KBM, Battery Module (switchat)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Här har du en poäng och jag bifogar nåt jag precis skrev i min gitarrförstärkartråd:

-------------------------------------------------

Jag har gjort lite preliminära tester ikväll.

Som ni kanske vet så kommer jag nyttja en justerbar spänningsregulator (KVR, egen konstruktion) för att försörja PP-spänningen hos KJA (själva förstärkeriet som nyttjar JFET som drivtrissor och MOS som sluttrissor).

Min idé är nämligen att det sköna klippet hos PP-rörförstärkare INTE är pga rören utan pga utgångstrafon (kortsluter jämna övertoner) så jag satsar på denna teori och har byggt mig KJA.

KJA kommer alltså försörjas via en speciell regulator som jag knåpat ihop.

Ikväll har jag mätt på den och bytt ett par motstånd för att trimma den.

Hela systemet tycks vara på max 1Ohm dvs inklusive batteriets inre resistans (som också är uppmätt till lite knappt 1Ohm)

Detta är dock inte så bra för min amp (KJA) drar runt 6A i topparna och när den gör det tappas 6V som i fallet 12V-batteri innebär halva spänningen...

Detta känns inte så bra men det är intressant att KVR faktiskt inte adderar till förlusten sett till vad batteriet har för inre resistans (nära 1Ohm), den totala inre resistansen är alltså bara marginellt högre än själva batteriets!

Jag har dock trimmat KVR till att ge högre basström för dom "Tripplington" som sitter där dvs Darlington BDX33 och BD139 i kaskad.

MVH/Roger

----------------------------------------------
MVH/Roger
PS
Med andra ord så verkar det faktiskt som om mitt val av batteri är ganska dåligt och detta eftersom 1Ohm inre resistans slukar för mycket spänning när jag fläskar på med uppemot 6A i topparna. Det känns inte bra att ett batteri tappar halva matningsspänningen när förstärkaren försöker leverera max uteffekt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av swesysmgr »

Om du vill ha högt momentant strömuttag tror jag det är något sådant här du vill ha:
https://www.elfa.se/en/lead-acid-batter ... p/30075838
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var mycket intressant, stort tack!

Lite dyrt men minst momsen billigare än ditt förra trevliga förslag.

Fast 8,5Ah behöver inte jag, tycker runt 1Ah är lagom för min Klass B.förstärkare åtminstone.

Om man vill ha lågt Ri skall man stirra sig blind på Ah då?

Kan man inte med en viss bestämd batterityp få samma Ri med OLIKA Ah?

Jag kan som sagt inte speciellt mycket om nåt men tänka kan jag (än så länge :) ).

MVH/Roger
PS
Jag måste för övrigt be om ursäkt för jag hade fel ovan för jag trodde rent instinktivt att strömgränsen var "digital" MEN den är ju naturligtvis analog dvs den stoppar helt enkelt bara för högre ström (motsvarande xV över R3) vilket gör att din fina högströmsplott ovan inte når upp till full utspänning helt enkelt för att R3 har gått i strömgräns innan tillräcklig inström finns. Jag trodde att det inte borde bli nån ström alls ut när strömgränsen går in men nu tror jag mig förstå att så inte är fallet. Ska nu detaljanalysera dina fina grafer så att vi är överens om vilken spänning över R3 som motsvarar strömgränsen. Jag trodde på 100mV men gissar nu på 250mV medans du visat mig modellen med 300mV. Så vi har tre bud nu: 100mV, 250mV eller 300mV :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Den här hittade jag förresten nu https://www.elfa.se/en/lead-acid-batter ... track=true

Studerar datablad...

Fiamm sög, stog inget vettigt alls, mest urladdningstabeller, vem bryr sig :)

Yoasa däremot sa en del, tyvärr inte klockrent den inre resistansen men man kan nog betrakta ett impedansevärde vid 1kHz som högre än den DC-mässiga inre resistansen, med andra ord är Yoasa's fina batterier på bara 15mOhm.

