LED-belysning för växter

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har snöat in mig på att bygga en LED-belysning för mina 8 ravioli-burkar med "ätbara" träd jag tänkt odla.

Jag hade tidigare en "Kvart"-lampa (Ugnslampa) från Ikea och en kontorslampa (Halogen) som lös på växterna, jag är naturligtvis väldigt osäker men växterna, speciellt päronet som stack upp en dm två gånger, dog.

I ena läget trodde jag för mycket vatten varvid jag i andra läget drog ner på vattnet men båda gångerna dog plantan efter c.a 1dm höjd.

Jag nyttjade då vanlig blomjord UTAN hål i ravioli-burken.

Nu har jag dremlat hål i ravioli-burkarna samt en slits i kanten på dom och avser blanda såjord (näringsfattig jord, absurt nog men sägs vara bra för frön) med blomjord (näringsrik jord).

Jag kommer blanda på sådant sätt att 1/4 av vardera burk får blomjord först och därmed i botten dit rötterna når vid ett senare tillfälle sen får dom 1/4 såjord vartefter jag placerar fröet och slutligen får dom 1/4 såjord ovanpå sig.

Att jag satsar på ny belysning beror på att jag personligen anser att det är den enda variabeln kvar för att få päron (och annat) att växa samtidigt som en expert på Plantagen sa att växter skall ha UV-ljus vilket jag dock inte fixar men jag försöker skapa ett så komplett "sol-spektra" som möjligt med både dom mest kortvågiga och mest långvågiga LEDs kompletterandes vit LED.

Tror det blir bra, vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
LED-belysningen är nästan klar, lite onödigt att lägga ner tid och energi på att skapa mekaniska ritningar på den för om nån vill planka den så blir det ändå väldigt individuellt samtidigt som tips kan fås av att kika på bilderna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Läs på om fotosyntes eller kolsyreassimilation som det också kallas. Det bygger på att partiklar (elektroner vill jag minnas) får en lagom skjuts för att fixa syntesen/assimilationen. Dvs tillförd energi är sålunda oerhörd viktig. Du får kolla att dina dioder ger tillräcklig energi, alltså våglängd.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Icecap »

Det finns växtlampor med LED, de har röda o blå LED, inget annat. IKEA har sådana senast jag kollade.
UV är av ondo, inget organisk gillar UV.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Icecap!

Jag fick precis ett svar från en av mina få vänner som jag ibland "cc:ar" EF-inlägg till och han sa faktiskt som du dvs nåt rätt klokt modell om växter reflekterar grönt ljus så typ behöver dom inte grönt ljus.

Sen det där med UV, en expert på Plantagen sa att växter behöver UV-ljus men för ett par år sedan i ett fysikforum lärde jag mig att inte bara syre, som man lärde sig i grundskolan, skapas av fotosyntesen utan även socker skapas av koldioxid och vatten.

Detta har lite lätt mig till teorin att människor inte blir feta av fett utan av socker/kolhydrater, personligen anser jag att åsikten att fett gör en fet är nåt man typ kom på på stenåldern när det inte fanns nån vetenskap för om fett skulle göra en fet så MÅSTE det till en metabolism/omvandling av fett till fett för annars kan det inte hamna i cellerna.

Och hur "korkad" är kroppen i övrigt?

Nej, fett gör inte människor feta det är socker och eventuellt även andra långsamma kolhydrater som gör oss feta (jag är lite osäker på långsamma kolhydrater men jag är inte osäker på att socker är ren energi, fotosyntesen tycker jag bevisar det).

Fast framför allt är det oviljan att vilja röra på sig mer än nödvändigt som gör oss feta.

Gör man nämligen det så kan man käka vad som helst.

God Natt!

MVH/Roger
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av taimanov »

Hej Rogerk8, lite offtopic nu.
Jag tror du är mer insnöad mot gammal teknik, men du har inte övervägt att skaffa dig en 3d skrivare.
Du kanske har en...men inte riktigt märkt av det isåfall. Det skulle kunna underlätta mycket i att konstruera för dig.
Som vissa konstruktioner kan vara svår att få till med trä, allt bara i all välmening.

Jag får känslan av att mycket du bygger inte är i stål så då borde plast vara tillräckligt stabilt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Icecap skrev:Det finns växtlampor med LED, de har röda o blå LED, inget annat. IKEA har sådana senast jag kollade.
UV är av ondo, inget organisk gillar UV.
Wikipedia skrev:Fotosyntesen utnyttjar enbart strålningen i det synliga spektrumet, 400-700 nm, i huvudsak blått (400-500 nm) och rött (600-700 nm) ljus, vilket motsvarar 40-45 % av instrålad solenergi. På grund av andra omständigheter – tillgång på växttillgängligt vatten och växtnäring, växternas egen andning, växtperiod – lagras ungefär 1 % av infallande ljus kemiskt i växter. Under gynnsamma förhållanden kan det uppgå till 4 %. Sett över hela jorden är genomsnittet 0,1 %. Energiinnehållet i växter är vanligen 4,5–5 kWh eller 16-18 MJ per kg torr massa. I trä kan det bli upp till 5,6 kWh eller drygt 20 MJ per kg torr ved.

(Växters och människors "sockerproduktion" skiljer sig väsentligt. En kropp som får ett tillskott av snabba kolhydrater (socker) tar hand om denna energireserv och omvandlar sockret till fett och insulinet ser till att lagra detta fett i kroppens celler. När cellerna har nått lagringsgränser uppstår vad vi kallar diabetes typ 2, dvs insulinet kan inte längre trycka in mer i cellerna. I värsta fall lagras fett i bukorganen där lever, mjälte och bukspottkörtel tar stor skada av dessa fettdepåer.
Senare tids forskning visar att fysisk aktivitet bara marginellt hjälper till att bränna det lagrade fettet.
Allehanda dieter, där LCHF har blivit mycket, populär har under lång tid just använts för att minska kolhydratintaget - inget nytt under kjolen ...)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: Detta har lite lätt mig till teorin att människor inte blir feta av fett utan av socker/kolhydrater, personligen anser jag att åsikten att fett gör en fet är nåt man typ kom på på stenåldern när det inte fanns nån vetenskap för om fett skulle göra en fet så MÅSTE det till en metabolism/omvandling av fett till fett för annars kan det inte hamna i cellerna.
Det är överskott på energi som människor feta.

Fett innehåller mer energi per gram än socker, det är därför kroppen lagrar överskottsenergi som fett (det är helt enkelt mer kompakt).

Men det betyder också att det fett man äter innehåller mer energi än de kolhydrater man äter.

Ur 1 gram fett kan kroppen utvinna 9 kcal, ur 1 gram socker kan kroppen utvinna 4 kcal. Så 50 gram fett ger alltså i princip dubbelt så mycket energis som 50 gram socker. Men socker är mycket lättare att mumsa i sig mycket av, därför är det lättare att få i sig för mycket energi från socker än från fett. Ett annat vanligt knep för att få mer sig mer energi är att ha med olja och ha en skvätt olja på all mat.

Men äventyrare som Kropp och Skinnarmo brukar "käka upp sig" före strapatser genom att ha så mycket smör i maten att de äter ett smörpaket om dagen i några veckor typ. Det är smidigare att ha 10 kg extra fett på kroppen än att bära på en massa mat.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av rvl »

Hade gärna sett skilda resistorer för varje LED-serie.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:Hade gärna sett skilda resistorer för varje LED-serie.
Tack för ett bra svar i sak.

Jag tappade det jag skrivit och får nu börja om så detta kommer inte bli lika bra.

Men jag kommer nyttja dessa LEDs (5mm, 20mA):
1) Blå: 428nm, 0,63cd, 30 grader, 3,8V, 75-005-80, 18:-
2) Röd: 660nm, 1cd, 20 grader, 1,85V, 75-066-61, 1:50:-
3) Vit;-, 11cd, 20 grader, 3V, , 7:20:-

Genom att välja LEDs med passande ljusstyrka och alla vid samma ström så behöver man inte en "massa" förkopplingsmotstånd.

Är förresten osäker på motståndet, nån som kan bekräfta om jag har rätt eller fel?

Vill alltså köra 20mA RMS.

MVH/Roger
PS
Vit har utgått så jag måste nog leta upp nån annan. En vän bifogade förresten precis den här https://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sido ... ll-ha.aspx som säger att Nerre har rätt, det är varken UV eller IR som växterna vill ha men däremot blått respektive rött, grönt reflekteras ju liksom bara :)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av E Kafeman »

Det blir inte mycket avgiven ljuseffekt med 20 mA per lysdiod-serie. Från växtens synpunkt är det kolsvart mörker. Kan nog odla en vitsippa med ett hundratal sådana lysdiodslingor om det inte vore för att motståndet är omöjligt att anpassa för att så många slingor ska avge likvärdig effekt.

20mA x 12VAC ? (mindre smart att driva dioder med växelspänning och under endast en halvperiod). Om 30mA är peak är grovt avgiven förlusteffekt 0.08 watt per diodserie.
Något smartare är att ha två serier lysdioder motriktade som sedan kan dela på ett begränsningsmotstånd vilket kommer se mindre flimrigt ut för ögonen eftersom dioderna då växlas om att lysa.
Dock fortfarande flimrigare och med högre peak-ström än om man har råd med likriktare och en kondensator. för utjämning av ljus-pulserandet.

För att växterna ska trivas föreslås hälften av solinstrålningen, 800 Watt lysdioder per upplyst kvadratmeter här: https://www.urbanorganicyield.com/regul ... ow-lights/
Om lysdioderna i en 800W lysdiodkälla är 25% effektiva (avgiven ljuseffekt/inmatad elektrisk effekt) avges då 200W ljuseffekt (och 600W värme) som fördelat på en kvadratmeter kommer motsvara en tiondel av full solinstrålning.
Om det ljuset räcker beror givetvis på vilken typ av växter som odlas. Svamp och somliga alger kan odlas i dåligt ljus medans blommande växter kräver ljus som i styrkan påminner om solljus som ligger uppåt 1-2kW/m2 avgiven ljuseffekt.
Innebär i ditt fall ca 100000 diod-serier för att lysa upp en kvadratmeter.

