Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av swesysmgr »

Tack för scheman, är det konstruktionen med 2st BC546 som driver BDX33 som är "tripplington"?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

En BC546B plus en BDX33 i serie bildar en "Tripplington", ja.

Komplementärt åt andra hållet, liksom.

Självsvängde så mycket att jag blev tvungen att överge "skiten" :)

Lycka till!

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av opampen »

Hej!

Jag det är väl bra att du labbar Roger/swesysmgr men tyvärr kan jag säga att det kommer att självsvänga. Kopplingen gör att villkor för en oscillator uppfylls! Det är annars inget fel med fler antal trissor i en koppling men med låg förstärkning. En vanlig förstärkare koppling med t.ex. tre trissor har kanske 50-100 ggn. förstärkning. I denna koppling flera tusen ggn.

Förstår inte heller varför du har valt att använda så många transistorer efter regulatorn? En buffert transistor räcker i detta fall! Men OBS! Undvik darlington! Dessa har alldeles för hög förstärkning vilket ger självsvängning! Alltså mer än 360 grader!

Det är intressant att diskutera detta då jag precis har byggt ett kraft aggregat som klarar 4A. 1,25 25V. Där har jag använt en BD202, PNP för att kunna få två NPN trissor i slutsteget! Jag har alltså parallell kopplat 2N3055 för att fördela effekten över varje trissa! Alltså undvik att seriekoppla utgångs trissorna. Du kan bygga aggregat som klarar 10A men att istället parallell koppla flera trissor fungerar det utmärkt!

Testade med en darlington trissa i mitt nätagg.och den förstärkte så mycket att hela kopplingen självsvängde! Bytte sen ut den till två parallell kopplade 2N3055 och allt fungerar nu utmärkt med god stabilitet och reglering!

Angående darlington/ trippelton kan ju darlington förstärka flera tusen gånger vilket räcker fullt ut! Med trippelton blir förstärkningen så hög att hela kopplingen riskerar bli instabil. Trippel ton finns egentligen ingen som helst anledning att använda i en praktisk koppling!

Som vi talat om tidigare förklaras detta i dom böcker jaq nämnt som tar upp återkoppling och stabilitet hos förstärkare! Där redovisas dessa fenomen även teoretiskt. Där en utredning görs!

Skickar med några liknande scheman på nätagg. som dom jag själv byggt med goda resultat: Även en ström gräns som alltså ska ligga före regulatorn:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Tack för ditt engagemang och dina fina bilder, har ofta undrat hur man boostar LM317/337!

Jag fattar dåligt men jag fattar det du säger om att parallella trissor istället, tänkte inte på det :)

Fast i mitt fall var tanken att OP27'2 ynka 1mA (tror jag) skulle boostas till mina önskade maximala 5A.

En BDX33 har ett hfe på ungefär 1000 men detta räcker inte, så jag slängde dit en trissa till och då blev det skit.

Som du är inne på ska man nog passa sig för att nyttja mer strömförstärkning än man behöver, en BD139 har till exempel 40 i hfe och är utmärkt att sätta bakom en BDX33 för då är strömförstärkningen "bara" uppe i typ 40000 där jag i exemplet ovan behöver 5000.

Jag tror jag gjorde misstaget att jag satte en BC546B före BDX33, en BC546B har en strömförstärkning runt 300 vilket gjorde att jag fick närmare 300000 i strömförstärkning som är 60ggr mer än jag behövde.

MVH/Roger
PS
Jag gillade din färgglada ritning bäst :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av opampen »

Hej, Roger!

Tack! Trevligt!

BD139 är en bra trissa som du säger med en förstärkning på 40 ggn.

Angående op kretsar så har TL071 högre ström uttag upp till 10 mA och OPA134 35mA.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Jag gillar TL071 och har samlat på mig några (även TL074, dubbla dvs TL072 struntar jag däremot i).

Visste dock inte att den kunde svinga så mycket ström, tack för den informationen!

Jag gillar nog mest TL071 för att den har JFET-ingångssteg vilket gör att man kan använda stora motstånd utan offset-problem, som en OP ska vara mao :)

Fast den är inte R2R vilket en OP också "ska" vara :)

MVH/Roger
PS
På senare tid har jag lärt mig att det finns ett trick att minimera (dock ej få bort) offset, tricket stavas samma netto resistans till båda ingångarna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev: 14 augusti 2020, 21:06:17 Tack för scheman, är det konstruktionen med 2st BC546 som driver BDX33 som är "tripplington"?
T2 & Q5 är Tripplington för Q5 är en Darlington.
MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev: 16 augusti 2020, 16:23:45 Hej opampen!

Jag gillar TL071 och har samlat på mig några (även TL074, dubbla dvs TL072 struntar jag däremot i).

Visste dock inte att den kunde svinga så mycket ström, tack för den informationen!

Jag gillar nog mest TL071 för att den har JFET-ingångssteg vilket gör att man kan använda stora motstånd utan offset-problem, som en OP ska vara mao :)

Fast den är inte R2R vilket en OP också "ska" vara :)

MVH/Roger
PS
På senare tid har jag lärt mig att det finns ett trick att minimera (dock ej få bort) offset, tricket stavas samma netto resistans till båda ingångarna.
Hej!

TL071 är en av mina favoriter också! JFET ingången är bra! Bra också att man kan trimma offseten. Har byggt både förstärkare och larm med den.

Föredrar också en förstärkare i varje kapsel!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av TomasL »

Jag gillar CD4069UB, trevlig krets att jobba med, går att göra mycket skojjigt med dem.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan inte så mycket om den men E Kafeman fick mig att experimentbygga en ANALOG förstärkare mha den.

Det var kul :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av opampen »

Ja, intressant! Såg en koppling med CD4069UB som förstärkare. Lite annorlunda tänk! Det var i en tidskrift som heter "Radio Theory and design"!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av TomasL »

Jag designade och byggde en 4069-baserad stereoförstärkare som specialarbete i 3an, i slutet på 70-talet.
Det intressanta är att 4069 går i ren klass A, men man får vara försiktig så man inte kommer för nära VDD eller VCC på ingångarna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev: 18 augusti 2020, 14:58:06 Jag designade och byggde en 4069-baserad stereoförstärkare som specialarbete i 3an, i slutet på 70-talet.
Det intressanta är att 4069 går i ren klass A, men man får vara försiktig så man inte kommer för nära VDD eller VCC på ingångarna.
Mycket intressant, tack för att du delar med dig!

Jag tror jag greppar att den jobbar i ren Klass A för när utgången är i matningens "mitt" så går det lika mycket ström ovanifrån som nerifrån, om man säger.

Det går ström helt enkelt.

Vad jag dock inte förstår är det fetmärkta för så fort du närmar dig rail leder typ bara ena trissan, eller?

MVH/Roger
PS
Hur gammal är du egentligen, slutet på 70-talet i tredje ring då är man normalt 18 år, säg att du var 20år 1980, då är du 60 år idag? Jag är förresten 51 :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av TomasL »

Eftersom det egentligen är en digital krets och en inverterare, så skall de normalt arbeta med digitala spänningsnivåer, dvs skifta mellan en 0a och en 1a.
Dock är just specifikt CD4069UB av misstag konstruerad så den går att använda som en analog förstärkare.
Schemamässigt ser den ut så här:
cd4069ub_inverters_schematic.png
Och jo det stämmer, med åldern alltså.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Projekt färdiga för Eagle (Scheman)

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant!

En ritning på din analoga förstärkare med den här kretsen hade varit ännu mer intressant :)

MVH/Roger
Skriv svar