Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

I den här tråden kommer jag lista alla projekts Paint-bilder (png), dessa blir underlag för Eagle-CAD.

Min plan är att mappa Layout-tråden med Schema-tråden så att dom kommer i samma ordning vilket gör det enklare för Er att följa.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 augusti 2020, 21:30:27, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av AndLi »

Du ritar alltså schemat två gånger eller ritar du layouten på frihand i eagle?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ett intressant svar!

Det stämmer, jag ritar schemat två gånger MEN första gången i MS Paint (dvs png) så har jag med värdena, medans andra gången (i Eagle) så får jag beteckningarna.

Samtidigt är det smidigt att ändra i png för den är svartvit medans Eagle är i färg, dock måste ju Eagle naturligtvis stämma (men man kan lättare och snyggare mixtra i png).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom att tänka att jag nog vill ha schemana i var sitt inlägg, lättare att ändra och behålla ordningen då.

Provar img-taggarna som jag typ aldrig använt tidigare.

HÄRIFRÅN BÖRJAR MINA RELEVANTA SCHEMAN

MVH/Roger
PS
Med img-taggar skonas sedan EF's servrar :)

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 22:53:34, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av TomasL »

Samtidigt försvinner bilderna när servern som bilderna ligger på ändras, och det går inte enkelt att förstora dem.
Men varför i helskotta gör du dubbla jobb, bgriper det inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev: 1 augusti 2020, 20:39:21 Samtidigt försvinner bilderna när servern som bilderna ligger på ändras, och det går inte enkelt att förstora dem.
Men varför i helskotta gör du dubbla jobb, bgriper det inte.
Tack för ditt svar men jag förstår inte vad du menar.

Jag har ju laddat upp bilden till forumet en gång redan, jag väljer nu att skapa enskilda inlägg för bilderna med hjälp av img-taggarna för att inte belasta EF's servrar med mer av min skit, detta gör det också enklare att kunna ändra OCH behålla ordningen (ändrar jag nu måste jag ta bort en bild, ladda upp en ny som då kommer sist i listan).

Min plan är samtidigt att OM jag vill ändra i ritningen så tar jag bara bort img-taggarna och laddar upp den nya ritningen på vanligt sätt, detta kan sedan göras hur många gånger som helst utan att ORDNINGEN ändras, är du med?

Jag har medvetet satt min fina Nikon kompaktkamera till att ta bilder med minsta möjliga upplösning, både jag och EF tjänar på det, jag tycker det tom är nästan komiskt hur jag får plats med närmare 10000 bilder på ett futtigt (och billigt) 1GB SD-kort allt medan moderna pekmobiler tar bilder modell >5MB, problemet med mitt val är sen mest att folk inte kan zooma i bilderna, därför försöker jag ta både utzoomade och inzoomade bilder på mina tingestar.

En annan fördel med mitt val är snabbheten att hantera bilderna, märker ingenting av fördröjningar varesig jag laddar upp till EF eller surfar lokalt på datorn, har alltså inga som helst problem med min "bredbandshastighet" om ynka 1Mb/s :D

När det gäller den andra kommentaren så har jag egentligen inget bra svar, jag skapade min första serie (17st Kina-PCB) på det sättet och jag finner arbetssättet väldigt tillfredsställande, en del för att jag är så flink när det gäller MS Paint idag (efter att ha använt det nästan dagligen i typ 20 år) samtidigt som jag har ett rätt schysst Paint-bibliotek med symboler jag caddat ihop.

Det är nog allmänt känt att jag inte gillar förändring så har jag vant mig vid nåt som fungerar fortsätter jag med det.

If it works, why fix it :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Lagt till korrekt matning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 17 augusti 2020, 21:01:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 22:55:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 22:55:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 22:56:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Infört VARiable i ingångssteget (KIM).

Ingen svår manöver, värre med VAR av den digitala tidbasen som jag släpper dels för att jag tycker det är oftare man behöver VAR i samband med Volt/DIV, dels för att det blir komplicerat, VAR vad beträffar A/D är ointressant.

MVH/Roger
PS
Bifogar preliminär lösning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 10 augusti 2020, 20:28:43, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 22:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 22:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 22:57:26, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar