Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 23:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 23:19:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 23:20:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 23:23:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

POR i KTS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 31 augusti 2020, 23:20:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 augusti 2020, 23:25:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 augusti 2020, 17:38:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Uppgraderar schema.

Nyttjar DIN5 istället för DSUB9, lättare att borra då samtidigt som DIN är en underskattad kontakttyp idag.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 16 augusti 2020, 18:01:43, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Bild

Så, nu kan jag labba med mina ritningar hur mycket jag vill utan att ordningen störs, kommer jag alltså på att jag vill ha en ändring i schemat så skippar jag bara img-taggarna och laddar upp relevant ny ritning.

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 augusti 2020, 17:39:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev: 1 augusti 2020, 20:39:21 Samtidigt försvinner bilderna när servern som bilderna ligger på ändras, och det går inte enkelt att förstora dem.
Men varför i helskotta gör du dubbla jobb, bgriper det inte.
Det där blev inte så bra, det går inte att zooma i bilderna när dom är inom img-taggar.

Det var sugigt!

MVH/Roger
PS
Det är ju för sjuttsingen samma bildjävel man länkar till, datorer jag säger då det!
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av grottan »

Men varför i hela friden använder du MS Paint? Varför inte rita schemat i EDA/CAD programmet?

MS Paint som applikation måste till att börja vara det sämsta redskapet alla kategorier, om man nu skall rita schema i något annat än EDA/CAD bör man väl i åtminstone använda något objektorienterat som AutoCAD eller Visio.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av TomasL »

Det är ju Roger, han måste gilla att göra meningslösa saker, om och om igen.
och ja, paint är naturligtvis en katastrof för sådana här saker.
Senast redigerad av TomasL 2 augusti 2020, 00:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av swesysmgr »

Jag tror rogerk8 "brainstormar" i MS Paint för att sedan rita det slutliga kortet i Eagle. För mycket krångel med mjukvaran stör designflödet och kreativiteten :)

AutoCAD och Visio kostar pengar och har en inlärningströskel, det är nog enklare att anpassa Eagles schemaverktyg vad det gäller färger och visning av värden (?) i så fall.

Skissa i Fusion 360 är ett annat alternativ eftersom Eagle numera är sammanslaget med det programmet.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: 31 juli 2020, 21:47:41 Det stämmer, jag ritar schemat två gånger MEN första gången i MS Paint (dvs png) så har jag med värdena, medans andra gången (i Eagle) så får jag beteckningarna.
Nummer två förstår jag inte riktigt, jag ser både värden och namn på komponenterna i Eagles schema del, kanske en inställning?
rogerk8 skrev: 31 juli 2020, 21:47:41 Samtidigt är det smidigt att ändra i png för den är svartvit medans Eagle är i färg, dock måste ju Eagle naturligtvis stämma (men man kan lättare och snyggare mixtra i png).
Jag skulle inte rekommendera det men du kan ändra lagerfärgerna i Eagle enkelt och då kanske sätta alla till svart? :)

Annars går det bra att exportera svartvita scheman från Eagle med File -> Export -> Image -> Bocka för "Monochrome" och välj filnamn.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej swesysmgr!

Vilka trevliga inlägg jag får!

Först har du rätt i att jag "brainstormar" (fyndigt uttryckt, tack) i paint, jag har ju sysslat med det fantastiska programmet sen jag fick min första dator för bara 20 år sedan.

När jag sedan säger att Eagle ger mig beteckningarna så menar jag R1, C1, T1 osv för jag bryr mig inte om sånt i paint, där står BARA värdena (typ 33Ohm, BC556) osv.

Hoppas det framgår nu hur jag menar.

Men visst, jag vet att man kan göra allt detta direkt i Eagle, det är bara det att jag inte är så varm i kläderna vad gäller den programvaran.

Och jag behöver inte bli det heller, bara köra på på det sättet som liksom funkade bra förra gången jag tog fram kort.

Eftersom det gått några år sedan jag tog fram förra PCB-batchen är jag mycket orolig hur jag skall få fixat det denna gången, flera hjälpte tacksamt mig (bl.a du) men jag vill minnas att Borre kom med den mest avgörande hjälpen vad gäller själva skapandet av Gerber.

Du har sedan så trevlig lyssnat på mig och hjälpt mig när jag/vi skapade det senaste biblioteket som dock inte lär räcka för vad jag behöver ta fram (bl.a DSUB saknas).

Nej, jag kör på med det jag förstår så får vi ta det andra sen.

MVH/Roger
Skriv svar