Det ska iof påpekas att jag fått mina två Fiamm (e.g FGS) från min bästa vän för att de typ var urplockade på hans jobb, han hade alltså tagit hand om dom men frågan är hur "fräscha" dom är samtidigt som 1Ohm är mycket större än 15mOhm...

Jag tror jag skall köpa detta batteri till min KBM och KGA:

Tack för ditt tips swesysmgr!

MVH/Roger
PS
Jag gillar asiatisk kvalitet.
Senast redigerad av Spisblinkaren 10 juli 2020, 19:41:14, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Det var mycket intressant, stort tack!

Lite dyrt men minst momsen billigare än ditt förra trevliga förslag.

Fast 8,5Ah behöver inte jag, tycker runt 1Ah är lagom för min Klass B.förstärkare åtminstone.

Om man vill ha lågt Ri skall man stirra sig blind på Ah då?

Kan man inte med en viss bestämd batterityp få samma Ri med OLIKA Ah?
Yuasa är ett vanligt märke i UPS-enheter och inte böand de billigaste, du kan nog hitta ett motsvarande batteri av billigare märke om du letar men det går säker att hitta billigare Eneloop-batterier också, de vita som inte heter Pro brukar vara billigare.

https://www.conrad.se/p/panasonic-enelo ... st-1188322 8st för 349:-
rogerk8 skrev:Jag måste för övrigt be om ursäkt för jag hade fel ovan för jag trodde rent instinktivt att strömgränsen var "digital" MEN den är ju naturligtvis analog dvs den stoppar helt enkelt bara för högre ström (motsvarande xV över R3) vilket gör att din fina högströmsplott ovan inte når upp till full utspänning helt enkelt för att R3 har gått i strömgräns innan tillräcklig inström finns. Jag trodde att det inte borde bli nån ström alls ut när strömgränsen går in men nu tror jag mig förstå att så inte är fallet. Ska nu detaljanalysera dina fina grafer så att vi är överens om vilken spänning över R3 som motsvarar strömgränsen. Jag trodde på 100mV men gissar nu på 250mV medans du visat mig modellen med 300mV. Så vi har tre bud nu: 100mV, 250mV eller 300mV :)
MC34063 strömbegränsning.jpg
Skall försöka hinna räkna igenom detta själv någon dag, kanske även skaffa en krets och testmäta :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Gillar ditt engagemang!

Här trumfar jag dig lite vad beträffar vad databladet säger för som sagt säger inte applikationsexemplena samma sak.

OM det nu inte är så att dom konstruerat med marginaler och egentligen anser strömgräns som "worst case".

Det kan vara så.

MVH/Roger
PS
Om man tittar på samtliga varianter (step-up, step-down, inverter) i applikationsexemplena så säger dom precis samma sak vad gäller strömgräns dvs 100mV, rätt intressant om strömgränsen snarare är 300mV, eller hur? Eller är det så att deras strömgräns bara är en rejält tilltagen "säkring"?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Det slog mig på bussen idag att jag inte riktigt har greppat vad jag försöker göra.

Jag vill alltså ha DSUB9 in och DSUB9 ut (valt Female in från vänster och Male ut åt höger).

Det enda som går igenom DSUB är sen bara matning och faktiskt bara en typ av matning dvs den från den oreglerade KPM (Power Module) som dock genererar fyra "signaler" och dessa är KPM_Vcc, KPM_Gnd, KPM_Vss+, KPM_Vss där KPM_Vss+ är en tillfällig signal som bara är aktuell om man rycker bygeln och separerar jordarna i KPM (så att man i princip kan få dubbla spänningen eller dubbla strömmen), detta kommer dock i praktiken aldrig användas men möjligheten finns där.

KBM (Battery Module) adderar sen till KPM dvs när KPM faller bort så är det KBM som gäller men antal tåtar i DSUB-tåget är fortfarande bara fyra ty KBM diodsummeras bara till befintlig KPM-lina.

För enkelhets skull är det bra om alla fyra (e.g tre för KPM_Vss+ är normalt ihopdragen med KPM_Gnd) signaler finns på både ingången och utgången för då slipper jag parallell-löda kablar, bara dra in till kort och nyttja andra sidan av kort för att dra ut, liksom.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar