Att sy ett läderfodral

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej DeVille!

Jättefina bilder, tack!

Gjorde annars som Ni föreslog dvs resten av stygnhålen sylades, det var inte lätt att träffa båda styckenas hål med nålen sen men för det mesta gick det och på slutet fick jag lite flyt.

Dock tyckte jag själva björntråden sög för det gick helt enkelt inte att bara köra i läder-nålen och dra för snyggt stygn, nej då, det skulle minsann trassla in sig mest varje gång dvs Murphy skall vara med jämt!

Fast jag fick till det till slut, allt är fult men funktionen är PERFEKT :)

Men jag har en liten sak kvar innan jag är nöjd, jag köpte ju en icke-rektangulär spillbit och fick på köpet en flärp som jag avser sätta en tryckknapp i, hur man gör det vet inte jag men min plan är att lära mig och kanske skaffar en stans enbart för detta även om jag tänkt skomakare men jag tycker det är fusk :)

MVH/Roger
PS
Om Ni ser lite fläckar på fodralet så är det blodfläckar :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Nerre »

När man syr i redan färdiga hål så ska man använda en nål med trubbig/rundad spets, för att enklare träffa de färdiga hålen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Nerre!

Fasen vad Ni lär mig :)

MVH/Roger
PS
Var hos en skicklig skomakare idag inne i Nils Ericsson-terminalen som jag brukar anlita, tänker att stans kostar pengar och tryckknappar kan man nog inte köpa färre än i 10-pack så jag kommer anlita honom för den där tryckknappen, gissar att jag får betala typ 60 spänn till och då är mitt hemmabyggda etui-fodral uppe i en kostnad om 240 spänn vilket inte är så farligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag hämtade jag ut mitt fodral från skomakaren som hade satt en tryckknapp i den.

Blev asbra :D

Så nu har jag ett fodral till mitt plåtetui med vassa kanter som INTE förstör jeansfickor.

Perfekt :)

MVH/Roger
PS
Kostade 80 spänn, i veckan skall jag gå och fråga vad diametern på stansen var.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av GeekJoan »

Lånar denna tråden, för jag har en grej som jag vill göra i läder så jag har köpt på mig lite grejer för att göra det lite enklare för mig.

Köpte en sån där gaffelmejsel, men jag har problem att när jag slagit igenom båda läderbitarna så sitter den så hårt att jag måste slita isär bitarna en och en. Då tappar jag passningen. Så finns det något bättre sätt att få ut gaffeln eller gör jag fel?

Använder ganska tjockt läder, båda bitarna ihop är 6.8mm.

Gjorde en testbit idag, och för att vara första gången så tycker jag det ser ok ut:
läder.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av farskost »

Är inte gaffeln menad att bara märka ut vart hålen ska vara och sedan ska man göra hålen en och en med en vanlig syl?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av GeekJoan »

Nä, den ska igenom. Gaffelns "hål" är ju inte runda av en anledning. Finns ju gafflar med raka och snedställda "stift".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Spisblinkaren »

Min lilla erfarenhet säger att det går att sy direkt med speciella lädernålar, men redan vid min tjocklek (knappt två mm) så blir det tufft motstånd, att bara använda en vanlig syl blev bättre, sen finns det trick, som jag inte kommer ihåg, hur man fäster tråden (relativt enkelt dock) och avslutar syendet med (mindre enkelt men stavas typ råbandsknop).

Sen har jag fått lära mig att man egentligen skall använda en ENDA bit speciell tråd och TVÅ nålar (en i vardera ände) som man liksom korsar hela tiden.

Detta är ungefär allt jag snappat upp i samband med mitt lädersyende, hoppas du har nytta av nåt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Att sy ett läderfodral

Inlägg av Spisblinkaren »

Mitt läderfodral gick sönder häromdan.

Slutknuten av björntråd gick på nåt konstigt sätt av.

Jag kom dock på nåt nästan klurigt, jag nyttjade häftapparat och häftade ihop grejerna :)

Det blev bättre än man kanske kan tro, en del förmodligen beroende på att läder är just segt.

Så hur länge håller det då?

Ja, det vete tusan men fogen ser faktiskt väldigt bra ut (speciellt efter att jag klämt ihop stiften lite extra med plattång).

Ett alternativ till att sy?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar