Wheatstone-brygga

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Wheatstone-brygga

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag försöker konstruera en Weatstone-brygga och är tacksam för kritik.

Schemat jag bifogar är dock bara ett första utkast, jag avser putsa lite mer på det men i grova drag anser jag det färdigt.

Jag är dock osäker på nödvändigheten att kolla om det klipper eller inte, det känns inte så angeläget annat än att det är en "kul" finess, vad tycker Ni?

Jag kommer alltså nyttja en två-polig tre-lägesomkopplare för att ställa in tre olika frekvenser hos Wien-oscillatorn (som jag bara har ett hum om hur jag skall bygga), implementeringen ser Ni i schemat.

Som jag tror mig förstått det så om jag ser till så att 100mA kan levereras vid maxspänning på lite drygt 10V (13V dvs Vcc-2V mer sannolikt) så får jag:
1) f(C)=1Hz och <10mF
2) f(L)=1MHz och >1uH
3) f(R)=10kHz och C<1uF, L>100uH

Rätt trevligt spann :)

MVH/Roger
PS
Gränserna har sats vid skjutpotentiometerns läge om k=1/10 men faktum är att det egentligen inte är nån gräns annat än för noggrannheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wheatstone-brygga

Inlägg av Spisblinkaren »

Måste fila mer på denna men laddar upp preliminärt schema.

Preliminär layout kommer senare.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Wheatstone-brygga

Inlägg av opampen »

Hej!

Wienbryggor är alltid trevliga att bygga! Har byggt en del sådana under åren!

Här en länk till lite beräkningar och kopplingar: https://www.electronics-tutorials.ws/os ... ridge.html


Lampan är för amplitud stabilisering: Det här schemat är från op-amp cookbook. Vet inte vilken version av boken du har men det ska finnas ett avsnitt om oscillatorer! Självfallet kan du byta 741 till nogon bättre. T.ex. CA3140. Det går ju också bra att koppla till ett buffert steg efter utgångnen RV3 på op:n. En till CA3140 exempelvis.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av opampen 15 oktober 2020, 13:15:51, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Wheatstone-brygga

Inlägg av Oskar »

Jag har tyvärr inget vettigt att komma med i denna tråd, men kan som kul "inspel" uttrycka min förundran över att du ännu inte fått slut på akronymer som börjar på "K" :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wheatstone-brygga

Inlägg av Spisblinkaren »

:rofl

Fast det tryter må du tro :)

Hade till exempel relativt tidigt ett projekt jag kallade KPM (Power Module), sen ville jag skapa Power amplifier Module men det gick ju inte så jag döpte det projektet till KMP (Module amplifier Power) istället :D

Tack för ditt roliga inlägg!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wheatstone-brygga

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev: 15 oktober 2020, 12:16:41 Hej!

Wienbryggor är alltid trevliga att bygga! Har byggt en del sådana under åren!

Här en länk till lite beräkningar och kopplingar: https://www.electronics-tutorials.ws/os ... ridge.html


Lampan är för amplitud stabilisering: Det här schemat är från op-amp cookbook. Vet inte vilken version av boken du har men det ska finnas ett avsnitt om oscillatorer! Självfallet kan du byta 741 till nogon bättre. T.ex. CA3140. Det går ju också bra att koppla till ett buffert steg efter utgångnen RV3 på op:n. En till CA3140 exempelvis.
Vilka trevliga scheman du skickar, stort tack för det!

Ikväll har jag annars satsat på att försöka förstå min Wheatstone-brygga och gjort en del modifieringar samt skapat en ping-layout.

Jag hoppas det inte blir för mycket trevligt chattande ikväll så att jag hinner laddaupp alla konstruktioner som jag vill ladda upp.

Är nära ett paradigmskifte där jag ämnar försöka (obs) gå över i Eagle-caddande.

Jag och swesysmgr förenklade min Eagle med diverse generiska komponentsymboler istället för alla typ 10000 som jag anser att man inte behöver.

Detta går bra för transistorer och dylikt men för kretsar blir det lite mer speciellt samtidigt som man inte behöver se kretsarnas topologi utan användande handlar mer om vilka ben man kopplar in dvs det går att nyttja "dummys" även om man kör rätt många kretsar.

Schemat blir dock då därefter :D

Men antalet komponenter i biblioteket sjunker drastiskt.

Bifogar de senaste versionerna av KWB.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wheatstone-brygga

Inlägg av Spisblinkaren »

Filat lite.

MVH/Roger
PS
Hur tänkte jag angående Vol? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Wheatstone-brygga

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har skissat på en ny variant.

Tror mig kommit på att mätsignalen inte behöver vara sinus, vilket förenklar då jag kan nyttja en 40106.a istället.

Jag har även tagit bort volymkontrollen som jag fortfarande undrar över hur jag tänkte för jag har ju strömgräns.

OP är sedan inte R2R så man får tänka på det.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar