Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skalpell. Du kan ju göra rent med lacknafta eller något slikt.

Fan vet om inte Biltemas och Meconomens också är självhäftande. Och betydligt billigare, men då är den inte bestruken med ormolja ... :vissla:
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Den från Mekonomen ska vara självhäftande också om jag inte har fel.

De jag kört med k bilar har alltid varit självhäftande
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tacksamt lyssnat på Er och det som står på Mekonomens sida är att det i alla fall är Bitumen och då med måtten 400X500X4mm dvs 20dm^2.

Svalanders skivor är på 150X200X5mm dvs dels mycket mindre (3dm^2) dels aningen tjockare.

Jag tar dock inte tjockleksskillnaden så allvarligt.

Intressant sen är att jag behöver c.a 5 "Svalander-bitar" till och köper jag dom lösa går det på 200 spänn, köper jag tio till en annan gång så går det däremot på 300 spänn, rätt schysst mängdrabatt men samtidigt ganska dyrt.

Jag behöver alltså 15dm^2 till och det blir som billigast 200 spänn hos Svalander.

Ett enda ark hos Mekonomen är på 20dm^2 och kostar bara 61 spänn.

Vad göra? :humm:

MVH/Roger
PS
Min pappersgiljotin skulle må bra av en mm klenare Bitumen. Gick annars ganska bra att skära asfaltmattorna med min pappersgiljotin. Fast bäst gick det i början när kniven hade stor vinkel, samtidigt gick det som sämst i början för man kunde inte fälla upp kniven så långt att 5mm kom under och i kant så jag fick göra ett litet chansartat snitt för att få Bitumen i kant och då blev det ganska rakt allting. Alla bottnar och toppar hos högtalarna är nu klädda med Bitumen, likaså sidostyckena för subbasarna, en mindre del av fronterna är också klädda. Nu behöver jag 15dm^2 till, minst. Mekonomen säger inget om att den är självhäftande men tanken kan vara att den skall kunna appliceras även på plåt och då vore det direkt konstigt om den inte vore självhäftande, dessutom förstärker Daniel påståendet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har förresten mätt upp både Re (3,6 Ohm) och Le (48uH) för mina Kina-bandare.

Jag har dock inte mätt upp resonansfrekvensen (fs).

Men hur gör man det? :humm:

Jag gissar att det är en rent elektrisk parameter dvs nån slags kapacitans över spolen, men är det det?

Har det inte att göra med hur luften belastar membranet och därmed tillför "kapacitans/komplians"?

Jag vet inte alls.

Tycker det vore konstigt om den egentligen väldigt tydliga spolen i serie med en resistor skulle ha en kondensator över sig också för vart kommer den ifrån, så vad är det som gör att det blir kapacitans över talspolen?

Det måste vara luftens belastning av membranet och i så fall återstår ännu en grej, hur stor måste baffeln vara när man mäter fs för att den skall vara relevant ty fs ligger rätt långt ner i frekvens vilket kräver "stor" baffel om baffeln skall spela roll.

Jag trevar bara :)

MVH/Roger
PS
Kan jag kanske bara svepa elementet uppochner mot min labbänk och typ leta efter impedanstoppen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Klas-Kenny »

Nog finns det en parallell kapacitans i talspolen. Varje varv i lindningen får ju en kapacitiv koppling till nästa varv.

Men den intressanta resonansfrekvens i en högtalare torde vara mekanisk, den elektriska resonansen för LC lär vara på många hundra kHz alltså tämligen ointressant i en högtalare för hörbart ljud.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Så vad är då kapacitansen när den "inte" är elektrisk?

Är det kanske det man kallar Cms?

Annars har jag relativt nyligen lärt mig nåt i stil med

\(fs=\frac{1}{2 \pi \sqrt{C_{ms}M_{md}}}\)

där

\(C_{ms} [m/N]\)

är mechanical compliance enligt Beranek

och

\(M_{md} [kg]\)

är massan hos diafragmat/membranet som man uppenbarligen kan tolka som en induktans.

Tittar man på min subbas blir

\(fs=\frac{1}{6,28*\sqrt{3,7E-4*28E-3}}\approx 49Hz\)

fs för subbasen är specad till 45Hz så jag är nära.

Kapacitansen är således en komplians vad nu det är men det verkar komma från upphängningen (s=suspension enligt andra förkortningar i boken).

En diskant har mycket mindre massa än en bas, kompliansen kan sen tänkas vara mindre den också varvid resonansfrekvensen går upp.

Men det står klart att det är den handlar om nån slags mekanisk "kapacitans" modell upphängningen dvs luftlastning tycks ej påverka så mycket.

Jag får kika mer på det här nån annan gång.

MVH/Roger
PS
Det finns en term till i uttrycket (adderas till Mmd och ger således lägre fs) men jag har selekterat bort den för den är så liten men jag ser nu i boken att detta just är "air-load mass" även kallad Mm1 (3,15a^2). Ovanstående formel skattar alltså fs som ett maximum. fs är väl f.ö uttrycket som tar med upphängningen (s=suspension). Tänker annars att Cms kanske kan vara en inverterad fjäderkonstant hos upphängningen, vad tror Ni om det? För titta på min subbas, den måste kunna pulsera med stora konutslag för att kunna återge de låga frekvenserna med lite SPL, iom detta så måste upphängningen vara "mjuk" samtidigt som man kan påstå att subbasens upphängning är mycket mjukare än diskantens MEN för att få låg fs så måste Cms vara stor för subbasen men liten för diskanten dvs typ 1/k för en fjäder :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på att jag har rätt.

