KBM, Battery Module (switchat)

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av swesysmgr »

Är det 12V blyacc du tänkt använda? Jag hade funderat på att ersätta den med en packe moderna, mindre batterier t.ex. Eneloop, stå över laddkretsen och ladda dessa separat i en egen laddare. I ett nödläge kan du sätta i vanliga alkaliska AA istället.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p32074

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... -aa-p39825

Väger mindre, tar mindre plats, ger mer ström.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket trevligt tips!

Tack för det!

Ja, det är ett blyack från Fiamm jag tänkt använda.

Även om jag, som du vet, har svårt för förändringar tycker jag ditt förslag låter mycket intressant.

Dock ska "bara" de svitchade aggen ihop dra mindre än 7A som mest (2X20V/1A=40W INNAN verkningsgrad).

Så mer ström är inte lika intressant som mer Ah, den 12V Fiamm jag tänkt använda ligger på 1,2Ah.

MVH/Roger
PS
Kan väldigt lite om batterier, senast jag "kollade" var det NiCd som gällde :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 2 juli 2020, 19:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av swesysmgr »

Batterierna ovan ger 2500mAh = 2,5Ah. Låter mycket att ta ut 42W från batteri?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tittat mer på ditt trevliga tips!

Tänkte lite på bussen idag och nu när jag verkligen klickar på länkarna tycker jag att ditt tips är kalas!

Stort tack!

Jag tycker det är kalas av två skäl:
1) Ah fördubblas
2) Den fina batterihållaren du länkar till är mycket enklare att montera (verkar ha skruvhål) än ett klumpigt rektangulärt batteri som man i praktiken måste nyttja stålband för att det skall bli bra!

Nu har jag inget konto på Kjell så jag får ta 4-packen i etapper (min frivilliga veckopeng tillåter max 300:- extravagans per vecka :) ), behöver ju 10st batterier dvs 3st 4-pack a' 230 spänn.

Men vänta nu, ett Fiamm kostar runt 130 spänn...230X3+60=750 spänn...

Tog ut glädjen i förskott :(

Ineffekten tror jag transformeras som 1/verkningsgraden gånger uteffekten där verkningsgraden är olika för inverter/boost men man kan kanske avrunda den till säg 75% i medel, med andra ord levererar batteriet som mest c.a 4/3*40W=53W.

Om nu det är möjligt, dvs?

Eller vad säger du/ni?

MVH/Roger
PS
Mina grejer får kosta lite men inte hur mycket som helst. Om jag nånsin kommer igång med att sälja saker med förtjänst kan det vara svårt att börja med en startkostnad för bara batterierna på 750 spänn för man kan inte sälja en ynklig batteri-modul för hur mycket som helst, tror faktiskt att knappt 500 ut till kund är rimligt.

Jag ser nu förresten att batterihållaren är 151mm lång vilket är längre än mina tilltänkta lådor (~125X125X70).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Har caddat om min KBM en aning.

Hade tidigare ritat in summeringen av KBM med KPM (Power module) och dito dioder i KPM men summeringen måste ske i KBM för annars kan inte alla moduler drivas av Vcc/Vss.

KPM kommer ha två speciella matningslinor (Vcc/Vss) som försörjer ALLA moduler men dessa linor är bara två, om man säger :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Mindre justeringar.

KBM diodsummerar upp till KPM (Power Module) i form av två typ "matningslinor" som löper igenom alla mina moduler, med andra ord finns två olika matninsspänningar på linorna där den ena kommer från KBM och den andra från KPM, högst spänning vinner.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har grovplanerat borrningen (eller snarare reglagedisponeringen) för min KBM.

Borrmall kommer när jag fått bestämt mig för vilken låda jag ska ha, den senaste lådan jag tittade på var en Hammond AL-låda som var fin, dock sugigt trapetsformad och jag vill ha en HELT rektangulär låda.

Nån får gärna hjälpa mig hitta nån billig och bra sådan, grovt måttbehov är >50X125X125mm

MVH//Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Har uppdaterat schemat något.

Glömde speca laddningstrissan och batteriets artikelnummer.

MVH/Roger
PS
Fiamm-batteriet kostar förresten 160 spänn, bra mycket billigare än det trevliga förslaget om 750 spänn, halva kapaciteten dock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr, nu när du ändå caddat upp en simulering...

Skulle du möjligtvis orka kolla vad som händer om strömbegränsningsmotståndet (R3) är 1Ohm och lastmotståndet (R6) är 100Ohm respektive 270Ohm.

Databladet säger ju 250mV som tröskelspänning över R3 men applikationsexemplena säger 100mV.

Vad är det som gäller?

Strömskyddet som jag ser det borde inte trippa vid 270Ohm MEN vid 100Ohm och man kan räkna ut allt som.

\(Put=0,88*Pin\)

och

\(Uin=12V\)

samt

\(Uut=20V\)

Och eftersom maximal Iin antingen är 0,1A (om 100mV gäller) eller 0,25A (om 250mV gäller) så gäller att uteffekten blir antingen 12*0,1*0,88 (=20V*53mA, dvs R6=377) eller 12*0,25*0,88 (=20*132mA, dvs R6=150) där 0,88 är verkningsgraden.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av swesysmgr »

Är du säker på att Fiamm-batteriet är ett bra val? Om det är det jag tror det är på Elfa då står det optimerat för urladdning under 10h och lämpligt för nödbelysning och liknande. Om du vill dra mycket ström momentant borde du väl ha ett blybatteri gjort för det t.ex. sådana som används i en UPS?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av swesysmgr »

R3=1Ω, RL=100Ω samt RL=270Ω.
MC34063 RL=100 RL=270.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej swesysmgr, din klippa!

Fast det är fel på Spice-modellen för strömskyddet ska helt enkelt trippa vid 100Ohm.

Lite tråkiga uträkningar: 20V/100Ohm=0,2A ut, 20V*0,2A=4W ut, 4W/0,88=4,5W in, 4,5W/12V_batt=380mA, 380mA*1Ohm=380mV som är större än både 100mV och 250mV, dvs din fina modell stämmer tyvärr inte med verkligheten.

Simuleringsprogram verkar vara lekstuga, funkar nog bäst på digitala kretsar tror jag :)

MVH/Roger
PS
Det hade varit roligt att få veta vad det är som gäller angående strömgränsen, nu säger databladet 250mV medans applikationsexemplena säger 100mV så vad är det som gäller? Inte ens Spice verka veta :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Är du säker på att Fiamm-batteriet är ett bra val? Om det är det jag tror det är på Elfa då står det optimerat för urladdning under 10h och lämpligt för nödbelysning och liknande. Om du vill dra mycket ström momentant borde du väl ha ett blybatteri gjort för det t.ex. sådana som används i en UPS?
Det här är en mycket bra fråga!

Tack för att du bryr dig så!

Du har rätt, jag har inte alls satt mig in i vilken batterityp som är optimal, ärligt talat tog jag bara Fiamm för vi nyttjade just exakt sådana på jobbet (för nödlarm, observera :) ).

Jag hade gärna kört ditt tidigare trevliga tips men kostnaden blir helt enkelt för hög.

Såg annars att priset på Fiamm är 160 spänn och inte dom 130 spänn jag sa.

Men kan man hitta ett bättre batteri för säg 3-400 så är jag game :)

Tror annars att pris ut till kund (efter att designproffs har lagt sig i) absolut inte kan vara mer än 1000 spänn, inte om jag skall tjäna nåt att tala om.

MVH/Roger
PS
Lite orolig för dina tidigare högströmssimuleringar dock. Fast kanske jag kan justera det IRL (borde mest vara ett dribblande med en annan spole).
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av swesysmgr »

Inre uppbyggnad.png
Så ser modellen ut internt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KBM, Battery Module (switchat)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag önskar att det där hade hjälpt mig i min förståelse men ärligt talat fattar jag ingenting.

Jag skäms inte för jag är dålig på elektronik, gillar det mycket men kan pyttelite.

Däremot ser jag en siffra för strömgränsen på 300mV.

Fast 100Ohm som du så trevligt testat med ger 380mV, ändå trippar inte strömgränsen.

Kan du förklara det för mig?

MVH/Roger
Skriv svar