KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av AndLi »

opampen skrev: 28 augusti 2020, 11:04:09 Jo, i och för sig kan det gå! Men ett bly batteri fungerar trots allt bäst med konstant spänning!

En måttlig ström kan även den orsaka problem på sikt!

Även om det fungerar så finns alltid risken att man förkortar livslängden på batteriet om den inte laddas på rätt sätt!
När du säger konstant spänning hur exakt menar du då?

Att du ställer spänningen på 13.8V och sen bara ser till att ha ett kraftigt nog spänningsaggregat som orkar hålla upp spänningen?
Det enda som kommer begränsa strömmen är väl batteriets interna ESR?

Eller pratar du underhållsladdning?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

jah skrev: 28 augusti 2020, 13:02:43 Att borra i mjuka plastlådor är alltid svårt då borren snabbt får bra grepp och hugger, och utan att fixera objektet och ha en pelarborr eller liknande brukar det skita sig :evil:
Vad som ofta funkar bättre är att använda koniska borr, och avsluta med ett vanligt för att räta upp kanterna bara, eller bara justera med fil/kniv/skalpell.

/J
Det här är ett kalastips, tack!

Jag mätte precis mitt koniska borr som jag köpte från ELFA för runt 500 spänn när det begav sig, minsta håldiameter innan det funkar är 5mm.

MEN detta gäller egentligen mest metall, den är svagt "borrig" ytterst så mindre hål går nog att börja med.

För fasen vad vanliga HSS-borr nyper, jag borrade nästan sönder lyten i lådan för borret bara stack i väg!

Nästa gång jag borrar i plast kommer jag nyttja mitt koniska borr, tack jah!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom jag tycker processen är mer intressant än resultatet borde jag inte publicera dessa bilder.

Dock är det onekligen lite kul att runda av ett blixtsnabbt projekt och visa upp det, alla hål är alltså borrade genom att sikta bara, jag har inte rört varken skjutmått eller stållinjal i det här fallet för jag ville bara ha funktionen.

Det är lite synd att jag inte riktigt kan ladda 24V-batterier men jag tror en sak, jag tror att jag kan "underhållsladda" dom för det finns resurser upp till i alla fall 23V innan strömgeneratorn ger upp och ett 24V-batteri kan, när det är rätt slut, ha en potential neråt 10V (gissar jag) så en hel del laddning kan min apparat ändå putta in MEN fulladdat kommer inte 24V-batteriet kunna bli.

MVH/Roger
PS
Jag är en sopa på att ta bilder. Tycker ändå fotografering är kul, just för att det är svårt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av ie »

Du kan testa att köra borrmaskinen baklänges. Fick tipset nät jag skulle borra i aluminium. Får "nöta" lite innan man är igenom men det hugger definitivt inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen vad Ni är kloka på det här forumet, det är så roligt!

Jag måste bara testa det här trevliga tipset nån dag :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Klas-Kenny skrev: 26 augusti 2020, 08:15:19 Har klippt mycket laminat med plåtsax, ska du bara klippa av hörnen går det mycket snabbt och enkelt med plåtsax.

På den tiden jag etsade egna kort klippte jag i princip uteslutande med plåtsax, det har aldrig varit några problem.
Du menar alltså att det går att plåtsax-klippa FR2?

Samtidigt, om nåt ska gå att klippa med plåtsax så är det väl glasfiber, pertinax känner jag däremot kan kanske vara ett större problem, eller?

MVH/Roger
PS
FR4 heter pertinax, väl?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av YD1150 »

FR4 epoxy/glasfiber
FR2 det bruna, pertinax
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hade tydligen totalt förträngt detta, tack för att du påminde mig!

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av opampen »

AndLi skrev: 28 augusti 2020, 18:23:47
opampen skrev: 28 augusti 2020, 11:04:09 Jo, i och för sig kan det gå! Men ett bly batteri fungerar trots allt bäst med konstant spänning!

En måttlig ström kan även den orsaka problem på sikt!

Även om det fungerar så finns alltid risken att man förkortar livslängden på batteriet om den inte laddas på rätt sätt!
När du säger konstant spänning hur exakt menar du då?

Att du ställer spänningen på 13.8V och sen bara ser till att ha ett kraftigt nog spänningsaggregat som orkar hålla upp spänningen?
Det enda som kommer begränsa strömmen är väl batteriets interna ESR?