Ibland har jag tydligen rätt :D

Cms är 1/k om man tittar på ett fjädersystem.

Eftersom jag gillar formler kan vi kika från början vad som händer när en fjäder med fjäderkonstanten k spänns i x-led (där vi bortser gravitationskraften) som vi istället kallar s-led för min fysiklärare gillade att kalla allt för s som i "störning", formeln blir:

\(F=-ks\)

där ju kraften är negativ ty återdragande, detta kan sedan tecknas

\(ma=-ks\)

eller

\(m\frac{d^2s}{dt^2}=-ks\)

där s kan tecknas på ett enkelt komplext sätt dvs

\(s=Ae^{jwt}\)

vilket ger

\(mA(jw)^2e^{jwt}=-kAe^{jwt}\)

dvs

\(-mw^2=-k\)

eller

\(w=\sqrt{\frac{k}{m}}\)

och vänder man på k och kallar det Cms samt kallar massan för Mmd så får man ursprunglig formel.

Egentligen ser man att Cms=1/k redan på enheten för k är känd som N/m.

MVH/Roger
PS
Min Kina-bandare har ett lite lufthål på baksidan som jag måste täta med silikon (bandaren är gjord för en egen liten låda), när jag gjort det anser jag att den inte kan kortsluta sig själv så om jag skulle mäta resonansfrekvensen och komma ner i kanske 1kHz (ka=1@0,34mC), omkretsen (C) på bandaren vad gäller membran är nog dock runt 0,1m så den kan betraktas rundstrålande vid 1kHz. MEN den kan inte kortsluta sig själv så fs borde gå att mäta utan baffel och bara med bandaren uppochner mot bordet samt svepa. Ska nog göra det i morgon i samband med att jag täcker dom där små hålen med silikon.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag beslutade jag mig för att försöka mäta fs för mina Kina-bandare.

Resultat: finns inte :D

Jag kopplade alltså 3,9 Ohm i serie med diskanten, mätte över diskanten och svepte frekvensen från 5kHz och neråt.

Kom ända ner till 500Hz med hörbar ton och UTAN minsta förändring i nivå.

Personligen tyckte jag nivån vid 500Hz var lägre än vid 5kHz men nånstans runt 1kHz så lät det lika högt igen, tyckte jag.

Mina Kina-bandare tycks alltså inte ha nån resonansfrekvens.

Vad gör jag för fel?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av MadModder »

Apropå kapacitans mellan spolens varv. Undrar hur induktansen skulle påverkas i en spole om man kunde trolla bort all kapacitans. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, men induktansen påverkas inte tror jag.

Vad som är vanligt i högfrekventa transformatorer (modell OPT för rörförstärare) är att man lägger ett lager eller två tejp mellan varje lager, detta ökar avståndet och minskar därmed kapacitansen mellan lagrena men induktansen påverkas inte, det är en helt annan mekanism.

Föreställ dig att du har en sådan transformator som anodtransformator på ett rörsteg (eller halvledarsteg även om det mer var vanligt förr), kapacitansen mellan lagrena styr då i viss grad vilken bandbredd transformatorn får för impedansen blir att minska vid höga frekvenser.

Samtidigt finns andra problem som magnetiskt läckage dvs att det magnetfält lindningsvarven ger upphov till inte alltid hamnar i kärnan utan i luften och detta fenomen är faktisk oftast värre än det kapacitiva fenomenet, speciellt om man driver med låg utgångsresistans, å andra sidan om man driver med hög utgångsresistans så är det kapacitiva fenomenet större.

Gott Nytt År!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara meddela att asfaltmattorna är beställda.

Från Svalander trots både priset och det faktum att dom var slut i lager (beställda men dom vet inte leveransdatum).

Jag gör på detta något dyra sätt mest för att de är mindre och därmed lättare att skära till med pappersgiljotinen.

400mm a' 4mm modell Mekonomen skulle helt enkelt inte gå att skära till på det sättet.

Så jag tar taxi hem från krogen :)

MVH/Roger
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av jihe »

Misstänker att det inte blir så kul att rengöra giljotinen efteråt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av MadModder »

Löser upp klet från asfaltsmatta i ett nafs:
7391306053146[1].png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Precis!

Det är som med etikett-klister, bensin löser det i ett nafs!

Jag fick lära mig det av min mentor och äger en liten brun flaska från apoteket med "Medicinsk bensin".

Apotekets priser kanske inte är dom lägsta men om man vill ha tag i nåt är dom bra samtidigt som åtgången i det här fallet är minimal.

Vet hur jag för länge sedan hade jätteproblem med etikett-klister (på toroidtransformatorer), nu finns inte de problemen längre :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Fick svar från Josef idag.

Asfaltsmattorna Kommer levereras i veckan.

Snart kan jag ta tag i mina nya högtalare igen :)

MVH/Roger
Skriv svar