KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är så skön opampen, jag tackar jättemycket för dina alltid så intressant inlägg!

På bussen idag slog mig några saker.

Först snurrade tankarna kring rotationsenkoder plus 8-1:muxar (gånger 6 för 24 lägen) plus LED-staplar (kör ju redan 10-staplar i mitt oscilloskopprojekt, styrning färrdigkonstruerad).

Problemet tycker jag mest är alla logikkretsar som krävs samt att man nästan måste bygga ett "Panel-PCB" för att fysiskt hålla alla LED-arrayer och logikkretsar som i slutändan genererar binära styrsignaler (4 räcker för Volt men 5 krävs för >16 frekvenser), när man sedan bygger panel-pcb bör rotationsenkondrarna vara av vertikal typ för att liksom gå ner i pcb, mina är det inte.

Rotationsenkodrar är ett mycket bra och mycket billigt koncept, inte lika billigt som plastomkopplare men rotationsenkoderlösningen är mer kvalitativ och idag verkar konceptet nyttjas jämt samtidigt som jag bara avskyr när mitt GwInstek-skåp piper för att man vridit ratten i botten, det är ett jävla pipande!

Jämför det och en dämpsatsomkopplare (i mitt Kenwood är dom på minst tre poler) och den känslan samt att "här går det inte att vrida mer".

Rotationsenkodrar och den uppmärksamhet man måste ha på ett fjantigt display suger!

Sen blev jag dock att tänka på vad du så klokt sa igår, man kan ju nyttja två plast-omkopplare om säg 12 lägen istället.

Jag får det inte riktigt att funka för 20Hz-20kHz men för 10Hz-100kHz funkar det.

Siktar alltså återigen på LM13700 men enligt datablad klarar inte dess VCO mer än 5Hz-50kHz.

Men säg nu att man tar till ditt trevliga tips och kör två omkopplare istället, jag tänker mig en som vi kan kalla "Unit" (u=1,2,3...10), sen kör vi en "Multiplier" (m=10,100,1000,10000), då kan man få um-kombinationerna [10;100], [100;1000], [1000;10000], [10k;100k]

Problemet är två, dels sägs inte kretsen klara 100kHz dels får jag inte mina kära [20;20k]Hz.

Glömde nästan bort att jag ju bara bedriver en prototypverkstad :)

Så det är klart att dina fina EPA-omkopplare duger!

Min plan nu är således att köpa tre stycken 1P12L av EPA-modellen, sättas stoppinne på tio för "Unit" och 4 för "Multiplier", "Volt" blir på 12.

På det sättet kan jag testa mitt koncept utan att bli ruinerad!

MVH/Roger
PS
Om nåt av all skit jag producerar duger till nåt enligt bl.a en designer, så kan vi sätta in ELMA-omkopplare då.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av opampen »

Hej!

Ja, det är en utmärkt ide´ att använda fler omkopplare typ "unit" och "multiplier" som du skriver!

Men du kan ju höra med honom på Bhiab om dom där omkopplaran han har i överskottet jag nämnde vad det är för något? Kan kanske vara någon kvalitets omkopplare från industrin?

Men om bandbredden inte räcker på LM13700 kan du använda en annan op. Alltså två op räcker för att få en wien brygga! Och en eller två op som förstärkare. Man kan t.ex. göra en tvåstegslösning med en dämpsats för att reglara utnivån mellen den första och den andra op:n i utgången. Om du vill ha ut max 20KHz borde t.ex. en LT1097 kunna gå eller likanade. https://www.electrokit.com/uploads/prod ... LT1097.pdf

Eller; https://www.electrokit.com/uploads/prod ... SM2019.pdf SSM2019. Tycker SSM2019 här verkar intressant! Lätt att labba med då förstärkningen lätt kan ställas!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Tack för ditt inlägg!

Jag har dock bestämt mig för att köra på med mitt ursprungliga koncept, 1P24L-omkopplare har jag ju redan (utan kostnad) och 1P12L-omkopplare kan eventuellt bli enligt ditt trevliga tips modell EPA och därmed billigt.

Dock måste jag, pga platsbrist, ändå köpa 5st ELMA 1P12L till mitt oscilloskopprojekt (KOS) så kanske jag köper en sjätte, KOS blir dyrt så det är frågan om jag ror det i hamn.

Allting är liksom uträknat och schemabeskrivet samtidigt som jag gärna skulle vilja börja Eagle-cadda dvs jag börjar ledsna på att rita scheman, har väl gjort det i minst 5 år :)

Nej, det här projektet anser jag vara färdigplanerat, Eagle nästa bara.

MVH/Roger
PS
EPA-omkopplarna du rekommenderar är hela 28mm i diameter (ELMA är bara 18mm), jag har prelimnärcaddat en MDF-låda för alla moduler i mitt KAP-system och den har yttermåttet 70X130X130 vilket jag anser är en trevlig storlek (jag vill ju stapla moduler i bredd...). Sidostyckena kommer utgöras av 4mm MDF, detta ger netto inre bredd 62mm, 2X28=56mm så två EPA går in på bredden men marginalerna är små. Jag låter KSG bli beroende av LM13700 även om den riskerar utgå.
Senast redigerad av Spisblinkaren 26 september 2020, 22:08:20, redigerad totalt 1 gång.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av opampen »

Har du labbat med den ursprungliga kopplingen du kommer använda, med 13700? Alltså en praktiskt koppling på weroboard eller liknande?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, men det är det jag behöver göra.

Idag äger jag bara en enda LM13700 och jag behöver en till så jag kan inte labba med den just nu.

20st typ är beställda via min vän men det kan dröja innan jag får dom (han är närmare 80 år...).

Skulle så gärna vilja provbygga mha labbplatta för jag fattar väldigt lite av kretslösningen.

Det är mest faktumet att det är en VCO som lockar, en VCO med en enda styrpinne alltså :)

MVH/Roger
PS
Du har möjligtvis inte lust att köpa en och skicka till mig? Jag funderar f.ö på att komma och våldgästa dig nån dag snart :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av opampen »

Det verkar bra! Man ser saker på lite annorlunda sätt när uppkopplingen ligger på ett labbkort eller en labbplatta. Det bästa är någon form av Weroboard. Labbplattan kan funka, har själv använt den för signaler men man får tänka på att placera komponanterna nära varandra och ha korta ledningar i mellen.

Jag har inte någon beställning som är aktuell just nu hos Electrokit annars hade jag kunnat köpt en åt dig men jag kommer nog inom kort göra en beställning och är det fortfarande aktuellt kan jag ta med LM13700.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått hem 40st LM13700 OTA :)

Min gode vän råkade beställa lite för många men dom är faktiskt inte så dyra.

Jag har nu tänkt provbygga min KSG.

Fast först kommer jag nog provbygga min KRM (RMS-meter) för den fattar jag ingenting av även om den inte innehåller så många komponenter.

Allra först ska jag dock göra klart fysimuleringsprojektet jag kallar KMF även om just detta bygge gäller Hanö Fyr, KMF avser ett enkelt allmänt fyrsimulerings-PCB.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av YD1150 »

Nu har du köpt fina OP, Analog Devices brukar göra bra saker. :tumupp:
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Spännande med LM13700! Ser fram emot att följa den här tråden! Har tittat lite i databladet! En spänningsstyrd förstärkare bl.a.

Finns mycket!

Labbarbetet är ofta ett mycket intressant moment! Där ser man det hela gestalta sig
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev: 12 november 2020, 22:11:41 Nu har du köpt fina OP, Analog Devices brukar göra bra saker. :tumupp:
OP27 är en nästan legendariskt bra OP i alla fall enligt andras omdömen men jag har personligen märkt mycket lägre brus än CA3140 (höll på med att bygga en akustisk kopplare en gång i tiden) och så sägs dom ha låg distorsion även om jag faktiskt bryr mig väldigt lite om båda kvaliteterna, dock höll en kollega på och reparera ett RIAA-steg en dag på jobbet varvid jag sa "Sitter det en OP27 i?" och det gjorde det :)

Annars tror jag NE5534 är en välrenomerad konkurrent, dock tror jag i grund och botten inte på OP alls i samband med HiFi, det blir för mycket motkoppling hur man än gör, OP funkar bäst för DC.

Jag gillar Analog Devices, skaffade min första katalog av dom när jag var runt 16 år för jag fick fatt i en tidning som farsan hade tagit med sig från ASEA.

Inte ont anandes beställde jag säkert 5 olika kataloger/databöcker.

Farsan blev dock inte så glad för dom drogs från hans lön :D

En databok har jag kvar än idag, HCMOS från Toshiba.

Men AD-databöckerna och nån Bäckström (om jag kommer ihåg rätt) m.fl är förlorade.

MVH/Roger
PS
Däremot gillar jag inte Maxim, sökte jobb där en gång för typ 20 år sedan och dom behagade inte ens svara :tumner:
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: KSG, Sinus Generator (medels OTA)

Inlägg av opampen »

Alla dom op du räknade upp håller utmärkt kvalitet!

OP27 är en klassiker! Har byggt flera linje steg med den. Jag har även ett RIAA-steg inköpt från Dali med OP-27. Låter fantastiskt bra!

Så visst funkar OP-kretasr bra inom audio idag!

Sen finns ju OPA2134 som är väldigt lågbrusig och har mycket låg dist.

Ja, det fanns en firma som hette Gösta Bäckström. Vill minnas att dom låg i Solna. Hadlade där en del i slutet av 70- början av 80-talet.

Dom är guld dessa databöcker! Har i stort sätt kvar alla i från 80-talet och framåt. Samt några jag har kvar från jobbet, Motorola mycket detaljerade från 60-talet med fina kurvor på germanium trissor. Finns mycket bra info! En del var ju rena "undervisningen", kunde t.o.m. i några förkomma rekommenderade kretskortslayouter!
Skriv svar