Eller pratar du underhållsladdning?
En blyackumulator kan snabbladdas med 14,4 V under en begränsad tid. Med konstant spänning avtar laddningsströmmen när batteriets laddning och polspänning ökar. Då ska batteri laddaren automatiskt stänga av laddningen. Annars kan batteriet skadas! Kontinuerlig underhållsladdning är möjligt med 13,8 V. Förutsatt att laddnings kretsen har övervakning! Den s.ka. Delta/Volt metoden som betyder att laddaren känner av när spänningen stiger vilket betyder färdig laddad och bryter.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev: 28 augusti 2020, 23:05:44 Eftersom jag tycker processen är mer intressant än resultatet borde jag inte publicera dessa bilder.

Dock är det onekligen lite kul att runda av ett blixtsnabbt projekt och visa upp det, alla hål är alltså borrade genom att sikta bara, jag har inte rört varken skjutmått eller stållinjal i det här fallet för jag ville bara ha funktionen.

Det är lite synd att jag inte riktigt kan ladda 24V-batterier men jag tror en sak, jag tror att jag kan "underhållsladda" dom för det finns resurser upp till i alla fall 23V innan strömgeneratorn ger upp och ett 24V-batteri kan, när det är rätt slut, ha en potential neråt 10V (gissar jag) så en hel del laddning kan min apparat ändå putta in MEN fulladdat kommer inte 24V-batteriet kunna bli.

MVH/Roger
PS
Jag är en sopa på att ta bilder. Tycker ändå fotografering är kul, just för att det är svårt :)
Roligt att se apparat bygget! Det tar form!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Klas-Kenny »

rogerk8 skrev: 29 augusti 2020, 19:52:44
Klas-Kenny skrev: 26 augusti 2020, 08:15:19 Har klippt mycket laminat med plåtsax, ska du bara klippa av hörnen går det mycket snabbt och enkelt med plåtsax.

På den tiden jag etsade egna kort klippte jag i princip uteslutande med plåtsax, det har aldrig varit några problem.
Du menar alltså att det går att plåtsax-klippa FR2?

Samtidigt, om nåt ska gå att klippa med plåtsax så är det väl glasfiber, pertinax känner jag däremot kan kanske vara ett större problem, eller?

MVH/Roger
PS
FR4 heter pertinax, väl?

FR4=vanligt modernt glasfiberlaminat går utmärkt både med enkel handplåtsax och ännu enklare i en riktig bänkplåtsax.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av AndLi »

opampen skrev: 29 augusti 2020, 22:26:01
AndLi skrev: 28 augusti 2020, 18:23:47
opampen skrev: 28 augusti 2020, 11:04:09 Jo, i och för sig kan det gå! Men ett bly batteri fungerar trots allt bäst med konstant spänning!

En måttlig ström kan även den orsaka problem på sikt!

Även om det fungerar så finns alltid risken att man förkortar livslängden på batteriet om den inte laddas på rätt sätt!
När du säger konstant spänning hur exakt menar du då?

Att du ställer spänningen på 13.8V och sen bara ser till att ha ett kraftigt nog spänningsaggregat som orkar hålla upp spänningen?
Det enda som kommer begränsa strömmen är väl batteriets interna ESR?

Eller pratar du underhållsladdning?
En blyackumulator kan snabbladdas med 14,4 V under en begränsad tid. Med konstant spänning avtar laddningsströmmen när batteriets laddning och polspänning ökar. Då ska batteri laddaren automatiskt stänga av laddningen. Annars kan batteriet skadas! Kontinuerlig underhållsladdning är möjligt med 13,8 V. Förutsatt att laddnings kretsen har övervakning! Den s.ka. Delta/Volt metoden som betyder att laddaren känner av när spänningen stiger vilket betyder färdig laddad och bryter.
Men om polspänningen inte är konstant laddar du inte med konstant spänning.. du laddar först med någon typ av strömbegränsning tills laddaren orkar upp i den spänning du valt...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Använd plastlåda är en Hammond 1591GSBK.

Menlös uppdatering men ändå :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av opampen »

Hammond har många fina lådor som är lättbearbetade!

Har använt flera ur den serien!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KVD, Voltage Doubler (laddningskrets)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker Hammond gör bra och fina lådor.

Men Ni har lärt mig lite hur man skall göra hål i plastlådorna, det låter enkelt men är faktiskt inte riktigt det.

Jag har bestämt mig för att köra koniskt borr framöver.

När det gäller plastlådor, alltså.

MVH/Roger
PS
En pytteliten nackdel med Hammod-lådor (gäller förmodligen alla typer av gjutna lådor) är att lådorna blir trapetsformade dvs dom är inte strikt rektangulära vilket skapar problem om man typ vill ställa dom på högkant (som jag vill i mitt KAP-projekt).
Skriv svar