Sinusgenerator-bygge

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Sinusgenerator-bygge

Inlägg av 4kTRB »

En nackdel med lampor i Wien oscillator är att det kan ta en stund innan amplituden stabiliserat sig. Det finns varianter med JFET dom ger bra resultat.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Sinusgenerator-bygge

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:Hej opampen!

Jag tycker din relä-ide' är mycket trevlig och jag tackar för den.

Men 24 reläer kommer kosta och jag måste köpa typ lika många DIL-reläer till mitt oscilloskopsprojekt (KOS).

Jag är inte speciellt fattig men det skall till en massa kontakter m.m till min KOS som lite gör att jag inte har råd med vad som helst.

Fast tricket med en omkopplare (som jag har) och tvåpoliga reläer gillar jag.

För jag tycker nog ändå att inget går upp emot Wien-oscillatorer, det är liksom bara så häftigt att dom ens vill oscillera och sen är det lustigt att man kan begränsa amplituden med en lampa :)

En Wien-oscillator är helt enkelt rolig!

Jag däremot siktar lite på en sinusoscillator som nyttjar trissors olinjäritet vad gäller Vbe(i) för att skarva ihop till sinus, ni hör ju hur kasst detta egentligen låter? :D

Låt livet leva istället säger jag :)

MVH/Roger
PS
I min KFG har jag sållat bort ett par trimmisar som hör distorsionskalibrering hos den skarvade sinusen till, ni fattar.
Ja, Wien osc. är verkligen det bästa! Lampan amplitud stabiliserar, den har negativ resistans.

Men förstår hur du tänker! Det blir en kostnad!

Men man kan ju göra en smidig lösning, eftersom reläerna är växlande så ska man inte behöva ett relä för varje läge på omkopplaren. Kanske hälften?
Det skulle kunna gå med någon form av logik krets kopplad till omkopplaren som kan styra reläerna! Har dock inte funderat på någon konkret lösning på det hela men det går ju att få till något!
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Sinusgenerator-bygge

Inlägg av opampen »

4kTRB skrev:En nackdel med lampor i Wien oscillator är att det kan ta en stund innan amplituden stabiliserat sig. Det finns varianter med JFET dom ger bra resultat.
Har också sett exempel på JFET:ar i stället för lampor i Wien osc. för som du säger är dom ju snabbare!

Jag läste någonstans om att JFET:arna kan i stället ge högre distorsion i en Wien osc. jämfört med lampor? Men vet inte om det stämmer rent allmänt? Kan ju även bero på hur konstruktionen är utförd?
Skriv svar