XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Fortsätter monologen lite. Läste nånstans här på forumet att det är viktigare att gängstången snurrar lätt än att portalen går lätt? Antar att detta är för att man har så stor utväxling mellan portalen och gängstången, men i mitt fall ingen utväxling mellan gängstång och motor, rätt? Tänkte i alla fall testa med lite teflonsmörjning på både skruvar och axlar ikväll, samt kanske att försöka räta upp stängerna lite.

Som jag ser det finns det åtminstone följande angreppsvinklar till låg hastighet:
1. byta skruvar
2. byta motorer
3. byta drivkort
4. höja spänning
5. justera in allt så att det är rakt och parallellt och rullar lätt.
6. smörja

5:an måste ju givetvis göras i vilket fall som helst. Några andra angreppsvinklar som jag missat?
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av v-g »

Bryter monologen då ;)

Jag tror man har mycket på att vinna på att allt går lätt (utan att för den skull glappa) och ledigt. Detta är steg 1-8 på en tiostegad lista sen går man på motorer osv. Men det är klart är drivaren/motorn för klen så är den det går ju aldrig att göra nåt åt utan att byta den om gängstången/kulskruven löper som den ska.

Tror inte man ska smörja allt för mycket då fett/olja suger till sig damm och resten kan man ju räkna ut. Därför det är så bra med såna plastmuttrar, de smörjer ju sig själva så att säga.

Kan inte så mycket men detta har jag iaf uppfattat klart och tydligt :D
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jo jag tänkte inte använda "blött" fett utan torrt, typ teflonspray.

Sen kvarstår ju faktum, de flesta stegmotorer har kanske 1/4 av vridmomentet kvar vid 3000pps, och vid 1000pps har redan hälften försvunnit vid fullsteg. Så man kan nog tjäna en hel del på att skaffa större stigning.

Nå det blir lite experimenterande ikväll, återkommer efter det.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av Fräsen »

Jag spånade igenom tråden men hittar inte på något ställe där du nämner vad du har för drivsteg. Är jag blind eller har du glömt? Personligen tror jag att du får ut mer vridmoment ur de fyrkantiga motorerna än de runda. Iaf på högre varv.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jag använder hembyggda såna här kort, de är specade för max 2A, och till mina nya fyndmotorer på 6A så är de ju för klena, men jag tycker ändå att jag borde få ut ungefär samma vridmoment som andra motorer i samma serie vid samma ström, eller är jag helt ute och cyklar då?
Märkte att de knappt blev ljumna på 2A i alla fall.
Mina andra motorer, de äldre runda, har jag för mig blir rejält varma långt tidigare än 2A, men det var länge sen jag körde dem på dessa drivkort. Jag ska labba runt lite ikväll så får vi se om jag inte kan avgöra vilka som lämpar sig bäst till detta projekt.

De nyare motorerna är Step-Syn 103h7123-4144 från Sanyo-Denki, dessa har jag inte hittat några specar på på nätet, men de är som sagt märkta med 6A, och har om jag kommer ihåg rätt en resistans på 0,6-0,7ohm eller så per fas. De andra motorerna i samma serie som jag hittar info om ligger runt 1Nm hållmoment för alla tre av 1,2 och 3A/modellerna, vad borde jag förvänta mig av dessa som jag har?

Kom just på att jag ju jämfört halvsteg och helsteg om vartannat, de diagram jag tittat i har varit för helsteg, och då såg det ju lite bättre ut med tanke på min önskade rotationshastighet. Hur ser momentkurvan för halvsteg ut i jämförelse?
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av Fräsen »

Kom på att du nämde denna krets någonstans och läste första inlägget och såg det där...

Varvtalskurvan kommer att se ut ungefär likadan ut för helsteg som halvsteg, med skillnaden att du tappar momentet dubbelt så fort.

Vad är de andra motorerna för något, eller är de lika alla de större sex? Den som det står 6A behöver inte vara bättre än en annan som det står 2A på. Ju större vikt och längd brukar generellt betyda starkare motor.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

De "nya" (fyrkantiga) NEMA23 Step-Syn-motorerna är alla lika utom en tror jag. De gamla runda är alla likadana också tror jag, men där har jag som sagt inga data alls förutom att jag mätt en relativt hög resistans ( = dåligt? )
Senast redigerad av X-IL 27 oktober 2009, 16:26:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av jojje »

Ju större vikt och längd brukar generellt betyda starkare motor.

Och att dom lägger av vid ett lägre varvtal.

Så, stora motorer = liten utväxling. Små motorer = stor utväxling.
Hög spänning = stor motor. Låg spänning = liten motor.
En liten motor kan upplevas som bättre, pga att dom varvar mera vid G0.

Om man jämför lite med Lillasystrarna:
Hade man tillgång till <= 20V, då valde man en 41-motor, annars en 51-motor.
Var man bara ute efter hög tomgångshastighet, då valde man en 41-motor.
Både 56 och 76-motorerna tappade orken för tidigt, men hade man ett drivkort
för 50V, då kunde man köra med en större motor, men mina drivare tålde bara 30V.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av Fräsen »

En stor motor varvar naturligtvis inte lika lätt som en liten, men den blir STARKARE dvs. högre effekt. Så det gäller att växla rätt naturligtvis...

Något annat generellt: Högre resistans= högre induktans-> lägre varvtal än en dito motor med lägre induktans.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Har inte testat att byta motor ännu, men nu kör jag Y i 1200mm/min i helsteg (750 i halvsteg), X kör jag 1000mm/min halvsteg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Idag är jag en glad lax, har nu kört två axlar samtidigt med datorstyrning, tejpade fast en penna och ritade en cirkel. Dock så blir mina drivkort vääääldigt varma, efter en kort tids körning mätte jag upp dryga 90 grader på kylflänsen på H-bryggan, så kretsen i sig är nog nära sina max 130 grader. Får väl antagligen skruva ner strömmen lite och sätta fläktkylning.

Om jag kommer ut i förrådet/garaget ikväll så skall väl sista drivkortet börja lödas. Sen skall jag väl lära mig MACH3 eller emc2 också, känns som att det blir emc2 i slutänden, mest av budgetskäl.

Men hur som helst, nu rör det på sig i alla fall.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Är lite sugen på att köra Z-axeln unipolärt tills nya drivkortet är klart eftersom jag har ett färdigt unipolärt kort liggandes. Risken är att jag blir "nöjd" och aldrig får klart det tredje kortet ... Fördelen är att jag får se nånting hända och att jag kommer igång med fräsningen.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Jag stod emot frestelsen och fortsatte istället löda på det sista kortet. Under tiden så spånade jag i huvudet på olika monteringslösningar för elektroniken och kylningen utav densamma.
Tror att jag har någon 24V fläkt liggandes som kanske kan bli bra till forcerad kylning över korten och deras kylflänsar, inte roligt om korten brinner upp på första längre körningen. Ett annat alternativ är ju att skruva på större kylflänsar, men då måste de sitta stagade på något vis. Saken är ju att det är högst begränsat utrymme att få dit kylflänsar öht. Här finns en lösning på hur man kanske kan få det att funka:
Bild på PMINMO
Det kräver dock att jag får tag på tre liknande fläkt/kylflänssetuper, har nog en liggande själv och man borde kunna hitta dem på uråldriga moderkort eller grafikkort.

Om det är någon som har en smart ide på hur den stående L298 (Multiwatt 15-kapsel) kan kylas så tipsa gärna. Här är en bild på ett mer naket kort så att man ser hur den sitter.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av jojje »

Är BN236 på sidan 42 för liten kanske?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC

Inlägg av X-IL »

Nej knappast för liten, den är ju gigantisk! Men det kanske är rätt väg att gå att ta större kylfläns snarare än en mindre med fläkt. Dock kan jag nog knappast ha så stora flänsar.
Skriv svar