KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag vet inte om jag skrivit om detta projektet förut för det blev att explicit tillhöra mitt gitarrförstärkarprojekt (KGA) som alltså är batteridrivet.

I vilket fall har jag nyligen byggt klart min KGA och blev att tänka att den där luriga 100mA laddningskretsen som kan ladda batterier upp till 24V nånstans faktiskt inte är så dum att ha rent allmänt.

Så idag har jag köpt en låda för projektet, sen har jag plockat fram ett pcb som finns färdigt sedan ett antal år och plockat komponenterna.

Det enda jag tänker montera i lådan är ett 2,1mm DC-Jack på ena sidan, laddar-LED (sätter strömmen hos strömgeneratorn) på toppen och ett par bananhylsor.

Mekaniken är alltså inte speciellt jobbig.

Jag hade gärna kört DIN och börjar vänja mig vid den trevliga kontakten men tror det blir bananhylsor denna gången, ska man använda DIN så tror jag man tjänar mest om man har många signaler men då tjänar man, minsann!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått lött ihop kortet ikväll.

Men när jag tog bort plasten från den Hammond plastlåda jag köpt särskilt för 1/2 EU så gick det inte i.

Eller jo, det gick i fast bara snett :D

Man kan dock få i kortet rakt om man tar bort lite av hörnen men nu undrar amatören jag vilken metod jag bör använda, listar tre idéer (troligtvis FR2):
A) Klippa med plåtsax
B) Såga med bågfil
C) Dremla med kapklinga

Vad rekommenderar Ni? :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av kabelhaerva »

Alternativ B.
Klippa med plåtsax kommer antagligen spräcka glasfibret i kortet och att dremla glasfiber genererar finkornigt damm som du inte vill ha ner i lungorna.
Har du lust att beskriva hur kretsen fungerar? Kan vara bra att ha till hands nån gång så om du har lust får du gärna skriva lite.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen vad trevligt svar, tack!

Tack för ditt förslag, pga vad du säger kommer jag nyttja bågfil (tänkte aldrig på damm-aspekten).

Kretsen är enkel, den är tänkt att ladda batterier som har högre spänning än de 12VAC*sqrt(2) dvs 17V (2*9V-batterier ursprungligen) som jag nyttjar som laddningskälla, därav dubblingen medels Cockcraft-Walton multiplikator som ger 24VDC efter regulatorn när man stoppar in 12VAC.

Jag har sedan, lite felaktigt vad jag förstått, konstruerat en strömgenerator som ger ungefär 100mA om en vanlig effekttrissa och 10Ohm som emittermotstånd används.

Jag använder sedan denna krets till att till att ladda ALLA batterier <24V med 100mA.

Dock har jag hört att blyackar inte skall laddas med konstant ström utan konstant spänning och det må så vara MEN om man pillar in lite ström kommer batteriet ändå laddas :)

MVH/Roger
PS
Tyvärr kan man inte ladda 24V-batterier och det har att göra med att 24V tycks vara den högsta spänningen hos fasta linjära regulatorer (och strömgeneratorn behöver ett par Volt) MEN man kan enkelt bygga om med en LM317 och säg sätta 30V isf 24V, då kan man ladda 24V-batterier också :)
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av jah »

Sätt en zenerdiod (eller kanske en vit/blå LED), eller nån annan diod-kombo som ger t.ex 5V sp.fall, i serie med 7824:ans GND-pinne, så höjer du utspänningen med lika mycket.
5V extra ger 29V ut vilket ska räcka för att kunna ladda 24V blyack.
Du kan också sätta in en switch som kortsluter diod(erna), så kan du enkelt byta mellan 24V/29V om du vill ha den möjligheten.
En bonus med lysdiod(er) är ju att de lyser om det är den högre spänningen, så den kan ju t.ex sitta synlig vid switchen.

/J
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Klas-Kenny »

Har klippt mycket laminat med plåtsax, ska du bara klippa av hörnen går det mycket snabbt och enkelt med plåtsax.

På den tiden jag etsade egna kort klippte jag i princip uteslutande med plåtsax, det har aldrig varit några problem.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

jah skrev: 26 augusti 2020, 01:07:36 Sätt en zenerdiod (eller kanske en vit/blå LED), eller nån annan diod-kombo som ger t.ex 5V sp.fall, i serie med 7824:ans GND-pinne, så höjer du utspänningen med lika mycket.
5V extra ger 29V ut vilket ska räcka för att kunna ladda 24V blyack.
Du kan också sätta in en switch som kortsluter diod(erna), så kan du enkelt byta mellan 24V/29V om du vill ha den möjligheten.
En bonus med lysdiod(er) är ju att de lyser om det är den högre spänningen, så den kan ju t.ex sitta synlig vid switchen.

/J
Tack så hjärtligt för detta tips!

Jag har lite grand hört det där tipset förut men inte fattat det, genom att till exempel addera en Schottky till 7806 kan man tydligen få 6,3V har jag hört.

Med ditt tips blev ju plötsligt livet mycket enklare :)

En blå LED i serie med GND på 7824 ger ju då ungefär 27V, detta anser jag vara tillräckligt för att ladda 24V-ackar (via min strömgenerator som minst tappar 1V).

Jag har dock redan en röd LED som sätter strömmen hos strömgeneratorn så jag behöver inga fler indikatorer på att laddning pågår men blå LED är intressant :)

MVH/Roger
PS
Vad jag är kass på praktisk elektronik :( Ikväll har jag borrat lite i min Hammond-låda (1591GSBK) av plast, jag suger tydligen även på att borra i plast för borret bara "stack iväg" och det var svårt att få borrat ett runt hål. Eventuellt måste man fixera plastlådor i ett skruvstycke och nyttja borrstativ, eller vad säger Ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av opampen »

Snygg låda! Men visst det gäller att vara stadig på handen!

Jag använder skruv städ för mindre aluminium lådor. Jag har en hand driven el-maskin med steglöst varvtal. Brukar lägga lådan på ett underlag av en träskiva samt skumgummi platta och borra med låg hastighet. Det går ju att använda tvingar men det gäller att inte klämma åt för mycket så man inte repar lådan! Men det brukar gå bra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din trevliga kommentar, opampen!

Jag tror också på nåt skruvstäd/tving-mässigt för som det är nu så "nyper" borret direkt, det hinner inte ens bli nåt hål :)

Knepigt annars för när jag förborrade med 4mm och min dremel gick det alldeles utmärkt medans 8mm-hål funkade väldigt dåligt.

Vet faktiskt inte riktigt hur man ska göra, är det Aluminium man borrar i så finns inte problemet för borret tuggar en liten bit åt gången.

Jag är annars klar med min laddarkrets :)

Den verkar fungera kalas MEN bara upp till batteripotentialer om c.a 22V, jag fick förresten bygga in en liten kylfläns för strömgeneratorn när kortsluten (läs AA-batterier) utsöndrar 2,2W vilket TO220 INTE klarar naket, jag har dessutom dremlat ett par ventilationshål i lådan.

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
PS
Det är processen med att bygga saker som jag tycker är roligast, att visa Er en bild på den färdiga lådan är således rena antiklimax :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av AndLi »

rogerk8 skrev: 25 augusti 2020, 23:01:35 Dock har jag hört att blyackar inte skall laddas med konstant ström utan konstant spänning och det må så vara MEN om man pillar in lite ström kommer batteriet ändå laddas :)
Jag kanske missar något här, men om man ska ladda med konstant spänning och man vill väll upp till 13.8 V eller så. Borde man inte behöva fläska på med en rejäl jäkla ström för att hålla den spänningen då?

Jag har laddat min starthjälp med labbaggregatet och spänningen satt till 13.8V, strömmen begränsas till vad det var jag körde på .5A? . Spänningen kommer ju då börja lågt och stiga till 13.8 V och batteriet anses fulladdat och strömmen kommer då vara ganska låg...

Så visst tycker jag du kan ladda med dina konstant 100mA ha bara koll på så spänningen inte blir för hög!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt!

Det känns onekligen lite bättre att putta in en konstant ström än en konstant spänning för om man kör konstant spänning måste du nog vid nåt tillfälle även ha en strömgräns, en måttlig ström kommer dock aldrig innebära några större problem (tror jag OBS!)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av opampen »

Jo, i och för sig kan det gå! Men ett bly batteri fungerar trots allt bäst med konstant spänning!

En måttlig ström kan även den orsaka problem på sikt!

Även om det fungerar så finns alltid risken att man förkortar livslängden på batteriet om den inte laddas på rätt sätt!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev: 27 augusti 2020, 22:30:28 Tack för din trevliga kommentar, opampen!

Jag tror också på nåt skruvstäd/tving-mässigt för som det är nu så "nyper" borret direkt, det hinner inte ens bli nåt hål :)

Knepigt annars för när jag förborrade med 4mm och min dremel gick det alldeles utmärkt medans 8mm-hål funkade väldigt dåligt.

Vet faktiskt inte riktigt hur man ska göra, är det Aluminium man borrar i så finns inte problemet för borret tuggar en liten bit åt gången.

Jag är annars klar med min laddarkrets :)

Den verkar fungera kalas MEN bara upp till batteripotentialer om c.a 22V, jag fick förresten bygga in en liten kylfläns för strömgeneratorn när kortsluten (läs AA-batterier) utsöndrar 2,2W vilket TO220 INTE klarar naket, jag har dessutom dremlat ett par ventilationshål i lådan.

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger
PS
Det är processen med att bygga saker som jag tycker är roligast, att visa Er en bild på den färdiga lådan är således rena antiklimax :D
Du kan ju alltid för borra med mindre storlekar. Om du ska använda 8mm. kan du ju ta 5 eller 7 mm. och för borra.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av jah »

Att borra i mjuka plastlådor är alltid svårt då borren snabbt får bra grepp och hugger, och utan att fixera objektet och ha en pelarborr eller liknande brukar det skita sig :evil:
Vad som ofta funkar bättre är att använda koniska borr, och avsluta med ett vanligt för att räta upp kanterna bara, eller bara justera med fil/kniv/skalpell.

/J
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av alexanderson »

Borrning av plastlådor går bäst med stegborr.
Skriv svar