Distorsionsmätare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av Spisblinkaren »

Inte mycket som stämmer här.

Såhär ska i alla fall schemat se ut.

ALLA NEDANSTÅENDE RITNINGAR GÄLLER

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av Spisblinkaren »

Minns att jag gjort en layout också, bifogar den.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av YD1150 »

Gjorde en egen lågfrekvensförstärkare tidigare i somras, ger med +/-15V typ 10W men med rätt strömförsörjning så ska den ge 2 x 55W.
Men jag vart intresserad av intermodulationsdistorsion (IMD) och började utforska det. Testsignalen fick bli en matematiskt genererad
signal, två toner på 10 och 11kHz (gjordes i GoldWave, ljudediteringsprogram ) som senare brändes till en Audio-CD.
CD-spelaren fick vara tongenerator, med max utstyrning på ljudfilen så alla 16-bitar utnyttjades fullt ut.

Utsignalen efter förstärkaren strax före klippning, uteffekt ca 10W:
tvåtons test.jpg

Olinjariteter syns vid 9kHz och 12kHz som små toppar samt en oönskad signal vid 1kHz som INTE ska finnas där om allt är linjärt.
Men störningarna ligger på typ -71dB från testsignalen räknat så de är försumbara.

Så det var en intressant mätning av blandningsprodukter....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag brukar inte svära men fy fan vad du är skicklig!

Jag förstod inte så mycket men kunde korrelera spikarna med vad du sa.

Ska blandningsprodukten möjligtvis bli 1000Hz?

Vänta nu här, om allt är linjärt SKA du inte ha nåt vid 1kHz, eller hur? Men när du nu har det så finns olinjäriteter, eller hur? Påminner om hur jag mätte IM på Ericsson för evigheter sedan, det handlade då om kavitetsfilter och mycket höga TX-effekter (som kunde blandas ner till RX-bandet i värsta fall).

MVH/Roger
PS
Fasen vad skönt det är att ha en EF-polare som diskuterar sakfrågor, har adderat nästan 10 pers till min "ovän-lista" för dom bara snackar skit. Varför sitter dom på ett ELEKTRONIK-forum om dom bara ska gnälla och komma med kritik om ens personliga egenskaper? Är det skvallerkäringar allihop eller?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av opampen »

YD1150:

Jätte snyggt!

Bra jobbat och en intressant och tydlig redogörelse!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av hcb »

@YD1150 Mätte du signalen från skivspelaren?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av YD1150 »

Efter förstärkaren mätte jag, belastning var rent resistiv ingen högtalare alltså. Brände mig på fingertopparna när jag tog tag i motstånden. Var ca 10W ut då. Jag spenderade många timmar i MicroCap (simulerings-SW) för att få ner distorsionen. När jag började så var den 0,12% THD men fick ner den till 0,003% genom att trimma motståndsvärden m.m. Men det tog timmar och dagar dit.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av YD1150 »

Signalen vid 1kHz ska inte finnas överhuvudtaget om allt är perfekt.
Om det är skillnaden mellan 10 och 11kHz + effekterna av ett olinjärt element (halvledare) eller något annat det törs jag inte säga ännu. :)
Skräpsignalerna vid 9 och 11kHz ska inte finnas heller men är det inte helt linjärt så uppstår de. Mäter från toppen på 10kHz signalen
till 9kHz och det ska vara så stort som möjligt. Verkar vara 2 * 10kHz -11kHz= 9kHz. Om f1 och f2 är tonerna 10 och 11kHz, så borde
"skräp ut" bli M*f1±N*f2 där M och N är heltal. (tror att det är så, ska se om jag får fram mer info... :wink: )

Det du har mätt på hos telefontillverkaren är i princip samma fast med mycket högre effekt och frekvens förstås. (Du har ju sysslat med RF :) )
"PIM" Passiv IM, kan uppstå i övergången från ett metallföremål till ett annat om effekten är stor nog.
Är någon slags olinjariteter, tänk dioden i en gammal kristallmottagare :D

Finns en standardiserad testsignal på låga 60Hz samt med en andra ton på 7kHz som ligger -12dB ner (eller 0,25 i amplitud om 60Hz ligger på nivån 1,0)

Tog fram förstärkaren nu i kväll och spelar lite med den, ska se om jag kan fixa fram ett foto på den om det är intressant.
Allt är diskret och analogt, inget klass D eller IC.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill se bilder :D

Mycket intressant läsning!

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av opampen »

YD1150:

Jätte intressant! Det här vill vi följa! Jag gillar också riktiga analoga förstärkare!

Jobbar den i klass A eller klass AB?

THD 0,003% är mycket bra om det är klass AB, även för klass A!
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av YD1150 »

En bild på förstärkaren, bara billiga transistorer som typ BC547 och BC557 och BD139/140 och effektsteget med TIP41/42 eller BD243/244.
Distorsionsvärdet var vad Microcap simulatorn gav. Men IMD-mätningen visade små störningar, hur man räknar om värdena från
FFT-analysen till % vet jag inte riktigt än :) Men ju lägre nivå "skräpet" har desto bättre, sen är det örat som får avgöra om det är ok eller inte.

Förstärkaren.jpg
Konstruktionen är rätt konventionell, dubbla diff-steg med tillhörande strömgenerator.
Och drivsteg med transistorer ur BD13x-familjen och TIP41/42 i slutsteget.
Hade brist på lågohmiga motstånd på 0,22 eller 0,33 ohm.

Självsvängningar, inga noterade, däremot lite problem med lite DC-offset på högtalarutgången så tre motstånd och en pot fixade till det hela.
Försökte matcha transistorerna i diffsteget, lyckades någorlunda i alla fall. Skulle haft fler nya "olödda" exemplar av transistorerna,
jag använder annars mycket begagnat i mina byggen, är kul att "förädla" gammalt skrot.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av YD1150 »

Steget går i klass AB med tomgångsström på något tiotal mA, ren klass A känns lite onödigt för audioförstärkare men mindre
drivsteg för RF kan jag tänka mig att köra dem i klass A men då är det effekter på några hundra mW inte mer.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av opampen »

Intressant! Snyggt bygge!

Det är bra med gamla "hederliga" trissor som BC546, BD139... osv. Väl beprövade under åren!
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av alexanderson »

YD1150 skrev: 21 augusti 2020, 13:27:24 Efter förstärkaren mätte jag, belastning var rent resistiv ingen högtalare alltså. Brände mig på fingertopparna när jag tog tag i motstånden. Var ca 10W ut då. Jag spenderade många timmar i MicroCap (simulerings-SW) för att få ner distorsionen. När jag började så var den 0,12% THD men fick ner den till 0,003% genom att trimma motståndsvärden m.m. Men det tog timmar och dagar dit.
THD betyder total harmonisk distorsion.

Här är det istället IM = intermodulation.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Distorsionsmätare

Inlägg av alexanderson »

YD1150 skrev: 21 augusti 2020, 19:37:37 Finns en standardiserad testsignal på låga 60Hz samt med en andra ton på 7kHz som ligger -12dB ner (eller 0,25 i amplitud om 60Hz ligger på nivån 1,0)

Det finns två vanliga metoder för IM: SMPTE och CCIF. Den som du refererar till är SMPTE.
Skriv svar