Hemsidebygge medels phpBB

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av swesysmgr »

https://internetstiftelsen.se/docs/Kom- ... dpress.pdf

Ett kort häfte producerat av Internetstiftelsen som förklarar grunderna i Wordpress för en icke-teknisk publik och hur man praktiskt sätter upp sin egen Wordpress-sida.

När jag skriver skapa innehåll menar jag så här:
Du har 10h under en helg att lägga på din hemsida/blog. Om du med ett enkelt publiceringssystem som Wordpress behöver lägga 1h på att formatera text och bilder för publicering och 0h på teknisk administration om du låter t.ex. Wordpress.com sköta det för 30:-/månad. Då använder du 90% av din tid till det du är bra på dvs. skapa innehåll (texter, scheman, mätningar, byggen).

Väljer du istället att själv drifta phpBB eller Wordpress hos en tredjepartshost och får lägga 1-2h av dina tillgängliga 10 varje helg på att installera säkerhets- och versionsuppgraderingar samt fixa ev. fel i mallar och plugins som uppstår p.g.a. det då kan du bara lägga 70-80% av din tid på det du är bra på.

Kanske låter lite men det blir många timmar på ett år och det är större risk att du tröttnar och lägger ner om administration och uppdateringar ("datorer") är något du inte vill hålla på med.

Koncentrera dig på det du är bra på och tycker är roligt att göra, låt någon annan sköta det tråkiga om det går att få detta gjort till ett rimligt pris.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är så skön och du skriver så bra, stort tack!

Detta rör mig extra mycket:
Då använder du 90% av din tid till det du är bra på dvs. skapa innehåll (texter, scheman, mätningar, byggen).
Här säger du nämligen att jag är bra på nåt.

Än en gång, stort tack!

Din länk skall studeras!

Vad menar du förresten med tredjepartshost?

Är Loopia ett sådant, som jag idag alltså betalar till utan att det finns nåt på min sida för, som min fd IT-tekniker till kompis sa, så är inte min hemsida/domän kopplad till nån DNS-server vilket jag naturligtvis inte begriper nåt av :)

Det är mycket data-jargong att lära sig, vilket dock är lite kul :)

MVH/Roger
PS
Jag har tappat lusten med det mesta ty jag avskyr sommaren, svettas bara tycker jag. Inte konstigt varma u-länder ligger efter :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av swesysmgr »

Det går att äga en domän utan att ha den kopplad till DNS m.m. om man bara vill ha namnet för framtida bruk en om du har köpt utrymme för en hemsida då brukar det ingå att de även sköter om DNS.

Om det är .se domännamn, gå till länken nedan och fyll i dem där. Registrar är företaget som sköter själva domänen, namnservrar brukar tillhöra webhotellet.
https://internetstiftelsen.se/domaner/

Ja one.com, Loopia och andra webhotel var det jag menade med tredjeparts. Loopia verkar ha stöd för Wordpress och en kom-igång guide, hur mycket av uppdateringar och sådant de sköter vet jag inte men den Svensktalande supporten kan säkert svara på det.

https://www.loopia.se/pdf/wp-school_se.pdf
Skriv svar