 20mm rundstång och kullager på avgasklämmor.

Jag behöver både platsen och lite pengar till det nya bygget som är närmare än någonsin till premiär. Samtidigt svider det som sjutton att göra sig av med den, men nu har den legat i en hög i 1½år eller så så jag ser inte varför jag skulle behålla den.

Kan det finnas något intresse?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

Inlägg av X-IL »

Finns nu en säljestråd :?
Skriv svar