KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Mindre puts.

Denna skall jag provbygga (förutom omkopplarna, kör pottar istället).

Fast fortfarande saknar jag en OTA.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag caddat upp en layout som dock, som alltid, bara är preliminär.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fotat den fina 24L1P-omkopplaren (ELMA) jag så tacksamt fått av Lasp.

Den är fin och den skulle kostat mig i runda slängar 500 spänn.

Jag har relativt nyligen köpt stoppskruvar till den via ELFA, stoppskruv är inskruvad så nu har jag 24 lägen som inte "går runt".

Omkopplaren kommer sitta som frekvensomkopplare i min KSG.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Riktigt fina omkopplare, ELMA!

Köpte ett antal liknande omkopplare av hög kvalitet från en som hette Jan Lodström. Han byggde exklusiva rörförstärkare och använde dessa omkopplare i sina stärkare! Som bl.a. ingångs väljare!

Du känner säker till Jan en "Hi-Fi" guru som tyvärr gick bort för flera år sedan. Hans Logna som hade en annan firma tog över och sålde i stort sett allt i början av 2000-talet. Rör, trafar, mätinstrument, pottar mm. Jag köpte en del!

Jag hade förmånen att träffa Jan i början av 90-talet, mycket intressant att ta del av den kunskapen och det stora intresset för både teori och praktiskt bygga!

Han skrev i tidningen "Audio Video" på 90-talet, den s.ka. "rörbyggar skolan"!

Titta på länken om du är intresserad; https://phonobar.se/hifi/p/remus-tube-p ... -tenbrock/
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev: 10 september 2020, 19:54:15 Jag har nu fotat den fina 24L1P-omkopplaren (ELMA) jag så tacksamt fått av Lasp.

Den är fin och den skulle kostat mig i runda slängar 500 spänn.

Jag har relativt nyligen köpt stoppskruvar till den via ELFA, stoppskruv är inskruvad så nu har jag 24 lägen som inte "går runt".

Omkopplaren kommer sitta som frekvensomkopplare i min KSG.

MVH/Roger
Det är intressant med generator byggen! Som jag har nämnt har jag byggt Wien bryggor som har väldigt låg distorsion. En mycket intressant typ av oscillator. Har även byggt med diverse kretsar!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Denna krets måste jag dock provbygga för jag fattar ingenting :D

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av opampen »

Det är alltid bra med ett prov bygge innan slutkonstruktionen!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev: 10 september 2020, 20:46:35 Hej, Roger!

Riktigt fina omkopplare, ELMA!

Köpte ett antal liknande omkopplare av hög kvalitet från en som hette Jan Lodström. Han byggde exklusiva rörförstärkare och använde dessa omkopplare i sina stärkare! Som bl.a. ingångs väljare!

Du känner säker till Jan en "Hi-Fi" guru som tyvärr gick bort för flera år sedan. Hans Logna som hade en annan firma tog över och sålde i stort sett allt i början av 2000-talet. Rör, trafar, mätinstrument, pottar mm. Jag köpte en del!

Jag hade förmånen att träffa Jan i början av 90-talet, mycket intressant att ta del av den kunskapen och det stora intresset för både teori och praktiskt bygga!

Han skrev i tidningen "Audio Video" på 90-talet, den s.ka. "rörbyggar skolan"!

Titta på länken om du är intresserad; https://phonobar.se/hifi/p/remus-tube-p ... -tenbrock/
Hej opampen!

Nu plötsligt såg jag det här trevliga inlägget, stort tack!

MVH/Roger
PS
Kikade precis på länken. Mycket trevligt. Lite speciellt med rörkåpor och kapsellös toroid-trafo.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av opampen »

Tack! Ja, trevligt!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tittade i min KAP-plan och såg att jag abstraherat en TTL-utgång hos KSG.

Samtidigt hade jag ritat in tre LEDs trots att två räcker (kHz/Hz).

Trig'd-LED:en fanns å andra sidan inte med så den la jag till.

Nu stämmer schemat med "lådan" i KAP.

MVH/Roger
PS
KAP står för Analog Processor och innehåller 13st analoga moduler som kopplas ihop sidledes.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kikat på KSG, insåg att jag faktiskt måste köra trissa om jag i övrigt kör LM324 (för den är för långsam, blir speciellt SR-problem).

Implementerad emitterföljare är sedan en Klass A-förstärkare till skillnad från opamp-utgångar...

Sen insåg jag också att jag vill ha en synksignal för mätning av små nivåer (som jag kallat TTL) så den är införd.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på att jag inte vill köra special-kretsar för dom riskerar att utgå.

Nu är kretsschemat för LM13700 (OTA) så enkelt och tydligt beskrivet i databladet.

Med andra ord kan det gå att bygga OTA diskret.

Och det är det jag istället för ovan kommer satsa på.

Jag tänker mig fyra diskreta OTA på ett enda PCB och lite diskreta komponenter för att realisera ovanstående schema.

Eftersom dom flesta förbindelser går via typ motstånd så har man genom att välja bort motstånd full access till alla fyra OTA för att bygga lite vad som helst om man vill.

Eftersom jag bara måttligt förstår kretsen uppstår frågetecknet om matchning av trissor för när man skapar trissor på samma chip så är dom väldigt väl matchade men diskret är dom naturligtvis inte det.

Jag är dock inte alls orolig för matchningsproblemet, jag kommer köra "boogies" som det heter i rörvärlden och det kommer bli kul.

Anledningen till att jag vill detta istället för en simpel Wien-oscillator är att jag nödvändigtvis vill köra en 24L-lägesomkopplare för jag tänker mig "produkten" som nåt som kanske bara är batteridrivet av min KBM i fält och vanligtvis har man inte tillgång till batteridrivna oscilloskop MEN då står man där med en sinusgenerator som dels har distinkta omkopplar-lägen för nivå, dels har distinkta lägen för frekvens.

Jag vill ha det så.

Vad jag inte vill ha är att behöva köpa 2P24L ELMA vridomkopplare för 750 spänn som jag precis såg att dom kostade i senaste ELFA-katalogen.

För när det gäller Wien-oscillatorer MÅSTE man ha dubbla poler hos omkopplaren.

En-polig kostar sen mer än 300 spänn mindre på ELFA, dessutom tror jag dom bygger mindre (1 sektion), bäst av allt, jag har en :)

Så även om en Wien-oscillator är enkel och bra så tror jag att jag kommer satsa på OTA av ekonomiska skäl.

MVH/Roger
PS
Visst, man kan skala en pot med frekvensangivelser men precisionen i en sån skalning är nog +/-10% som bäst.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Tycker LM13700 är utmärkt och att du använder själva kretsen!

Tror inte du behöver vara så rädd för att just denna kommer att plötsligt försvinna från markanden. Titta på andra linjära kretsar som har funnits i åratal fortfarande går att köpa!

Den finns på Electrokit och kostar bara 29kr. inkl.moms! https://www.electrokit.com/produkt/lm13 ... amplifier/ Men är du rädd för att den kommer att försvinna köp upp ett antal! Just nu har dom 48 st. i lager. Så brukar jag göra om det är någon komponent som verkar vara på utgång! Tror dock INTE att LM13700 är det!


Annars tycker jag att Wien bryggor är utmärkta och det går att göra fina lösningar med dom! Har även mycket låg distorsion!

Du hade ju tankar att lösa det med reläer förut istället för två poliga omkopplare? Titta på dessa tvåpoliga reläer: 24V. köper du fler än 10st blir stycke priset 8kr. http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ts_id=1682 Om 24.V inte är den standard spänning du har så är det ju enkelt att komplettera en liten 24. stabb i din aspparat!

Det skulle kanske gå bra med en enklare omkopplare jämfört med ELMA och som har 6 lägen? https://www.electrokit.com/produkt/vrid ... l-6-lagen/ Kommer inte just nu ihåg hur stort frekvensområde du vill ha men om t.ex.: 20-200 Hz, 200-2000 Hz, 2000-20 000 Hz, 20 000-200 000 KHz, 200 000-2 MHz. 2 MHz- 20MHz. Där har du 6 lägen! Om du nu inte skulle gå högre upp i frekvens vilket jag inte tror du tycker är rimligt!

