XIL:s skrot-CNC, kanske till salu, se sidan 12

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Äntligen ett mönsterkort jag törs visa:
Bild
Bild

Enda smolket i bägaren är väl att borrningarna inte kommer i centrum, måste bero på endera dålig fastsättning av spindeln eller vändglapp eftersom det varierar mellan olika paddar. På det hela taget är jag nöjd om det blir så här bra. Borrade för grunt, så fick ta den sista tiondelen eller så för hand.

EDIT: Kortet är ca 30x37mm och borrhålen är 0,8mm och 1mm.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av sm2wmv »

Ett tips kan vara att först köra med en konisk fräs, typ gravyrspets när du ska borra. Då har du fina styrning för borrarna att gå i. Så gör man iaf vid "riktig" kretskortsfräsning.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Så sant, hade avaktiverat det när jag gjorde g-koden för detta kort. Får slå på det för nästa kort, men jag vet inte hur mycket det kommer hjälpa, vissa hål är ju rätt långt "off". Hur som helst är det en bra synpunkt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av jojje »

sm2wmv skrev:Ett tips kan vara att först köra med en konisk fräs, typ gravyrspets när du ska borra. Då har du fina styrning för borrarna att gå i. Så gör man iaf vid "riktig" kretskortsfräsning.
Har jag aldrig hört om. Vid "riktig" kretskortsfräsning borrar man väl aldrig för hand?
Ska man fräsa, som vid kretskortsfräsning, så kan man väl inte "förborra" med en gravyrspets?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Jojje, tror att han menade att man gör små dimples under isolationsfräsningen, som sedan tjänar som startgrop för borren. Vet dock inte hur mycket en HM-borr vandrar om det inte finns något glapp, borde vara minimalt. I PCB-GCode finns det en option om man vill ha dessa små gropar eller ej. Och nej jag borrar inte för hand, då hade jag inte tyckt det var konstigt att hålen kom snett.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av jojje »

Aha, då förstår jag vad han menade med "riktig" kretskortsfräsning.
Solly att jag missförstod inlägget, mina tankar jag hos en "riktig" kretskortstillverkare.

Men å andra sidan. När man gör en "riktig" kretskortsfräsning, då borrar man också. :wink:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av sm2wmv »

LPKF-fräsen vi har (S-62) för kretskortstillverkning så har den ett steg som heter Marking drills som borrar fiducials och även små styrgropar för borrarna. Sedan nästa steg så borrar den alla hålen. Jag har aldrig provat hur det blir utan eftersom de rekommenderar att man gör så, plus att steget går väldigt fort.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av jojje »

sm2wmv: Jag körde på en S-100 från mitten på 80-talet tror jag det var.
I programvaran som följde med fanns inte förborrning, men det är nog att föredra, fast att jag körde aldrig av några borr.
Ska man handborra, så bör man ha så små öppningar i öarna man kan. Då åker inte borren åt sidorna utan styrs upp av kopparn.
Dom flesta har för stora "hål" eller inga alls. Det funkar dårligt. En gravyrspets är bra mycket stadigare än en 0.4mm borr. :D

Jag var inne på http://www.Solectro.se och tittade på deras LPKF PROCONDUCT för att genomplettera korten.
Kittet kostade 8980:- men jag hittade inte vad pastan kostar per 2.5g när den tar slut. Vet du nåt om det, eller kan ta reda på?

Jag har länge tänkt på att göra en liknande borr/fräs som en LPKF, helt i aluminium. Kanske man ska titta på det igen, hmm...
Ni har ju ATM på eran maskin. Såg inte heller några priser på det på Solectros hemmasida, men troligtvis kostar det skjortan. :D
Vad kostade hela maskinen? Den jag använde förut kostade runt 130,000:-
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av sm2wmv »

Jag vet tyvärr inte vad pastan kostar, men skicka iväg ett mail till Solectro så får du nog svar på detta, möjligen kan det gå med vanlig lödpasta? Jag var på väg att köpa proconduct men vi valde att köra med den kemiska genompläteringen istället, frågan är dock om det var ett misstag. Det är rätt mycket pyssel och det blir små ojämnheter på kopparytan vilket försvårar fräsningen. Jag har börjat använda 18um koppar rakt igenom just bara för att kompensera för det pålagda kopparskiktet. Dock måste jag säga att pålitligheten av den kemiska genompläteringen är rätt god.

Vore väldigt intressant att höra något omdöme om PROCONDUCT, för är det bra kan det vara något att överväga, tror det är betydligt fortare process än kemiska genompläteringen som totalt tar över 3h, och då är det lite handpåläggning också plus försvårning av fräsprocessen sedan.

Hela maskinen med tillbehör (kamera, vakuumbord, dammsugare) kostade 200 000kr med lite rabatt + moms. Kameran är verkligen ett fint tillbehör. Den gör att inkalibreringen av fräsdjup/bredd går betydligt smidigare plus att man får väldigt exakt återplacering av kort vid användning av fiducials.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av jojje »

Fick svar för en stund sen, men vad som ingår i "uppdaterings-kitet" har jag ingen aning om. Är bara pastan prissatt, så blir det svindyrt, 115:-/gång, för man kan nog inte spara på det som blir kvar. Det torkar nog. Även om det andra följer med, så blir det inte billigt iaf. :wink:


Hej Jojje

När pastan som är en speciell sådan tar slut beställer man påfyllning och här finns följande material:

933011 6110 Pasta i förpackning a 2,9g x 20 st pris: 2 310:-
933011 6159 Skyddsfolie 20 st, filter 10 st. Cover foil 10 st.
933011 6148 Honycomb vakuumplatta 4 st.
933011 5891 LPKF Cleaner för borttagning av oxider
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Vi kanske skulle starta en tråd om alla aspekter av kretskortsfräsning.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Fräste ut ett litet kort, ca 33x36mm. Den fula repan är från när en borr hade gått av och MACH3 körde tillbaka till samma ställe, rapid height 0 är inget bra alternativ :(
De kajko hålen måste bero på att spindeln rubbas, för förborrningarna (som syns som konstiga utliggare på vissa borrhål) kommer precis där de ska.
Bild
Riktigt nöjd med isolationerna, lite fransigt på något ställe, kan bero på att den går förbi två ggr på nästan alla ställen. Fräste även ut konturerna, men med min svaga spindel är det en halv millimeters djup och ca 100mm/min som gäller. Upptäckte även att anledningen att den borrat för grunt tidigare var att jag hade för hög Z-hastighet, av någon anledning så gick den inte hela vägen ner då, märkte det på "förborrningarna" som inte syntes trots att de var lika djupa som isolationerna.
Skall bli spännande att bestycka kortet, blir antagligen imorgon.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av Fräsen »

Är centrumborren eller gravyrstiftet (vilket du nu använt för att markera med) lika högt inställt som själva borren? Felet verkar vara rätt konsekvent snett ner till vänster. Troligtvis står spindeln snett, ganska rejält. Om du haft olika höjder på centrumborren vs. borren så är det rätt troligt att spindeln står snett.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av X-IL »

Det är ju en tanke. Skall kolla upp det, att den inte sitter hundra rakt är nog mer troligt än inte.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: XIL:s skrot-CNC, ombyggnation påbörjad! Se sidan 8

Inlägg av v-g »

Fick samma fenomen på ett kort och är ganska säker på att jag inte rubbade spindeln nämnvärt. Nästa gång kör jag separat borrning där jag manuellt centrerar över ett hål det går precis lika bra. Jag körde PCBtoGcode i eagle.
Skriv svar