Hur kom du på att man kan använda gemensamt motstånd som maximerar dålig strömfördelning mellan diod-slingorna? Det är väl lite av grundkunnande hur dioder fungerar , att ytterst litet spänningsfall utmed matarledning gör att nästan all effekt hamnar över ett fåtal dioder. Frågan är varför du väljer något som många, förmodligen även du, vet fungerar dåligt? Sparar det 10 öre?

Med tanke på hur lite ljus dina lysdioder avger, dina växter kommer att försöka hugga dej i fingrarna, förbannade för att du svältföder dom på ljus.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av mcrj »

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Icecap »

Och att blanda in vita LED är spill av energi & pengar.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Zhorts »

Jag använder en https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... -lm-p64464 för att göra några blommor gladare på vintern. 13W, på ett avstånd av ca. 30 cm, håller glatt liv i min snabbköps-basilika som jag skördat tre gånger nu, plus några andra mindre växter, en cirkel på ca. 40 cm diameter får de trängas i.

Edit: Kjell-autolänk fungerade inte...
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spazze »

Vad är syftet med bygget av belysningen? Att spara pengar i inköp eller drift av belysningen? Att löda i x timmar?

Vitt ljus kanske är mindre effektivt än blått/rött ljus men det går att köpa vita LED:ar väldigt billigt. Amerikanerna som odlar vissa speciella växter som säljs per gram hade kommit fram till att dom största Cree COB LED:arna med vitt ljus lönade sig bäst när jag kollade senast.

Jag såg att det finns en massa olika LED-moduler på Digikey till väldigt låga priser. Men då får man klura ut en lämplig konstantströmsdrivare.
https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/7907655

Tillägg: som nämndes tidigare i tråden så kommer inte några få LED:ar som drivs med 20mA räcka. Gissar att minst 10-20W skulle behövas till en ~50cm lång rad med små växter. Kanske ännu mer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: LED-belysning för växter

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman skrev:Det blir inte mycket avgiven ljuseffekt med 20 mA per lysdiod-serie. Från växtens synpunkt är det kolsvart mörker. Kan nog odla en vitsippa med ett hundratal sådana lysdiodslingor om det inte vore för att motståndet är omöjligt att anpassa för att så många slingor ska avge likvärdig effekt.

20mA x 12VAC ? (mindre smart att driva dioder med växelspänning och under endast en halvperiod). Om 30mA är peak är grovt avgiven förlusteffekt 0.08 watt per diodserie.
Något smartare är att ha två serier lysdioder motriktade som sedan kan dela på ett begränsningsmotstånd vilket kommer se mindre flimrigt ut för ögonen eftersom dioderna då växlas om att lysa.
Dock fortfarande flimrigare och med högre peak-ström än om man har råd med likriktare och en kondensator. för utjämning av ljus-pulserandet.

För att växterna ska trivas föreslås hälften av solinstrålningen, 800 Watt lysdioder per upplyst kvadratmeter här: https://www.urbanorganicyield.com/regul ... ow-lights/
Om lysdioderna i en 800W lysdiodkälla är 25% effektiva (avgiven ljuseffekt/inmatad elektrisk effekt) avges då 200W ljuseffekt (och 600W värme) som fördelat på en kvadratmeter kommer motsvara en tiondel av full solinstrålning.
Om det ljuset räcker beror givetvis på vilken typ av växter som odlas. Svamp och somliga alger kan odlas i dåligt ljus medans blommande växter kräver ljus som i styrkan påminner om solljus som ligger uppåt 1-2kW/m2 avgiven ljuseffekt.
Innebär i ditt fall ca 100000 diod-serier för att lysa upp en kvadratmeter.

Hur kom du på att man kan använda gemensamt motstånd som maximerar dålig strömfördelning mellan diod-slingorna? Det är väl lite av grundkunnande hur dioder fungerar , att ytterst litet spänningsfall utmed matarledning gör att nästan all effekt hamnar över ett fåtal dioder. Frågan är varför du väljer något som många, förmodligen även du, vet fungerar dåligt? Sparar det 10 öre?

Med tanke på hur lite ljus dina lysdioder avger, dina växter kommer att försöka hugga dej i fingrarna, förbannade för att du svältföder dom på ljus.
Hej E Kafeman!

Jag försöker alltid bygga saker så enkelt det går dvs går det att spara in på komponenter så gör jag det :)

I mitt fall är jag dock lite orolig för vad det blir för RMS-ström samtidigt som ditt tips om att typ antiparralella LED-serier är lysande!

För när jag läser vad du skriver så slår det mig att om inte bandgapen hos dioderna är HELT lika, så kommer det bli en ström-kapplöpning.

Idén med bara ett enda motstånd och en AC-adapter tycker jag annars är lysande oavsett vad du tycker, men du lärde mig precis att köra vartannat set åt andra hållet för då blir RMS-strömmen lättare att beräkna (ty ren AC iom jämt antal set).

Genialiskt litet trick från din sida!

MVH/Roger
PS
Bangapet hos lysdioder med en specifik våglängd är ÄCKLIGT precis!
Skriv svar