Eller byt ut det sista mot en lägre frekvens i början: 2-20Hz!

Sen sveper du med en bra dubbelsidig pot istället. Då behöver du inte ha så många lägen! Detta är ju mer eller mindre en standard lösning rakt upp!

Eller vad säger du?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Tack för ditt trevliga svar!

Priset på LM13700 var bra, hade tänkt beställa från Mouser för typ dubbla den summan!

Annars när det gäller en Wien-brygga så går det väl att nyttja en enda stereopot för 20Hz-20kHz?

Inte behöver man väl nån omkopplare också, eller?

Jag lutar för övrigt åt en Wien-brygga istället, på tacksamt tips från dig.

Nivåerna kan jag sätta med en tolvläges omkopplare från ELMA som planerat (gillar inte den EPA-omkopplare du refererar till, lite kvalitetskänsla vill man ju ha).

Men 2P24L-omkopplare från ELMA för 750 spänn köper jag INTE, 1P12L kostar dock lite drygt 200 vilket går ann men inte mer.

Så 1P12L kommer jag i alla fall köpa.

Detta är dock oberoende av kretslösning, ett tag lurade jag tom på rotationsenkoder och analoga muxar.

Problemet med den lösningen är att jag måste hålla reda på inställd frekvens på nåt sätt, 24 LEDs låter inte så lockande :)

Nej, jag tror att frekvensen kommer sättas av en ordinär lin stereopot, sen får jag på nåt mycket okänt sätt skapa en skala för potten.

MEN jag gillar inte pot i min "produkt", det ska vara distinkta EXAKTA frekvenslägen, 24st alltså :)

Men om som sagt bara omkopplaren kostar 750 spänn så blir ett utpris till kund på över 1500 spänn orimligt, skulle vilja ta 750 spänn ut till kund, det hade varit lagom men då förlorar jag liksom på "produkten" :(

Nej, det funkar inte, frågan är om ELMA för attenuatorn ens funkar.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av opampen »

Hej!

Tycker det är bra att du väljer en Wien brygga!

Du vill kunna få ut 20Hz- 20KHz. Man brukar ju generellt dela upp frekvensområdet i flera lägen. 20-200, 200-2000, 2000-20 000 Hz. Det är oftast nödvändigt eftersom det inte räcker med en konding (och en pot.) för att täcka hela frekvensområdet.

Jag kan hålla med om att den omkopplaren på Electrokit jag länkade till är lite enkel i sin uppbyggnad! Men omkopplare har ju blivit så dyra om man vill "proffs" grejer.

Som du ser på bilderna av några färdiga generatorer så delar man upp frekven-bandet i olika områden.

Kretsen 038 från Maxim är en intressant krets om man vill bygga en funtionsgenerator, alltså även med kant-triangel-våg! Byggde en sådan kring 038 för ett antal åtr sedan. Den fungerar bra upp till ca. 10MHz. Därefter öka distrsionen för mycket enligt vad jag tyckte var rimligt. Som utgående förstärkare använde jag en op OPA620 med en bandbredd på 200 MHz vill jag minnas. Men eftersom jag vill förstärka upp signalen så behövs den bandbredden.

Nackdelen med denna krets är att den har ganska hög distorsion jämfört med en wienbrygga eftersom sinus signalen omvandlas från triangel- vågen, sigalen "rundas" i princip av. Men denna är bra om man vill ha andra vågformer också! Så visst går den bra i många sammanhang och ett trevligt instrument att bygga! 038:an är dock svår att få tag på nu mera!

Men numera bygger jag för det mesta wein bryggor! Bäst!

Angående omkopplare har Bhiab några omkopplare som skulle kunna vara intressanta: BH-10448 58.00 Vridomkopplare miniatyr fabrikat Grayhill typ 50YY23615 2-pol 4-vägs
okänslig mot fukt eller damm guldöverdrag som korrosionskydd basmått 12mm
djup bakom panel 17mm , 3mm axel

Finns i överskotts listan. Du kan ju ringa och fråga lite närmare eftersom det inte finns någon bild. Tel. 0155 – 21 32 10 Framförallt om dom finns i lager!?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar