Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Ni får ta det lite lugnt med alla kommentarer :D

Jag har försökt plotta impedansen men inser att jag inte riktigt lyckats.

Det är dock klart att vid typ 100Hz (50Hz efter resonansen) så är totala impedansen runt 3,1Ohm, vid cross-over är sedan totala impedans bara runt 2,2Ohm och vid 20kHz är totala impedansen runt 2,6Ohm.

Så jag har i princip en nominell impedans på ungefär 2,6Ohm+/-0,5Ohm.

Jag gillar inte riktigt detta låga värde men jag kommer köra på med det.

Tema har nog semesterstängt just nu, så inköpet kommer dröja nån månad.

MVH/Roger
PS
Om man har en transistorförtärkare med schysst effekt-kub får man inte ut mer effekt om högtalarimpedansen är låg då? Vad jag tror mig förstå är nämligen att slutsteg är SPÄNNINGS-generatorer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort om filtret.

Det ser preliminärt mycket bra ut.

Jag ändrade mest diskantens impedans (Z) från 3,4Ohm till 4Ohm och kalkylerade om de 7 parametrarna.

Med C2=27uF, C1=18uF, L=220uH ihop med subbasens Re=3,4 och Le=0,34mH så får jag en impedans från 3,4Ohm vid DC (fiktiv, frekvensen behöver gå över typ 100Hz för att komma på andra sidan resonansen) till 4,2 vid 16kHz (se plot).

Innan hade jag 3,4Ohm vid DC och bara 2,6Ohm vid HF och detta gillar inte mina 807 (om jag inte köper ny trafo).

Mina nya värden verkar således ge en impedans som bättre håller sig kring 4 Ohm (som egentligen min OPT inte heller passar för men KT88 gör att det funkar)

Jag har alltså plottat impedansen, sen har jag smått avrundat komponentvärdena till standardvärden och vill kolla vad det gör för |H(jw)|.

Så jag måste plotta om överföringsfunktionen (|H(jw)|) genom att justera parametrarna enligt VALDA värden på komponenterna (+/-5% dock).

Jag har alltså dribblat lite med komponentvärdena men är egentligen aldrig längre ifrån än typiskt 6%, fast det är känsligt med pucklar/resonanser har jag märkt.

10% ändring av b-parametern (en av tre parametrar) och puckeln försvinner!

Provade till exempel att köra standard 150uH-spole istället för beräknade 125uH-spole, puckeln bara försvann :)

Detta är alltså en ändring på 20% bara.

Så 5-6% kan eventuellt spela stor roll, vilket gör att jag måste plotta.

MVH/Roger
PS
Vafan, kan man inte ens ladda upp en jävla bild nuförtiden?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av mrfrenzy »

För att ladda upp en bild klickar du där den röda pilen visar.
Man kan till och med ladda upp flera bilder samtidigt.
Skärmklipp 2020-07-21 21.41.27.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Var det så lätt :D

Jag är ledsen men jag är en idiot på datorer, en treåring är mycket bättre än mig!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag kalkylerat om mina koefficienter, slog mig att jag rent generellt hade kalkylerat fel.

Nu ser det bättre ut.

Fast egentligen gör det inte det för det är inget rakt streck längre, nu är det mer som jag teoretiskt åtminstone delvis kalkylerat.

Impedansgrafen har nu en "kink" runt brytfrekvensen, denna kink består av en peak uppåt och en dipp neråt kring fc.

Dipp och peak spelar ungefär 2,4Ohm(2,2kHz) och 5Ohm(1,1kHz) med DC-asymptot på 3,4Ohm och HF-asymptot på 3,9Ohm.

Kortfattat kan man säga att impedansen är 3,7Ohm+/-1,3Ohm eller 3,7Ohm+/-35%.

Jag gillar inte att impedansen varierar så (även om det mest är kring fc) men jag tror att det är ganska oundvikligt när det gäller högre ordningens filter för har man typ fler än en spole och en konding ja då får man multipla resonanser där vissa förstärker och vissa dämpar.

Jag har i alla fall bestämt mig för att köra detta nya filter, uppgraderade ju Z (diskantdämpsats) från 3,4 till 4 så att jag eventuellt kan använda L-Pad men framförallt för att mina (kommande) rörsteg inte gillar så mycket mindre än 4 Ohm, hänger dock på trafon men dom är svåra och dyra att få tag på.

För 4Ohm dämpsatsimpedans och 14dB dämpning gäller (komponentnummer sett utifrån och in):
1) C1=18uF
2) C2=27uF
3) L=0,22mH
4) R1(över hgt)=1Ohm
5) R2(i serie)=3,3Ohm

Det roliga är att alla dessa värden är standardvärden, pga detta kommer jag köpa polypropylen även denna gång (trots en kostnad på säkert 100:-/st) samtidigt som jag har 27uF redan från Zobel-kompenseringen av subbasen vid första försöket (1:a ordningens filter, detta är 3:e ordningens filter).

MVH/Roger
PS
Bifogar graf på impedansen, 7 parametervärden :) Kan man inte skriva bildtext längre? Ursäkta språket men fan vad sugigt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan meddela att när man kör Butterworth (typ) så får man liknande problem med impedansen.

Har man ett slutsteg av halvledare så har man normalt sett inga problem med olika impedanser för ett bra slutsteg ger en kubisk effekt-kub.

Ett rörslutsteg däremot har inte nån särdeles bra effekt-kub ty den är känsligare för högtalarimpedans.

Eftersom jag kör mina hemmabyggda rörslutsteg (KPA) så vill inte jag ha stora språng i högtalarimpedans (speciellt inte dippar, peakar känns dock mer benignt).

Jag är förvånad att inte ett tredje ordningens Butterworth (tror jag det är, åtminstone väldigt plant i frekvensplanet) har rakare impedans.

Dippen i mitt 4-Ohmssystem är faktiskt lika stor som mitt "Chebychev-filter", det skiljer ingenting.

Däremot är peaken aningen mindre för Butterworth.

Men jag vill inte ha 2,4Ohm som lägstaimpedans i mitt 4Ohm-system, tycker det är för lågt.

Eftersom 18uF ingår i mitt tredje ordningens filter så kan jag lika gärna börja med att testa det hos mitt första ordningens filter, som inte har nån dipp men väl en peak pga att jag släpper på subbasens induktans innan jag bryter neråt med diskantfiltret.

Det har ju liksom blivit en SPL-grop där när subbasen naturligt rollar av vid 1600Hz (-3dB) och jag skarvar vid 27uF/18uF*1600=2400Hz.

Tycker högtalarna låter rätt bra nu (fc~27/22*1600=2kHz), vid högre volymer och sång kring fc så får jag dock små (obs) problem.

Jag är medveten om att OM jag lyckas fixa detta med mitt första ordningens filter så är samtidigt effekten maxad, ett system som kanske kan leverera 6dB mer effekt (vilket typ är max) lär provocera fram samma problem.

Fast kanske man kan kalla konstruktionen "Good Enough" om jag får den att fungera under mina premisser?

För ärligt, när behöver man högt ljudtryck?

Speciellt folk som bor i lägenhet lär ju inte behöva det :)

MVH/Roger
PS
Bifogar en bild som visar Z för mitt filter (grafen med den högsta puckeln) och för min polares Butterworth (grafen alldeles under min), dessutom klantade jag mig så min polares filter ligger utsmetad utanpå de båda. Dom första två har skalan [0;10]fc medans den utsmetade har skalan [0;3]fc. Skalan i y-led är [0;5]Ohm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kan nu äntligen gå vidare med putsningen av filtrena för mina senaste högtalare.

Jag har länge velat spela in hur dåligt dom låter för att dels ha en referens när man försöker förbättra problematiken dels tycker jag faktiskt att problem är mer intressant än perfektion.

För hur roligt är det att dema en högtalare som låter perfekt (från början)?

Det är ju processen som är rolig!

Så det är intressant att om man som jag kör en subbas med naturlig rolloff (dvs ingen spole) vid 1,6kHz och försöker skarva i en Kina-bandare vid samma frekvens så får man problem.

Man får tom med problem trots att min diskant är dämpad hela 14dB i förhållande till den segdrivna subbasen.

Så trots att effekten vid 1,6kHz är av storleksordningen bara ynka en halv Watt (vid 20W in på basen/filtret) så skorrar det.

Inför denna video har jag gjort en liten abbrovinch, ursprunglig konding i detta första ordningens filter var 29uF, denna video spelar 22uF.

Jag har sedan nyligen köpt ett par 15uF där min tanke är att testa 15uF i alla fall men NÄR det inte heller kommer fungera så kommer jag gå över till att bygga ett helt nytt 3:e ordningens filter.

Jag är dock inte så pigg på 3:e ordningens filter, verkar (kanske allmänt?) som om det blir kraftiga gropar i impedansen och jag anser lite amatörmässigt att gropar är värre än toppar när det gäller rörförstärkare.

Mitt nuvarande 1:a ordningens filter har inga impedansgropar alls, vad det däremot har är en impedanstopp och därmed en SPL-grop.

Här är videon: https://youtu.be/DvVgIr2--kk

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag bestämde jag mig för att testa med mina obsoleta Infinity Emit Kappa.

Hade egentligen inga större förhoppningar för jag spelar på låga frekvenser vad gäller diskanten.

Jag hade uppskattat att Emit skulle passa i hålen för Kina-bandarna men det gjorde dom inte riktigt, saknades säg 5mm.

När jag stod där kände jag inte för att dremla upp hålet för många sågspån skulle hamna i subbasen.

Samtidigt är ju faktum att obsoleta grejer inte går att tjäna pengar på.

Så jag la ner Emit, nu skall jag bygga mitt 3:e ordningens filter som jag beräknat fram enligt rätt avancerad konst :)

Jag har dock varit lite motvillig till att införa det för filtret har en impedansdipp på nästan 6dB och sånt gillar inte rörförstärkare.

Men nu tänker jag köra på med filtret samtidigt som det lukrativa fortfarande suger för jag har precis fått reda på att det inte går att få tag i fler kina-bandare även om jag nog har till 5 par högtalare till.

Känns tråkigt att optimera en högtalare så att man är nöjd utan att kunna massproducera den.

I min värld stavas det meningslöst.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar video på 15uF dvs en hel oktav från subbasens fc.

Personligen tycker jag inte det är nån skillnad alls mellan denna och den tidigare videon (22uF) så det är bara att lägga ner första ordningens filter!

Jag har efter möda beräknat ett tredje ordningens filter och har alla komponenter, jag kommer bygga detta asap.



MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är på G med nya filter nu.

Fick planera om min standard-layout lite.

I morgon skall jag bara dra lite silvertråd.

I övermorgon monterar jag alla komponenter.

Ser inte jättemycket fram emot det här filtret för det har en tråkig impedansdipp runt fc och mina rörsllutsteg gillar inte sånt.

Mitt filter är "eget" med en liten peak runt fc (viket dock ger ett ännu brantare filter), Butterworth-värdena jag fick från en kompis ger faktiskt samma tråkiga impedansdipp.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag påbörjat den elektriska delen av filterbygget.

Efter dessa silvertrådsdragningar så kommer inlödningen av komponeterna, eventuellt hinner jag det i morgon.

Sen har jag tänkt emulera elementen med deras elektriska ekvivalenter, skicka på en signal och svepa frekvensen samt kolla impedans och eventuell överlappning.

Det blir lite formellt men ger kanske en fingervisning?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Är lite på G med mina nya filter.

Nu saknas bara kabelinkoppling och fyra par banankontakter.

Fast jag kommer skynda långsamt med dessa filter och emulera de båda elementen.

Subbasen emuleras med 0,34mH+3,4Ohm

Diskanten emuleras med 47uH+3,6Ohm

Jag har svagströmsspolar i E1-serien men kan vilja köpa några mer lämpliga.

Därefter ska jag testa emulerad frekvensgång innan jag kör live.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av vaxfan »

Emulering är väl inte nödvändigt.
Den säger inget om hur det låter. 8)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, men den säger en hel del om hur jag beräknat komponentvärdena, Murphy är min ständiga följeslagare så kan det bli fel så blir det lätt fel :)

Tack för ditt inlägg!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har mätt lite på mitt ena filter.

Jag gjorde som jag ovan skrev och emulerade de båda elementen.

Sen mätte jag över den resistiva delen (motsvarande den som ger uteffekt) hos emuleringarna och får följande mätvärden:

Diskanten (resistiva delen):
0dB@20kHz
-3dB@1,5kHz
-20dB@750Hz (-20dB/oktav, alltså)

Basen (resistiva delen)
0dB@100Hz
-3dB@1,6kHz
-20dB@20kHz (~-20dB/dekad, alltså)

Tycker det här ser bättre ut än förväntat så jag kommer köra med det.

Tyvärr gick min högra bandare sönder idag, detta precis samtidigt som jag kastade om fasen på pu vilket är en FULLSTÄNDIGT annan parameter, Murphy verkar aldrig släppa greppet om mig!

Basen kom dock tillbaks (akustiskt kortsluten innan).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar