Sortering av köpta 2W-motstånd

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Sortering av köpta 2W-motstånd

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Tänkte berätta om ett lite misstag jag gjort.

Jag vek ihop ett par A4 av tjockare papper, häftade fast 36 zip-påsar i varje folder, gav dom till min hovleverantör av elektronikkomponenter (Tema Elektronik) samt bad honom om att fylla alla E12-påsar med 10st värden av varje från 0,1Ohm till 100kOhm.

Så långt allt väl, sen visade det sig emellertid att påsarna inte riktigt kunde "vikas" längre varför foldern inte kan vikas.

Så jag måste faktiskt hitta på ett annat lagringssystem.

Tack vare en mycket trevlig och vänlig man som kallar sig cjonash har jag numera 6st Raaco-lådor (modell CoCraft) över, för att husera dessa 72 värden har jag sen kommit på att jag behöver 5 Raaco och en insatsask som heter A9-2.

Mina Raaco är tomma idag (även om jag har mängder med udda insatsaskar pga av cjonash) men jag planerar köpa 80st A9-2 a' 7 spänn från ELFA.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av köpta 2W-motstånd

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu köpt 80st Raaco A9-2 (avlånga) askar för mina 2W-motstånd (E12, 100-100k).

47st är dock restade till mitten av november så jag har bara 33st just nu.

Jag köpte dom på ELFA trots 300 spänn högre pris än Farnell som swesysmgr letade fram åt mig men det är så mycket enklare för mig att handla från ELFA så det är värt det.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av köpta 2W-motstånd

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått mina A9-2:askar från ELFA nu.

Kastade 300 spänn i sjön trots swesysmgr's trevliga tips men jag gjorde det pga smidighet, ungefär som vissa åker taxi hem från krogen.

Jag har sedan bara två konton här i världen där det ena är lokalt (Tema) som är en mycket bra leverantör men han är liten och saknar katalog, den andra är ELFA.

Nu har jag således bestyckat alla fem CoCraft sortimentlådor med 80st askar, idag har jag sen också skapat maskeringstejp-etiketter för två av lådorna, de är dock inte skurna än utan jag väntar på lusten att skriva upp värdena för de sista tre lådorna också.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av köpta 2W-motstånd

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sorterat in alla 80 motstånd i sina fack.

4 små värden saknades men dom går inte ens att få tag på hos ELFA, imponerande att Tema hade dom (<1Ohm/2W).

Frågan är hur jag skall få tag i dom (0,12;0,39;0,68;0,82).

Sen hade jag egentligen planerat [0,1;100k]Ohm i E12 fast Raaco medger 80 askar dvs jag har 7 kvar att fylla, får be Tema fylla till 390k alltså :)

Min tanke är att eftersom jag bygger högtalare emellanåt så vill jag även ha 5W-motstånd från [0,1;10]Ohm tänkte jag, detta kommer uppta ungefär 1,5Raaco ty 16 askar/låda

Andra lådan går till 39R men jag tycker inte jag behöver >10R när det gäller 5W-motstånd.

Eftersom jag vill ha 10st/värde kommer detta nog kosta närmare 1000 spänn.

Så det är inget jag fixar i morgon precis.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Sortering av köpta 2W-motstånd

Inlägg av bit96 »

Motstånd 0.12 0.39 0.68 och 0.82 finns hos bhiab.se men dock i 5W till priset 5:-/st i 10-pack.
Klicka på 'Motstånd' till vänster och sen 'Effektmotstånd'.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av köpta 2W-motstånd

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack bit96, mycket trevligt!

Men jag tror Tema har 5W i min saknade serie också, det är mest 2W han tydligen inte har.

Gissar att det inte kostar 5:-/10st utan 50:-/10st hos BHIAB.

i så fall är det lika billig så det finns ingen anledning att blanda in BHIAB i just detta fall.

Däremot kommer jag köpa rörkondensatorer av dom snart.

Kanske också lite DIL16-motstånd (E3).

Jag har precis beställt TO1-kylare av dom :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Sortering av köpta 2W-motstånd

Inlägg av bit96 »

Ja 5:-/st eller 50:-/10 st, så tolkade jag det också.
Letade lite snabbt hos ELFA och de tog typ 22:-/st för nåt värde.
Men är Tema Elektronik lika billig så är det nog bättre/lättare för dig att handla där.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av köpta 2W-motstånd

Inlägg av Spisblinkaren »

Tema tar 5:- för ett 5W och 2:- för ett 2W.

Mitt problem är inget problem men lite är det önskvärt att jag får fatt i dessa saknade värden modell 2W, sen är min tanke att "lägga" 10st/värde över alla 2W-motstånd från 0,1Ohm till 10Ohm bara för att dom är så vanliga när det gäller högtalarbyggen samtidigt som 2W då är en aning klent.

Så förutom att jag ska be honom komplettera de sista 7 askarna upp till 390k så kan det tänkas att jag kompletterar med 5w-motstånd också.

Vet inte hur långt jag skall da det här, jag är ju bara en galen amatör :)

MVH/Roger
Skriv svar